D

Dís

\"Vikter\"

Efter en mycket givande foderföreläsning från KRAFFT så har jag äntligen lärt mig att räkna foderstat själv till mina hästar! (Jaja, någorlunda i alla fall! :cool:) Dock stötte jag på ett litet problem nu, använder ett exel "program" som jag fått från nån här på Buke och räknar ut foderstaterna och där ska allt anges i kilo så jag undrar om nån här vet hur mycket 1 dl Krafft Miner Vit väger? Egentligen så kan jag ju ta med mig vågen ut i stallet men jag tänkte att det var enklare att fråga här först ifall någon har det i huvudet! :cool:

När jag ändå skriver så kan jag passa på att fråga om KRAFFT protein. Har tidigare fodrat med soja för att få upp proteinet men jag tänkte nu byta till KRAFFT protein. Nån här som har erfarenhet av det? Bra/dåligt? Hur ser det ut? Är det som "grus" eller är det pellets? Nån här som har koll på hur mycket tex 1 dl av det väger?
 
Re: \"Vikter\"

Jag anväder för tillfället Krafft miner grön i pelletsform och 1 dl väger 80 g. (det står på hinken på baksidan)och jag har vögt med våg och det stämmer precis.
Krafft protein skiljer sig lite från soja. Bla är det lite mindre protein än sojan och mindre fosfor. Energin är ungefär samma och kalcium är det mer av i Krafft protein.
 
Re: \"Vikter\"

Okej tack! Läste nyss ett inlägg här och där diskuterade ni tabeller när ni räknade foderstater. Vad är det för tabeller, vart får man tag på dom?
 
Re: \"Vikter\"

Med tabellerna menar vi det som du har upplagt som en fil. Tex att vissa hästar kräver mer mat än vad tabellerna säger. Tex om tabellen säger att hästen behöver 70 mj men om hästen kanske inte är fin i hull, slö att rida mm på dessa 70 mj så kanske den kräver den mer än vad tabellen säger.
 
Re: \"Vikter\"

Hej!
Mäter inte mina grusmineraler i dl eftersom jag har kvar ett gammalt mineralmått från Krafft i gram (de har slutat gjort dem), men skulle tippa på att en dl är nära nog 100 g. Protein har jag fodrat med och tycker det funkar bra, verkar lite "snällare" än soja (som jag också fodrat med), dock mer än dubbelt så dyrt :mad:

Jag måste dock ge nån dl betfor tillsammans med proteinet för att gömma det då det inte smakar så gott.

En dl. protein väger 100 g (iallfall den säcken jag fick hem nu). Det är pellets.

Vildvittra
 
Re: \"Vikter\"

1 dl krafft protein väger 66,67 g.. Enligt både min hushållsvåg och ngra andras avancerade vågar.
 
Re: \"Vikter\"

Okej, då är jag med på noterna! Men enligt den tabellen jag har i mitt exel program ska mina islandhästar ha ungefär 46 MJ och 260 g protein och enligt KRAFFT så ska dom ha ungefär 38 MJ och 218 g protein. Då har jag räknat på grundbehovet 30 MJ, 175 g protein också har jag plussat på 25% för lätt arbete (allt detta enligt KRAFFT) Är jag helt ute och cyklar då?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 804
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 066
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 316
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Är jag knäpp som tycker det är skitkul rent ut sagt räkna foderstater? Min dotter tycker det nämligen att det är "så skevt vara taggad...
Svar
3
· Visningar
788
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp