Vikt på era katter?

J

Jamilia

Mina katter som är syskon föddes i slutet på juni förra året.
Nemo är betydligt större än Doris och igår så vägde jag dem. Lilla Doris väger bara 2,2 kg och Nemo 4,5 kg. Blir lite orolig över att Doris väger så lite. Låter det normalt? Hon verkar frisk och sund, äter mat men dock inte i närheten av de mängder som matvraket Nemo får i sig.
Det finns alltid torrfoder att tillgå så de äter när de blir hungriga.

Jag vet att deras mamma är väldigt liten men har ingen aning om hur mycket hon väger.
Hur mycket väger era missar?

Nemo & Doris
nemoOdoris.jpg
 
Sv: Vikt på era katter?

Min missa väger strax under tre kilo, och min fars missa väger strax under två. En mycket mager katta men hon äter så mycket hon vill och när hon vill och verkar må bra. En mager sort helt enkelt.

Fokusera inte så mycket på siffror, tänk mer på hur katterna ser ut och beter sig. Leker de, tvättar sig, ser pälsen bra ut? Riskerar revbenen att nöta hål på huden eller är magen en rund mjuk fettkula?

De kanske är perfekta båda två, efter sina egna förutsättningar.
 
Sv: Vikt på era katter?

Hej
Min "lilla" gosse som blir ett år den 2/7 väger nu 5,3 kg, sedan har jag en liten hona som enligt uppfödaren är född den 16/5-04 (vilket jag inte tror på, finns inga papper på katterna) hon väger 3 kg. Det är Norsk Skogkatt.
M vH Mannis
 
Sv: Vikt på era katter?

den ena väger ca 1 kg å den andra 5 :eek:
 
Sv: Vikt på era katter?

Är Nemo en hankatt kanske? De är ju normalt tyngre än honkatter dessutom.
 
Sv: Vikt på era katter?

Jag har två Norska Skogkatter, den ena väger 5.7 kg och den andra 5.2 kg. De är strax över två år gamla (bröder) och lär växa till sig ett tag till!
 
Sv: Vikt på era katter?

mina två fröknar väger 3 kilo styck, en bonde och en abessinier, drygt ett år gamla båda två :)

Vad ger du för torrfoder? Jag får ge foder med rätt mkt energi till mina två rallyråttor :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vikt på era katter?

min väger 4,1 kilo nu.. har tyvärr gått ner (vägde tidigare 4,7) så jag tycker han är lite tunn nu men han är så jävla kräsen och vägrar äta maten
 
Sv: Vikt på era katter?

Wow.. vilken bjässe :)
Mina kissar är en blandning mellan norsk skogskatt (mamma) och bondkatt.
Nemo är faktiskt lite tjock. Han har en riktig hängmage som hanar brukar få. Jobbigt om man skulle behöva banta honom och ändå se till att Doris får ordentligt med mat.
Antar att de kommer växa till sig lite mer, de är ju inte ens ett år.
 
Sv: Vikt på era katter?

Mina två är också syskon från samma kull, hon och hankatt. Dom är nu ett år och 5 månader och skiljer enormt i både vikt, utseende och karaktär.

Hankatten väger närmare 6 kg och är på gränsen till knubbig, dock välmusklad också. Hög och lång jämfört med systern. Kort, blank päls och en livlig liten bråkstake som alltid är först överallt, väldigt pratig och jamig.
Älskar barn och kan spendera timmar med att umgås med min kompis fyraåriga dotter som i sin tur bara fösöker få ha sina leksaker ifred för honom :D

Honkatten väger ca 3kg och är till skillnad från hankatten nästan tunn i kroppen, äter dock med god aptit och är pigg, glad och så pass blank som hennes långa, luddiga päls tillåter.Ganska låg och lång i krppsbyggnaden. Ganska tillbakadragen i sättet, ligger hellre i fönstret och kollar läget än är med och busar. Spöar dock utan bekymmer upp brorsan om han blir för jobbig ;)
Till skillnad från hankatten är hon inte speciellt intresserad av andra människor än oss, ligger helst på bra utkikspost om vi har främmande medans hanen är med oss och helst i händelsernas centrum :smirk:
Tjejen har även ett medfött fel på stämbanden som gör att hon knappt kan jama, kommer mest ett lågt, hest kraxande dom få gånger hon gör det, låter väldigt märkligt när hon spinner också.

Var lite orolig över hennes vikt när dom var små men efterssom hon var pigg och glad och växte så lät jag det vara, båda är kastrerade och vaccinerade samt avmaskade och veterinären kollade igenom dom bägge innan kastreringen så det är är inget som är fel, förutom stämbanden då.
Dom har fri tillgång på torrfoder och delar på en burk blötmat eller tonfisk en gång om dan.
Bekymmret som är är väl att det inte går att banta hanen utan att hon också tappar vikt så om det inte blir mer så får det vara så länge.
Han rör sig betydligt mer än henne som helst är inne, han går gärna ut nån timme om dan iaf.

Så, det är nog alldeles normalt att det är stora skillnader på syskonen, dels mellan könen och kanske främst mellan individer?
 
Sv: Vikt på era katter?

Jag har en hankastrat på 4 kg (han anses vara stor och grov för sin ras) och en 7-månaders hona på 1,8 kg. Honkatten förväntas bli 2,5, gärna 3 kg, men antagligen blir hon inte riktigt så stor. De är av samma ras, och likartad typ, så storleken skiljar ofta mycket mellan hanar och honor. Kan tillägga att hanen inte är det minsta överviktig utan muskulös och på gränsen till lite tunn.

I kullar efter utegående katter kan man se stora variationer mellan kullsyskon både i typ och storlek, eftersom de ofta har mer än en far i kullen.
 
Sv: Vikt på era katter?

Som mest vägde han över 8 kg men då satte veterinären stopp och vi fick banta honom.
 
Sv: Vikt på era katter?

Jamilia, precis så har jag det. Trekilostjejen skulle helst ha haft fri tillgång till mat, men niokilosgrabben ska definitivt hållas på diet. Han kan lätt äta tio gånger rekommenderad dagsdos om han får. Så det blir att pyssla lite, försöka ge små portioner ofta och under övervakning, annars slukar han hennes mat också.
 
Sv: Vikt på era katter?

Ungefär så var det hemma hos oss förut också, men det löste sig genom att fetto inte alls åt torrfoder och fräsfia (hon som bor hos mig nu) hellre åt torrfoder än burkmat.

Då var det bara att ge henne fri tillgång på nåt dyrt torrfoder och ge båda varsin liten portion blötmat 2 ggr om dagen :idea:
 
Sv: Vikt på era katter?

Mitt fetto äter allt. I allt inräknas förutom all slags människo- och djurmat även dammtussar, blomjord, papperstussar och avmaskningspiller. *suckar*
 
Sv: Vikt på era katter?

Mitt lilla "fetto" väger strax över 8 kg.. :)
Fast han ser mycket större ut pga att han har sååå mycket päls!
 
Sv: Vikt på era katter?

Har också två syskon (hankatter). Den ena väger 6,7 kg och den andre 6,4 kg. Inga små killar direkt.
 
Sv: Vikt på era katter?

Kungen, 7 år gammal, väger drygt 6 kilo. Inte ett gram fett, bara en massa härliga muskler. En riktig macho-man. :d

Hans två femåriga döttrar är som natt och dag i både storlek och temperament.
Lillskruttan väger runt 3 kilo har jag för mig. Hon är riktigt smal och liten, men är pigg och busig och frisk som en nötkärna. Hon gick upp ett par hekto när vi började ge henne kattungemat som "tillskott" i ett rum som bara hon kommer in i - hon är den enda som är liten nog att åla sig under dörren.

Hennes kullsyster är en riktig fetknopp, väger drygt 5 kilo och har en rejäl kulmage. Hon är både lat och matglad, och har dessutom utvecklat tiggandets konst till fulländning - hela registret från uppfordrande jam och vassa klor i mattes fötter till bedjande blick och ynkliga små pipanden. Skulle behöva bantas, men med två väldigt blödiga mattar i huset är det nästintill omöjligt. :o

De är norska skogkatter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 113
Senast: Sassy
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 980
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 812
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp