pÅ det viktbandet jag har står det att man ska lägga bandet precis bakom frambenen och precis bakom manken.
de som gjort bandet borde väl veta hur det ska användas :confused:
 
Precis. Från precis BAKOM manken, till precis bakom frambenen. Det blir en diagonal det!

Men om du bara tar bandet och mäter helt runt från bakom frambenen (sadelgjordsstaden) och sen rakt upp, runt får du problem.
 
detta är inte alls en säker metod!!!
kan vara en stoor skillnad sen när man väl väger så man ska absolut inte lita på detta!!!
 
Sv: Re: Viktband

ameo skrev:
Viktband är nog det sämsta alternativet, näst äefter vilda gissningar...
Formler är väl "SÅDÄR", dvs funkar ibland men långt ifrån alltid.
Det finns två formler som i ganska många fall ger hyfsat rättvisande resultat - enligt ett examensarbete av en hippologstuderande som mätt och vägt ett stort antal hästar.
Jag använde dessa två formler för att kolla hur väl de stämde på min dåvarande pålle. Det diffade 200 kg!!! mellan de två resultaten och hästens verkliga vikt, som jag visste eftersom hon var vägd, låg någonstans däremellan, dock inte mittemellan...

BÄSTA sättet är att väga hästen, t.ex i släpet på en fordonsvåg. Väg sedan bil-släp tomt - mellanskillnaden = hästenv sikt.

vilka var dom där 2 formlerna? har ju sett 3 st så jag undrar vilka det är.

Mvh/Marie
 
Sv: Viktband

Mitt tips!!

Man ska bo nära ett djursjukhus så att det bara tar tio min att åka.. Då är det lätt att få reda på vikten, speciellt när man bantar en häst :D
 
Sv: Viktband

Alltså det där med viktband kanske kan funka på en häst av väldigt normal :D typ.

Själv hade jag en polsk trakhener på 157 cm, jag vägde henne på Flyinges våg när hon var i hyfsad kondition och då vägde hon 529 kg! Mitt halvblodssto som var 173 cm och väldigt lång uppskattade min hovslagare till 750 kg vilket jag absolut tror att hon vägde. Misstänker dock att om jag hade mätt dem med måttband så skulle det inte skiljt många kilo. VARFÖR?! Därför att min lilla trakhener var väldigt djup över lungorna för sin storlek medan halvblodet var hyfsat grund.

Tittar man på en häst från sidan finns det ju hästar med stora huvuden (tungt), långa halsar/mkt grova halsar (tungt), stora rumpor (tungt) och grova/mkt långa ben (tungt). Måttbandet kanske fungerar på den häst som är lite lagom av allt inkl. djupet över lungorna. :idea:

Kan som motvikt säga att måttbandet om mitt 176 cm stora halvblod sa 590 kg (ja, jag mätte bakom manken - precis bakom frambenen) och det skulle inte jag vilja lita på när det gäller avmaskning eller medicinering...
 
Sv: Viktband

Hm, det är väl som med allting att om man inte vet hur man ska använda det så blir det fel (jmfr hjälptyglar, repgrimmor, sporrar, mm) men det betyder ju inte att man kan säga att sakerna inte fungerar, eller hur? Har man lärt sig att använda dem då fungerar de ju.

Jag har ett viktband som vi använder på 10 hästar i stallet för att följa viktförändringarna. Det är helt klart bättre än att gissa sig till sin hästs vikt (efter vad individer av den och den rasen BRUKAR väga...).

Min arab är 156 cm hög och med viktbandet väger han normalt sett 415-420 kg. Jag lägger på bandet och drar det lite lätt fram och tillbaka så att det lägger sig där det ligger stadigt (vilket blir precis som beskrivet ovan - bakom manken, diagonalt ner till bakom armbågen). Att se upp med är att hästen står lika med huvudet varje gång för det kan bli stora skillnader om den sänker huvudet rejält.

Jag provvägde min arab på bilprovningens våg i våras (ja det går alldeles utmärkt att rida upp på den!) och när jag dragit bort min vikt och utrustningens vikt (som var kända) så stämde det inom 5 kg mot viktbandet och det räcker för mig. Jag vet att bandet fungerar på min häst.

/Camilla
 
Sv: Re: Viktband

Beror klasnke på hur stor den är. MIn travare bväger runt 600 kg. Nu är han ordentligt grov i byggnaden och med mycket muskler - något rundare än vad han borde vara...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Acto
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 308
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 067
Hästmänniskan Hjälp mig komma ikapp, kära Bukefolk! Som titeln antyder har jag haft en paus från allt vad hästeri heter i ca. 20 år. Det känns som om...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
12 275
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp