Vikt på ryttare

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Emmi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 136

Bukefalos 30 år!

Emmi

Trådstartare
Detta ämne kommer ju upp då och då men tänkte vill mest höra hur ni tänker i ett mer specifikt fall, om nån har nån åsikt😊

Jag har två ponnyer (maxade d) där ena grova IC mest rids av min sambo som väger ca 80, kanske lite under (han är lång och smal/vältränad). Jag själv är kort och väger lite under 60 i vanliga fall, men är nu gravid i vecka 27 så har såklart gått upp lite i vikt och det kommer bli mer. Min andra häst är en slank appaloosa (tänk mer sportponny) som har minihovar och typ storlek max ponny i benskydd osv (alltså ej grov alls). Väger ca 420.

Jag hoppas kunna rida många veckor till men av olika skäl vore det bra om min sambo även kan rida appaloosan lite också. Han har testridit lite och hon verkar gilla honom mkt och verkar inte påverkad av hans extra tyngd. Jag har alltid sagt att en maxvikt på henne (för medryttare etc) är 60-70 kilo max så blir därav osäker på vad som är ok. Vad tror ni?

Kan tilläggas att han är mkt balanserad, endast skrittar ute (ej ridbana) och vid längre turer också kommer att promenera stundvis. Kan också tillägga att appisen har haft problem med bakknän (många år sedan) och senskada (inte så allvarlig och också flera år sedan).

Jag tänker mest att längden kanske är problematisk? Om han är lång och ponnyn väldigt smal/slank lär väl skänkeln hamna ganska långt ner? Om man ska gå på 20%-regeln så är ju 84 kg max. Men är ponnyn frisk och väl musklad är säkert skrittrundor en period när du inte kan rida ingen större fara.

Jag tänker mest att längden kanske är problematisk? Om han är lång och ponnyn väldigt smal/slank lär väl skänkeln hamna ganska långt ner? Om man ska gå på 20%-regeln så är ju 84 kg max. Men är ponnyn frisk och väl musklad är säkert skrittrundor en period när du inte kan rida ingen större fara.
Dessutom blir det en hävstångsverkan med en lång person. Även om en lång person och en kort person väger lika mycket så riskerar den långa personen att påverka hästen mer med sin sits pga fysikens lagar. Så en lång person behöver definitivt ha bra kroppskontroll om man väger i det övre spannet för vad hästen klarar av.

Vad är problemet med att skänkeln kommer långt ner? (förutsatt att sambon inte tänkt sig att hoppa ponnyn)

Vad är problemet med att skänkeln kommer långt ner? (förutsatt att sambon inte tänkt sig att hoppa ponnyn)
Det blir inte ett korrekt skänkelläge tänker jag, om fötterna hänger typ nere vid hästens knän 😅 Men överkroppen är väl kanske mer problematisk om den blir "överdimensionerad" pga hävstångsverkan som nämns här ovan.

Det blir inte ett korrekt skänkelläge tänker jag, om fötterna hänger typ nere vid hästens knän 😅 Men överkroppen är väl kanske mer problematisk om den blir "överdimensionerad" pga hävstångsverkan som nämns här ovan.
Om man tänker rent historiskt så har det ju inte varit ovanligt. Dvs jag kommenterar inte ngt om längd eller vikt i övrigt nu utan om det rent korrekta eller ej i att skänkeln är långt ned.

Att tex säga att Karl den XII satt fel och inkorrekt kan ju inte stämma i alla fall. Han måste ju ha suttit till häst mer än de flesta nurförtiden. (även om det iofs kanske var en annan sits då, så finns ju liknande proportioner runt 1900 också och det är ju inte en dressyrtävling det gäller)

1755525446118.webp

Senast ändrad:
Om man tänker rent historiskt så har det ju inte varit ovanligt. Dvs jag kommenterar inte ngt om längd eller vikt i övrigt nu utan om det rent korrekta eller ej i att skänkeln är långt ned.

Att tex säga att Karl den XII satt fel och inkorrekt kan ju inte stämma i alla fall. Han måste ju ha suttit till häst mer än de flesta nurförtiden. (även om det iofs kanske var en annan sits då, så finns ju liknande proportioner runt 1900 också och det är ju inte en dressyrtävling det gäller)

Visa bifogad fil 172834
(Sedan btw har jag sett diverse ungdom rida diverse maxad D ponny vid runt 180 cm lång och fötterna var inte ens nära att vara under magen.)

1755526300414.webp

Tack för svaren😊

Jag tycker själv inte längden (185cm) än något större problem. Han rider gärna i hoppsadel så skänklarna hamnar inte under magen utan får en bra position. Tycker det ser konstigare ut med långa män som rider små slanka islänningar där skänklarna nästan är i marken…

Han har inget direkt intresse av att tömköra eller liknande utan det är just ridning som är mest aktuellt, att leda en del vid längre ridturer är dock inga problem☺️

Säger ponnyn att det är okej så är det nog det. Verkar ju inte vara någon vidare krävande träning det handlar om.

Tack för svaren😊

Jag tycker själv inte längden (185cm) än något större problem. Han rider gärna i hoppsadel så skänklarna hamnar inte under magen utan får en bra position. Tycker det ser konstigare ut med långa män som rider små slanka islänningar där skänklarna nästan är i marken…

Han har inget direkt intresse av att tömköra eller liknande utan det är just ridning som är mest aktuellt, att leda en del vid längre ridturer är dock inga problem☺️

Som islandshästryttare sen många år säger jag att längden väldigt sällan är ett problem om man inte tänkt sig hoppning - och att det är betydligt bättre att skänkeln hamnar där den hamnar istället för att korta upp stiglädren. Vikten verkar ju okej för ponnyn, så om inte ponnyn själv protesterar eller blir väldigt obalanserad så bara kör på tycker jag! Nu verkar det ju mest bli fråga om lugna ritter, men skulle det röra sig om mer regelrätt träning så tänk på att vänja ponnyn vid den ökade vikten lite successivt med kortare pass, promenadpauser osv. :)

Det är ju inte bara hälen som är underskänkeln, utan hela underbenet :) Nu krävs det iofs en väldigt liten häst och väldigt långa ryttarben för att få benen SÅ långt under magen på hästen, men som mångårig islandshästryttare så ser jag väldigt få problem med långa ben och inte särskilt många problem med en lång överkropp heller. Det är ju liksom inte så att man i normalfallet sitter och svajar på hästen 😁 (dessutom förflyttas inte ryttarens tyngdpunkt särskilt mycket för att hen är lång - möjligen blir den något mer "utsmetad")

Jag red med fötterna vid min B-ponnys knän om jag inte hade stigbyglar sista månaden jag red honom (sista tävlingssäsongen och vi hade två viktiga starter kvar samtidigt som jag växtspurtat). Vi plockade placeringar hela sista halvan av säsongen trots att jag egentligen var för lång, var ju i dressyr och inte hoppning. Så nog kan inverkan fungera om man har koll på sin sits och hjälpgivning.

Tack för svaren😊

Jag tänker mest att om det är för ponnyns skull och den ska hållas igång kan han väl "offra sig" och tömköra eller ta som handhäst vid behov istället. Varför måste han rida om han också är nöjd med att promenera bitvis? Är det bara för hans skull kan ponnyn lika gärna stå den perioden skulle jag säga. :)

Jag tänker mest att om det är för ponnyns skull och den ska hållas igång kan han väl "offra sig" och tömköra eller ta som handhäst vid behov istället. Varför måste han rida om han också är nöjd med att promenera bitvis? Är det bara för hans skull kan ponnyn lika gärna stå den perioden skulle jag säga. :)
och @Emmi Handhäst lät väl som en strålande idé? Motionerade igång gammeltanten så och hon gillade att få komma ut lite.

Det syns och märks om vikt och längd är besvärande om nu ryttaren är välbalanserad. Gör några sidvärtsrörelser och se om ekipaget behöver kompensera genom extra steg eller sitskorrektion. Ser det mjukt och följsamt ut så är väl skritturer inget att undvika.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka