Vikt på rundbalar

JohannaB

Trådstartare
Någon som har en metod för att beräkna vikt på rundbalar?
TS-halten påverkar såklart 😛 men finns det något sätt att beräkna mängd TS i en bal av en viss volym?
Eller har ni någon annan idé om hur man kan räkna?

Och vi kan fortsätta med att fråga om någon har kontrollvägt hö eller hösilage balar och kan meddela vad de vägde?
Tycker annonserna ofta uppger en vikt men få verkar ha våg på plastaren så vet inte hur de får ut vikten?
 
22C7462A-9056-4353-B808-2333FA5723B6.png
22C7462A-9056-4353-B808-2333FA5723B6.png
 
110-280 kg per kubikmeter, en 125 cm rundbal (vanligaste storleken?) är cirka 1,5 kubikmeter och ska alltså kunna väga 165-420 kg 😅
Man blev inte så mycket klokare av ett så vitt mått ;)
 
Det beror ju på hur hårt det är packat och, som sagt, ts-halt.
Jag har haft plastade balar med hårt packat "nästan hö" som innehållit mellan 4-500 kg/st.
Och rullade höbalar utan plast som vägt från kanske 150 kg och uppåt.
 
Mina rundbalar hö är 110 cm i diameter. Genom åren (11 år) har vikten varierat mellan 160-220 kg. Ts-halten har varit ungefär detsamma ca 90% ts.

Min producent väger ett antal balar och tar ett snitt. Så gör de flesta. Vissa väger varje bal men det är nog ovanligare.

Eftersom jag alltid väger upp en hel bal på en gång vet jag att snittet stämmer.
 
Mina rundbalar hö är 110 cm i diameter. Genom åren (11 år) har vikten varierat mellan 160-220 kg. Ts-halten har varit ungefär detsamma ca 90% ts.

Min producent väger ett antal balar och tar ett snitt. Så gör de flesta. Vissa väger varje bal men det är nog ovanligare.

Eftersom jag alltid väger upp en hel bal på en gång vet jag att snittet stämmer.

110 cm bal ger 1,05 kubik ungefär, och en 125 cm bal (den storlek jag brukar få) blir ungefär 1,5 kubik...
Så jag borde teoretiskt kunna räkna på att mina väger 240-330 kg i så fall vilket stämmer med @fio 280 kg per bal med 👍
400-500 kg är jag helt säker på att de inte väger 😅 men tippade på 250-300 och är nog inte så fel ute då?

Ett sånt här år vill man ju gärna ha hyfsat hum, kommer nog bli svårt hitta mer mat mitt i vintern om man räknat fel...

Tack för hjälpen allesammans!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 847
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 443
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 610
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Har tidigare haft rundbalar men nu i år så har jag också fått tag på fyrkantsbalar. Rundbalar håller ju inte så länge då man tar bort...
Svar
14
· Visningar
5 312
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp