Sv: Viktband

Ja något så när, man kan nog tänka iaf +/- 10 kg.
Vi har en häst i stallet som inte går att väga för han tror att det är en sadelgjord och spänner ut sig som sjutton. :rofl:

När du väger ska du tänka på att hästen står på plant underlag och huvudet "lagom" högt för bästa resultat.

Är du bara ute efter att se så hästen håller sig på samma viktnivå så spelar det ju ingen roll om det är + eller - några kg eftersom det ska vara samma vikt varje gång du mäter.

Hästar kan ha så olika kroppsbyggnad så vikten stämmer ibland inte alls. För att kolla viktförändringar på en viss häst är de het ok förståss.

Stämt med +/- 25 kilos marginal på ALLA hästar jag mätt och sen kontrollvägt på våg.

Men man måste mäta RÄTT.

Nja, på mitt fullblod som har varierat från mager, till något under hull till ok hull har inte jag kunnat se förändringarna i vikten på måttbandet.

På min kallblodstravare varierade vikten, men fick aldrig bekräftat hur det förhöll sig till den riktiga vikten.

Det stämmer ju inte alltid men du ser ju om hästen håller sig på samma viktnivå sats.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
634
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka