Viktfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Bea73

Hej allihopa..
Känner mig så kluven över det här med min vikt. Är 1.65 och väger ca 90 kilo. Håller på att tappa vikt sakta men säkert men min stora fråga är vilken typ av häst som passar min vikt/längd. Har ridit ända sedan jag var liten men lade ridningen åt sidan och har nu 37 år gammal tagit upp det igen. Kan någon komma med sunda förslag på vilken typ av häst som kan passa mig? Känner mig minst sagt vilsen, är inte lätt när man väger lite mer. Balansen är det inga problem med och jag känner mig väldigt säker på vad jag kan och vad som behöver friskas upp. Har det senaste året bara ridit på bjässar där jag nästan behöver stege för att ta mig upp ;) ... ja jag tror ni förstår. Måste väl gå att hitta en viktbärande kompis i mera passande höjd?? Försöker läsa mig till olika svar men tycker inte jag hittar något vettigt. Kanske någon därute har lite tips? :)

Sv: Viktfråga

Det är nog väldigt individuellt från häst till häst, men i regel så är det väl mindre typer av kallblod, tex fjording, nordsvensk, haflinger .. Själv är jag också ca 165 och väger lite för mycket, och jag rider en d-ponny arab på 148 som bär upp bra, känner mig inte alls så stor. Min egen häst är nästan 170, lite grövre typ av halvblod men inte den riktigt viktbärande modellen,- henne kan jag ibland känna mig lite stor på ..

Tror det finns en tråd om längd, vikt osv också? Kanske kan du hitta några tips där! :)
Lycka till!

Sv: Viktfråga

Fjording tänkte jag dirrekt. Dom är ju starka och inte så där jättestora heller.
Sen finns det ju nordsvenskar oxå som inte behöver vara så höga.

Du hittar säkert en passande häst. Lycka till! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 097
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka