Viktbärande ponnyer

Det är bra att du skriver att DU tycker att en ryttare som väger under 65 kg inte passar på en D-ponny, för det får nog stå för dig själv. Jag är över 170 cm och väger 58 och jag är definitivt på den övre gränsen när det gäller att sätta mig upp på en D-ponny om den inte vore viktbärande, mer än en enkel skrittrunda i skogen hade jag inte kunnat kräva av hästkraken utan att skämmas. Jag har ett halvblod på 160 och hon är precis lagom, inte en cm mindre hade gått.
 
Du är ju mesigare än mig när det gäller vikt
wink.png


Jag red UTAN problem b-ponny när jag vägde 57. Varken ponnyerna eller tränarna klagade. Nu var det välmusklade stadiga saker men de var inte stora. Och det kändes inte fel heller, känslan är ju viktig.

Du skulle utan vidare få rida min treåring och hon skulle inte direkt stöna under din vikt
smirk.png


Det är oftare längden som är problemet, spec om man inte är så välbalanserad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hm, man kanske ska köpa ponny nästa gång, jag har alltid gillat connemaror...
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
De är billiga att försäkra också
wink.png


Ja varför inte? Det finns faktiskt stora connemaror också, närmare en sisådär 155cm om ponny-mått känns för litet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Här kommer en
love.png
"islandshästfantast".
love.png


Denna ras är mycket lämplig som familjehäst, då den är både liten (till mankhöjden), viktbärande och trevlig att ha att göra med. Min dotter, 10 år har en egen islandshäst och jag har också en.

Jag skulle däremot INTE rekomendera en nybörjare att köpa islandshäst, då man har fler gångarter att "hålla rätt på" än en vanlig häst/ponny. Jag vidhåller att nybörjare BÖR inte köpa häst utan att ha lärt sig rida på ridskola el. liknande.

Båda mina barn (kille på 13 år och tjej på 10 år) har gått på ridskola 3 år och skall fortsätta med det "trots att vi har egna hästar på gården". Grabben är inte så intresserad att han har fått en egen, men "rider" (grimma + grimskaft) helst när han skall hämta in hästarna från sommarbetet. (Vi tar in dem på sommarkvällarna, vintertid står de ute praktiskt taget dygnet runt)

OM du köper en islandshäst REKOMMENDERAR jag att du går kurser och lär dig rida just denna specifika hästras, med dess trevliga gångarter, helst INNAN du har köpt hästen. I vilket fall som helst
idea.png
- ta med familjen ut på turridning och känn efter om det är en "stil" som hela familjen kan tycka om.


Lycka Till!

bounce.gif
Helen
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Viktbärande ponny

Varför inte köpa en arab i ponnystorlek? Jag har en arab som är 153 cm och jag väger 90 kg. Jag har även ridit och tävlat min häst "stora syster" som är 140 cm.

Så en arab på 148 cm passar utmärkt till dig och din familj! En arab är ju väldigt trevlig att ha att göra med dessutom!
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är numera 174 cm lång, men när jag var runt 14 fick jag alltid rida små busiga ponnyer på ridskolan medan de yngre och kortare i gruppen fick rida snälla halvblod
biggrin.png

Att stora/kraftiga ponnyer inte skulle orka över 65 kg tror jag inte en sekund på, så satsa på en D-ponny du, så blir det nog så bra så. Connemaror är ju trevliga t ex. Min egen häst är 162 cm och grov i typen och har inga problem att bära mig!
 
Senast ändrad av en moderator:
60 kg är inte mkt för en viktbärande C-D ponny!
En stor kraftig NewForest kanske? eller ett litet kallblod?
Vad du en väljer så kanske din pappa inte ska rida så hårt och krävande.
 
Connemaror e viktbärande ponnyer!! iaf min pålle..hon bär lätt en på 75kg. Fast jag tycker int att ponnyer ska bära för mkt..Men hon e en kraftig Connemara=) Men d finns Connemaror som e över ponny måttet oxå..Men annars så finns d nordisar som e under ponnymåttet å new forest å Haflinger e åxå viktbärande ponnyer!! tack fö mej:) :smirk:
 
om din pappa inte väger mer än 80 tycker jag att ni kan ut o leta efter det mesta i d-poonyväg..

en stor o kraftig d-ponny som är frisk o inte känslig ska klara 80kg, framförallt om det inte handlar om varje dag heller..


men annars håller jag med dom flesta andra, fjording, haflinger, new forest och connemara!
 
Viktbärande ponnyer: haflinger, fjording, connemara, welsh

Hej!

Många har egna uppfattningar vad som räknas till viktbärande. Men generellt så ska då hästen klara av att bära en vuxen (70-90 kg) om den är viktbärande. Man ska ju provrida och se hästen och inte gå enbart efter ras.
Det finns ju araber som är viktbärande medan vissa halvblod inte alls klarar av en "tyngre" person. Men raser som små kallblod, fjording och haflinger är ju viktbärande men det kan även finnas veka typer av de raserna som inte lämpar sig för att bära lite tyngre personer. Vissa connemaror och welsh sektion D kan även vara viktbärande. Du får prata med dom som äger hästen, hur den har klarat av personer som väger si och så.
Jag tycker att du borde sattsa på en häst som både är riden och körd! Det är nyttigt för hästen med omväxling och det är kul att köra häst!

M. v. h. Lisa
 
Hejsan!
Måste slå ett slag för den bästa rasen i världen! :D Tycker verkligen att man kan rekommendera Haflingern som en superbra familjehäst som ändå är otroligt användbara i alla dicipliner! Man kan sätta upp en nybörjare och de beter sig som en handikapphäst-snäll, lugn och framför allt trygg men sätter man upp en van ryttare så kan det gå livat till!!! :bump:
Haflingern är en kanon ras på de flesta sätt! De är tåliga-mycket sällan sjuka, halta eller visar sällan några andra åkommor! Å det är ju oxå bra... både för hästen och för din plånbok! :)
Lättfödda är de med! Behöver inte 15 kg hö om dagen för att överleva utan de klarar sig på minsta lilla! Nu säger jag absolut inte att du inte ska fodra din häst utan bara att de inte kräver så mycket för att må bra! :D

Lycka till i ditt hästköp!!! :rofl:

MVH
Camilla å "flingan" Maxi
 
det diskuteras både maxlängd och maxvikt på flera ställen här på Buke och ska man tro vissa är jag både på tok för lång och för tung för att ens tänka tanken på att rida ponny! trots det har jag en och det går jättebra!
vi har en kraftig NF och jag skulle väl sätta maxvikt 80 kg på honom, kanske inte fullt så mycket om man ska hårdträna, men det tror jag ju knappast att din mamma och pappa ska göra?
kan annars rekommendera fjording eller haflinger! båda raserna är ju viktbärande och oftast helt underbara hästar, så det kan vara nåt att satsa på om ni vill ha en familjehäst!
lycka till!
 
Nej, man KAN inte räkna den till ponny, för den ÄR ingen ponny. Att en "häst" är en ponny har egentligen inte så mkt med mankhöjden att göra. Vissa "ponnyer" kan vara över 148 cm, ex vissa connemaraponnyer, men är ändå ponnyer. Ett halvblod kan vara under ponnymåttet men är ändå ett halvblod. En fjording kan var under ponnymåttet men är ingen ponny i den bemärkelsen att den tillhör ponnyRASERNA. I vanligt tal kallas de c-ponny eller d-ponny men de tillhör inte ponnyraserna. För att klyva lite hår.
Ursäkta mig för min lilla fräckhet, men du har HELT FEL!
En ponny är en "häst" under en viss mankhöjd PUNKT
En ponnyras är alltså en ras som I GENOMSNITT ligger under denna mankhöjd.
Ett litet halvblod kan alltså helt legitimt räknas som en ponny, på samma sätt som en stor connemara räknas som en stor häst.
För att återknyta till det egentliga ämnet så vill jag påstå att man kan rida små hästar och stora ponnyer om man väger upp till 70kg, så länge som man ser till hästens individuella bärförmåga och/eller tränar upp dess muskulatur.
 
jag har en liten 10 årig överviktig tjej som rider vår ena B-ponny. Bara för att hon väger runt 55kg så betyder det inte att hon är tillräckligt stor längdmässigt sätt för att kunna rida en stor ponny eller en häst. Vår B-ponny på 122cm har inga problem alls att ha henne på ryggen på en lektion. Jag rider alla mina ponnyer trots att jag väger runt 60 kg. Det har inget med tyngden att göra utan mer med längden på ryttaren som avgör om man ser propotioneligt ut som ekipage. Min äldsta häst som nu är 26 år har utan problem burit både mig och min man samtidigt (förvuxen connmara) och han är inte lika stark som min 5 åriga cob. Mina welshar är också viktbärande. JAG tror att en ursprungsponny ( som inte är allt för förädlad) kan bära mer än vad ett halvblod kan göra. De flesta ponnyer har kortarae rygg, kraftigare benstomme än vad ett halvblod har och se på araber, de är viktbärande då de har en kort rygg. Vem har forskat fram att islänningar är mkt starkare än en ursprungsponny som tex connemara eller welsh cob?
 
Vad som är och inte är en ponnyras kan man diskutera i oändlighet. I Sverige räknar vi t.ex. inte fjordhäst till ponnyraserna, medan det i USA finns de som hävdar att de är ponnyer och hänvisar till att "ponny" enligt en teori är en hästras som uppfyller vissa måttsatser och dessa uppfyller genomsnittsfjordhästen. Hästens historiska bakgrund spelar också in. Att vi i Skandinavien inte har haft något ord "ponny" kan också tas med i beräkningen.

Men hur som helst - en VIKTBÄRANDE D-ponny som inte bär mer än 65 kg är inte VIKTBÄRANDE! Renrasiga ponnyer är inte heller, vilket många tycks tro, ursprungligen ridhästar för barn. Visst finns det några få raser som är avlade med just detta syfte, Welsh sektion B t.ex., men de allra flesta ponnyer har genom hela sin historia ridits av VUXNA människor. Sedan spelar det naturligtvis lite roll VAD man gör också, men att rida ut, rida dressyr och hoppa småhinder med en vuxen människa klarar säkert de allra flesta renrasiga C- och D-ponnyer. Detsamma gäller araber. Det är ridhästar för VUXNA.

Så att hitta en ponny av vad som traditionellt i Sverige räknas som ponnyras bör knappast möta något problem. Connemara, New Forest, Welsh Cob är exempel.

Beträffande proportioner så inser man, när man rör sig lite i världen, att vad som anses vara ett "lagomt" ekipage skiljer sig väldigt mycket på olika delar av klotet. Men faktum är att många tycker att vi generellt rider FÖR STORA hästar här i den engelsk/tyskinfluerade ryttarkulturen. Jag var nyligen i Egypten och red och där rynkade man på näsan åt några "English horses" som gick förbi utanför sadelkammaren där vi satt och väntade på våra hästar. De var eländiga, nej araber skulle det vara och de fick inte vara för stora. Sedan var jag i Portugal och någon uppfödare suckade över den nordeuropeiska inflytandet som gör att många strävar efter större hästar, för en bra häst bör vara ca 152-162 cm. Hur är det med Island? Är vi inte fördömande om vi säger att alla där rider för små hästar? Det tycker nog inte de!

Lite vidgade perspektiv är alltid bra, och som sagt - jag tror inte det blir några problem att hitta en ponny som bär 80 kg!

Anneli
 
KÖP EN ARAB!!
De är viktbärnande och väldigt trevliga.
Även fast jag tror att de flesta d-ponnier som är friska och normalbygda skulle klara av att bära 80 kg utan problem någon gång ibland.

// Anna
 
Daydream, om 80 kg är för mycket till och med för ditt halvblod så undrar jag bara - hur ser du på alla våra manliga ryttare som nästan samtliga är i den viktklassen??? :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 230
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 038
Senast: Sirap
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 616
Senast: Johannna1
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp