Bukefalos 28 år!

S

semlis777

hur mätte man för att ta reda på hästens vikt med ett måttband?? var det där sadeljorden ska sitta??? var det någon annanstans oxå??
 
Menar du med ett "viktmåttband"? I så fall är det enligt vad jag har förstått precis bakom frambenen. Om du menar med någon "formel" så är det olika. Någon formel ska ha mankhöjd och längd och nån annan ska ha bröstomfång. Det står säkert i nån hästbok..
 
du mäter från mitten på bringan oxå och runt magen(bröstomfång), där sadelgjorden sitter.. sen kan du gå in här

gå ner lite på den sidan ..där det står hästens vikt vilket man ska fylla i för foderstatsräkning...där trycker du på "hjälp" knappen till höger..
där kan du se hur man gör och fylla i dina värden..
lycka till! ;)
 
alltså det skulle stå längden mäter du från mitten av bringan till höftknölen eller nåt sånt.. du sert på bilden oxå
 
Man kan uppskatta en hästs vikt genom att multiplicera hästens längd med bröstomfånget i kvadrat och sedan dividera med 11 900. men gå in på sidan..så slipper du räkna själv.. ;)lättare
 
((4,3*Bröstomfånget)+(3*mankhöjden)-785)=vikt
det är den bästa metoden att räkna vikten..
 
okey...det verka stämma bra.. isåfall väger min pålle 525 kg..
 

Liknande trådar

Småbarn Mitt barn fick femårsvaccin igår och är idag öm, men framförallt svullen om armen. Är det normalt med svullnad? Alltså det är svullet...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: Pengy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: nexxa
·
Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: sweep
·
  • Artikel
Hästnyheter Maria Gretzer menar att det är viktigt att ta hänsyn till unghästens utveckling – både fysiskt och mentalt. Här har ryttarna ett ansvar...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp