Vikt skydd... åsikter?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 176
S

SirWillgott

Detta kom upp i stallet igår, och märkte att det var VÄLDIGT olika åsikter om vad man tyckte om viktskydd
positivt/negativt/varför/varför inte etc..
så... nu vill ja höra bukes åsikter om...
viktskydd:D

Sv: Vikt skydd... åsikter?

Jag är inget fan av viktskydd. Inget jag vill hålla på med. Det kan säkert göra skillnad om man vet hur man ska använda dem, men då ska man vara väldigt duktig. Jag tror att vikterna kan göra mer skada än nytta om man är okunnig.

Det beror ju på hur de används, i vissa fall kan det vara berättigat (om det är en kunnig människa som använder dem).

Ingen som har fler åsikter?:bow:
Någon som använder själv?
Vet en person som använder viktskydd på sina unghästar för att öva upp spänsten i lederna-gång arterna:crazy: hmmmmmm...

Senast ändrad av en moderator:

Det kan nog vara bra OM man vet hur man ska andvända dom på ett bra sätt, annars gör det som sagt var nog mer skada än nytta.... jag tror att det är svårt att andvända dom på ett bra sätt å man måste nog verkligen veta vad man håller på med om man andvänder sådana....:p

ja alltså viktskydd används ju främs i hoppniing och det brukar vara små avtagbara vikter som man stoppar in i små fickor vid sidan av senskyddet...Detta skall alltså göra att hästen tar bättre avtramp/lyfter benen högre... används främst på bakbenen...

ja typ...:D

*raderat* :)

Senast ändrad av en moderator:

Bra beskrivning:bow: + att de används på tävling för att hästen ska lyfta bättre som ja skrev i mitt inlägg:D

Ha viktskydd i hagen??!!!:eek: herre jisstaness...:crazy:

*Nee du behövde ju inte ta bort de :P *

haha men jag tänkte på såna här tunga klumpiga saker... hehe tänkte inte att de va på "hoppning" ;)

jamen viktskydd används ju vid uppbyggning som sagt också:)
de kan ju va uppbyggning för hoppning:idea: :D

så har jag faktiskt aldrig tänkt på de... :o men de stämmer ju.. de måste ju vara jätte jobbigt för hästarna att hoppa me såna på.. jag skulle i allafall aldrig andvända dom på unghästar...:bump:

Ja de blir ju riktigt svettigt om man har sådana där riktigt tunga tränings skydd som väger upp mot 2 kg vardera!:o

Nej , unghästar ska få en så bra grund som möjligt! Utan viktskydd och drag linor för att spänsta till gångarterna...

Jag vet att de rekommenderade oss att använda det till vår häst efter en muskel skada för att stärka upp muskelaturen. Skulle använda det vid longering med bommar. Skulle ökas succsesivt och inte ha samma vikt på båda benen. T ex hö 200 g och vä 400 gram. sedan skulle detta ökas med 100-200 g på´14 dagar.

Kan saäga att det var inte när jag ägde hästen utan dem som hade den innan. Vet ej om de har följt detta schema. Men det var alltså efter en muskelskada och det var en ET som ordinerade det!

Men det sägs vara stärkande att använda enstaka tillfällen vid skritt rundor. Har ingen erfaranhet av det!

Nej det är det väl inte, bara på unghästar trodde jag?

Det är förbjudet att ha vikter i skydden på tävling.

Nej de ere inte..:confused:

Baroya- Jo de e väldigt bra muskel uppbyggande /stärkande faktiskt, om inte alltför tunga skydd används!:idea:
Har faktiskt de (dock otroligt små vikter så pållen verkar inte känna av så mkt:angel: ) nu till min kuse för att han ska stärka upp benn och ryggen mer:)
Också tips från e.t.. men ja använder dom inte ofta alls.. nån gång ibland när man är ute och tömkör;)

Ja, precis! Har börjat använda min på min nu ibland. Vill dock inte rida med dem för ofta. För det slits trots allt ganska mycket! Men man ska veta vad man håller på med om man använder dem. Tyvärr är det många som använder dem trots att de inte vet veraför eller effekten av det! Inte sagt att du gör det, lät precis som jag kritoserade dig. Vilket jag inte alls menade ;)

Nej jag tar inte åt mig!;) skulle aldrig använda skydden om jag inte visste att jag hade kunniga personer omkring mig:bow: har både tränare, vet och e.t i stallet!:)

Jo men som sagt man ska veta vad man håller på med! speciellt när man börjar hålla på med tunga skydd! Dom jag har har avtagbara tunna tygklädda bly skivor som sätts på skyddets sidor, men även med båda dessa på så vägar dom ungefär som ett par grövre läder skydd skulle göra:angel: så pålle märker ingen obehaglig känsle vid användande vilket är bra! Men de är ändå så pass mkt (elr ja..lite) vikt så att han känner av och sätter under sig något mer än vanligt:)
Men rider aldrig med dom, då tar jag av vikterna isf, utan har vid ex.tömkörning så man ser att dom jobbar rätt, och att skydden sitter på plats!:idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: __sofia__
·
Småbarn Ville skriva mindre, men det gäller bara längden, inte vikten eller något, så fick bli kortare. 🙈😅 Hur som, vi var hos BVC i går, på 6...
Svar
14
· Visningar
1 425
Senast: Araminta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 677
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka