Viktigt att komma ihåg vänners födelsedag?

Jag vet inte när en endaste av mina vänner fyller. Jag håller ordning på min familj och det räcker. Hoppas mina vänner har egna anhöriga som kommer ihåg dem.
Skickar en grattishälsning om det kommer upp på Fejan eller säger grattis om vi ses. Få av våra vänner firar sina födelsedagar om det inte är jämt.
 
Totalt oviktigt. Jag avskyr födelsedagsfirande åt båda håll. Jag kan gratta på fejjan för att jag vet att mina vänner uppskattar det, ev dra iväg ett mess. Har inte min egen födelsedag synlig men tyvärr så finns det alltid nån som måste skriva och då hakar alltid nån mer på. Uppskattar inte alls att bli grattad. Men ingen tar till sig det. Förstår faktiskt inte varför det är så viktigt. Bara tröttsamt och irriterande.
 
Totalt oviktigt, har knappt koll på när jag själv fyller 😅
Fb aviserar ibland, ibland tar det flera dagar innan det dyker upp inlägg med någon som grattat en kompis som fyllt.
Jag har inget behov att bli gratulerad och gratulerar sällan andra.
 
För egen del bryr jag mig väldigt lite om att bli gratulerad på födelsedagen, det kan vara kul att fira när man fyller jämnt och träffas men i övrigt är det en vanlig dag(förutom på jobbet där min chef tar alla chanser han kan till fika och smörgåstårta 😅).

Jag har däremot bekanta och släkt där födelsedagar är på blodigt allvar och gud nåde den som glömmer gratulera. Så jag skiter helt enkelt i att gratulera dessa. 🤷‍♀️
 
Jag är glad om jag kommer ihåg att min man fyller år 🙈

Kan väll slänga iväg ett grattis om jag lyckas få en avisering på facebook samma dag att någon fyller år men det är väldigt slumpmässigt.
 
Ja, som rubriken lyder, är det viktigt att komma ihåg och höra av sig när vänner fyller år? Jag fyllde år för några dagar sedan och brukar aldrig ha några stora fester. Jag tycker däremot att det är kul när vänner hör av sig och säger grattis, mest för att det känns fint att veta att de tänker på mig tillräckligt mycket för att höra av sig.

De sista åren har jag dock inte tyckt att det är så kul att fylla år, då jag märker att flera av de som jag ändå räknar som nära vänner inte hör av sig alls. Jag försöker ju fokusera på att få en fin födelsedag och vara glad för de som faktiskt hör av sig, men jag blir ändå ledsen och jag tolkar det som att jag inte betyder så mycket för dem som inte hör av sig.

Jag har full koll på när mina vänner fyller år, men vet ju att vi alla är olika och andra personer kanske har noll koll på alla andra. Samtidigt brukar ju Facebook avisera födelsedagar så det är ju väldigt lätt att få en påminnelse...

Så, tycker ni det är viktigt att ha koll och säga grattis till nära vänner eller ska man bara acceptera att andra kanske inte har koll? (Och att ett uteblivet grattis inte hänger ihop med att de inte tycker om en?).
Alltså jag är glad om jag kommer ihåg mannens 🙈 så nej det betyder inte att de inte tycker om dig
 
Jag tycker om alla chanser till fest/firande etc. Älskar att fira andra och tycker om att själv firas!
Min sambo hatade födelsedagar etc när vi träffades. Men nu älskar han att jag klär huset i ballonger, serpentiner etc och fixar speciell mat, tårta, paket etc. Hur mycket fest man har med att bjuda hem andra varierar efter ork. Men de närmsta brukar fira lite lätt ihop.

Jag brukar hålla koll på när mina nära och kära fyller år och gratta dem. Detsamma gäller dem. Det tycker vi är mysigt!

Har dock glömt min pappas födelsedag en gång. Men han är obrydd och det blev bara en skrattfest när han ringde, berättade att han åt tårta etc och jag inte fattade ngt ens då. 🤦‍♀️
 
För att inte tala om hur konstiga vi är som firar namnsdagar 😅
Min pappa är den enda jag vet som gör det. Mitt förstanamn har ingen dag. Men mina två andra namn har det. Då skriver han ”Grattis på din dag” typ på FB och en rad folk skriver grattis på födelsedagen i förvirringen. 😂
 
Tycker inte det är så viktigt åt det ena eller andra hållet.

Jag försöker komma ihåg mina närmaste vänners födelsedagar, samt familjens.
Förväntar mig att familjen gratulerar, men resten är det inte så noga med.

Blir förstås glad om nån kommer ihåg, men tycker inte att det är så viktigt och brukar inte bjuda in till firande heller.
 
Jag tycker att det är viktigt på så sätt att det är ett bra tillfälle att umgås och hitta på något.

Jag är uppvuxen med en pappa som tyckte om att fira saker, han ville gärna ha ett tillfälle att få lite extra gott kaffebröd. Han firade till och med radhusets födelsedag :heart så för mig är det naturligt. Jag har också ett bra minne för datum och siffror så för mig är det inga svårigheter att komma ihåg.
 
De datum jag kan stensäkert är min mammas, min pappas, min brors, min fasters och min makes. Till och med mina stackars brorsbarn kan jag bara hålla reda på att den ena fyller i oktober och den andre i januari.... Samma med mina kusiner. En i augusti och en i januari. Jag TROR att jag kan exakt datum på dem, men är inte säker.... :nailbiting:

Nej, födelsedagar är inte särskilt viktiga för mig.
 
Jag tycker det är rätt oviktigt. Jag hör av mig till mina närmsta, men hade jag inte haft en påminnelse i kalendern när de fyller år hade jag aldrig kommit ihåg. Åt andra hållet spelar det absolut ingen roll för mig heller.
 
Jag tycker om alla chanser till fest/firande etc. Älskar att fira andra och tycker om att själv firas!
Min sambo hatade födelsedagar etc när vi träffades. Men nu älskar han att jag klär huset i ballonger, serpentiner etc och fixar speciell mat, tårta, paket etc. Hur mycket fest man har med att bjuda hem andra varierar efter ork. Men de närmsta brukar fira lite lätt ihop.

Jag brukar hålla koll på när mina nära och kära fyller år och gratta dem. Detsamma gäller dem. Det tycker vi är mysigt!

Har dock glömt min pappas födelsedag en gång. Men han är obrydd och det blev bara en skrattfest när han ringde, berättade att han åt tårta etc och jag inte fattade ngt ens då. 🤦‍♀️
Håller med dig! Älskar att fylla år och blir som en barnunge på min födelsedag😂.
I vårat gäng är vi ganska duktiga på att komma ihåg varandra och det är något som vi uppskattar allihop.
Grattishälsningar på Facebook är jag däremot inget stort fan av. Jag ringer och säger grattis till de jag vill och resten får klara sig utan hälsning från mig☺️
 
Ja, som rubriken lyder, är det viktigt att komma ihåg och höra av sig när vänner fyller år? Jag fyllde år för några dagar sedan och brukar aldrig ha några stora fester. Jag tycker däremot att det är kul när vänner hör av sig och säger grattis, mest för att det känns fint att veta att de tänker på mig tillräckligt mycket för att höra av sig.

De sista åren har jag dock inte tyckt att det är så kul att fylla år, då jag märker att flera av de som jag ändå räknar som nära vänner inte hör av sig alls. Jag försöker ju fokusera på att få en fin födelsedag och vara glad för de som faktiskt hör av sig, men jag blir ändå ledsen och jag tolkar det som att jag inte betyder så mycket för dem som inte hör av sig.

Jag har full koll på när mina vänner fyller år, men vet ju att vi alla är olika och andra personer kanske har noll koll på alla andra. Samtidigt brukar ju Facebook avisera födelsedagar så det är ju väldigt lätt att få en påminnelse...

Så, tycker ni det är viktigt att ha koll och säga grattis till nära vänner eller ska man bara acceptera att andra kanske inte har koll? (Och att ett uteblivet grattis inte hänger ihop med att de inte tycker om en?).


För mig är det inte viktigt i en kompisrelation jag har fyra vänner som jag kan räkna som mina närmaste vänner som jag kan prata med allt om. Har ingen aning om när någon av dem fyller år de har heller ingen koll på när jag fyller år . Finns många saker som är viktiga i en kompisrelation för mig men födelsedagar hör inte dit. Kan ju också lägga till att mina nära vänner betyder väldigt mycket för mig och jag tvekar inte att ställa upp om de behöver stöd eller hjälp på något sätt. Hur viktiga mina vänner är sitter inte i ett grattis på födelsedagen.
 
Senast ändrad:
Jag kan natt och jamt halla reda pa min narmaste familjs fodelsedagar. Det har hant att jag glomt avkommor :o Barnbarnen's fodelsedagar maste jag kolla upp varje ar. Jag vet bara att den ena ar straxt fore Thanksgiving och den andra nagon gang i Mars. Att komma ihag kompisar ar inte ens tankbart nu nar jag inte anvander Facebook langre.
 
Enda anledningen till att jag håller koll på mina kollegors födelsedagar är att jag får ett legitimt skäl att åka och köpa dyra tårtor på det fina bageriet i närheten och kan betala med bolagskortet 🥳

Jag är totalt ointresserad av födelsedagsfirande i övrigt, mitt eget inkluderat.
 
Jag brukar skicka ett text till mor, far, bror och mormor. Inte alltid på rätt dag, men nära nog. 😅 De brukar komma ihåg att skicka liknande till mig, och föräldrarna ger ofta en gåva trots att de verkligen inte måste.
Födelsedagar var aldrig stort hos oss sedan vi blev vuxna och jag grattar sällan mina vänner om jag inte plötsligt tvärkommer på att det är deras födelsedag just den dagen. Oftast med ett mess!
Arbetskamraterna får också ett grattis om det uppmärksammas att det är deras födelsedag förstås... men här i UK är det tydligen vanligt att till och med ta/få ledigt på födelsedagen. Även en vanlig som typ trettiosju eller femtiotvå.

Själv har jag avsagt mig allt firande på jobbet via chefen, och tagit bort notiserna på FB. (det gjorde alla förvirrade ändå eftersom jag är registrerad via hundens födelsedatum. :D )

Inget av detta har någonting att göra med hur mycket eller lite jag tycker om personen som fyller år. :heart
 
Tack för era svar!
Jag är uppvuxen med att man firar/uppmärksammar födelsedagar och det är därför naturligt för mig att man har koll på när andra i familjen/nära vänner fyller år. Jag har inte något behov av stora kalas eller presenter utan för mig räcker det att man säger grattis och på så sätt visar att man tänker på personen :)

Intressant att höra att ni är så många som inte tycker att födelsedagar är viktiga. Jag har aldrig pratat med mina vänner om det men gissar då att det säkert är flera av vännerna som resonerar som ni och att det inte hänger ihop med om man tycker om personen eller ej :) Finns ju inget rätt eller fel här men det är klart att det kan bli krockar när man har olika förväntningar :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 164
Senast: Mineur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 802
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp