Vikt skydd... åsikter?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 176
Sv: Vikt skydd... åsikter?

Har sett det mycket på tävling men de är väl inte så vanligt på träning just för det sliter lite??

Skönt :)

Ja precis sådamna skydd har jag oxå, från Equipe är mina. ´Fast mina har några år på nacken, jag fick dem med vid köpet av min häst eftersom han haft en muskelskada vid bogen och behövde arbeta med dessa för att bli ännu starkare.

Ja, precis. Skule heller aldrig rida, men än skritta med dem. Men i så fall är det bara korta rundor. Man skall absolut inte sitta voch näta. HUr lätt skulle det vara och springa ett maratonlopp om vi hade 200 g fastkilade vid båda fötterna? Egentligen är det ganska lågiskt men många tänker ju tyvärr inte så långt!

Jag har viktboots ibland, men jag skrittar bara med dem på, de väger ca 350g styck.
Vikter på unghästar låter inte särskilt nyttigt.

Felet många gör med viktskydd är att de tar alldeles för stor vikt, vilket enbart leder till att hästen "slits ut" fortare.

exakt! jamenar.. man ska inte behöva ha 2kg på varje ben... de verkar ju helt befängt:crazy:
Skydd skall användas med så lite vikt som möjligt (om man nu måste/vill använda viktskydd)
och endast i uppbyggande syfte/ någon gång ibland vid tävling i dom högre hopp klasserna, ifall man nu har en häst som trampar under sig bätre med dessa skydd på!:idea:

Ingen behöver ha 2 kg på varje ben.
Man kan se det så här. Om en människa tränar, tar hon lite vikt och lyfter många gånger, eller mkt vikt och bara lyfter ett fåtal gånger. Ingen vettig människa tar mkt vikt och lyfter en massa gånger eftersom detta snarare bryter ner än bygger upp muskelmassan... Det är dvs skadligt och sliter ut kroppen fortare än normalt.

Jo, alltså de va det jag ville komma fram till... blev väl lite udda domulering med - "behöver"- :D

jag har sånna som jag hade på min förra häst ibland, hon drog bakbenen lite undersig så jag hoppade med dom ibland och det funkade super. fast när jag tävlade mindre klasser hade jag inte dom för det klarade hon ändå. men när vi skulle tävla 130 och uppåt så fick dom åka på för annars rev hon...

fast mina är inte så jätte tunga de har lute vikter och sen är de utformade, teknikskydd..

Vars kan man köpa viktskydd? Jag har aldrig sett några men det låter ganska smart att iaf testa och se om de förbättrar formen vid ex tömkörning. Tänkte även påpeka att visst finns det en max-gräns för vad fram- resp. bakskydd får väga på tävling? Annars räknas det som barrering vad jag vet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: __sofia__
·
Småbarn Ville skriva mindre, men det gäller bara längden, inte vikten eller något, så fick bli kortare. 🙈😅 Hur som, vi var hos BVC i går, på 6...
Svar
14
· Visningar
1 425
Senast: Araminta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 677
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Vi som letar häst II