Viktigt att komma ihåg vänners födelsedag?

Aha ja det är klart att vissa kanske inte vill...
För mig blir det lite att det är ju jättegulligt av fok att gratta, men nu måste jag sitta här och svara alla och tacka trots att jag egentligen inte ville bli firad eller uppmärksammad.
Tycker bättre om att folk droppar en hint eller skriver i ett inlägg så får en snappa upp det. :) Eller som på FB då att man kan välja notis eller inte.
 
Jag har dåligt minne så minns väldigt få födelsedagar. Minns dock lite mer luddigt som tex "hon fyller år i mitten av oktober" när det gäller mina närmsta vänner. Facebook räddar mig många gånger. Närmsta familjen minns jag datum.

Är glad över att min man fyller år på samma datum som jag tog studenten på (inte samma år alltså 😅) så att jag kunde ha något att "hänga upp det på" de första åren.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker födelsedagar är kanske inte viktiga, men i alla fall trevliga att uppmärksamma. Åtminstone inom den närmaste familjen och vänkretsen. En egen dag som renderar ett par grattis och som gärna resulterar i att man träffas och umgås en dag när vardagslivet inte ger så många andra tillfällen till det.

Däremot har jag inte riktigt förstått grattishälsningar som publiceras allmänt på ens FB-sida. I min värld gratulerar man något för dennes egen skull och inte för att man måste visa alla andra att man minsann har sagt grattis. Jag skickar sms eller ringer till den som fyller år, då vet jag att hälsningen når fram dit den är menad.
 
Jag firar knappt födelsedagen längre delvis eftersom en del personer i min närhet genom åren tydligt visat att den/jag inte är viktig. När jag bjudit in till fest kommer man inte, oftast orkar man inte ens lämna besked och har varit med om folk som tackar ja och när något roligare dyker upp så tackar man nej. Och att andra personer blir grattade och firade, men inte jag. Helt okej om man inte kommer ihåg folks födelsedag, men om man kommer ihåg i princip alla andras och glömmer min, nä då känns det inte så roligt längre.
 
Alla människor är olika. Jag har valt att ta bort det ytliga Facebook födelsedagen. Blir glad om någon kommer ihåg min födelsedag.

Skickar ett grattis på namnsdagen sms om jag kommer ihåg. Det är en öppning för att ta kontakt med sina bekanta.

Har stenkoll på familjen och gudbarnen får alltid en present skickad till sig.
 
Nej! Jättedålig på att hålla koll på folks födelsedagar, det har typ inte varit särskilt viktigt i min familj att fira sånt efter att man fyllt 12...
Är dålig på att komma ihåg att gratta närmaste familjen och min mamma brukar slänga ur sig ett grattis med nån dags diff sådär.
 
Däremot har jag inte riktigt förstått grattishälsningar som publiceras allmänt på ens FB-sida. I min värld gratulerar man något för dennes egen skull och inte för att man måste visa alla andra att man minsann har sagt grattis. Jag skickar sms eller ringer till den som fyller år, då vet jag att hälsningen når fram dit den är menad.
Oj.
Många av mina fb-vänner är personer jag gillar men inte har nära kontakt med längre pga att vi tex bor i olika delar av lander. Har inga mailadresser eller mobilnummer men vill ändå ha kontakt för jag gillar personen.

När jag grattar på fb är gratulationen riktad till personen, inte som nån sorts uppvisning: Verkligen inte!
 
Jag ser betydligt större anledning att fira födelsedagar än att tex fira julafton. Sedan hur mycket det firas, det beror på vad personen vill, men personer som står mig nära försöker jag att alltid uppmärksamma på något vis (förutom de som inte uppskattar det).

Däremot skriver jag snudd på aldrig(!) ett öppet fb-meddelande med gratulationer och märker tydligt att sen jag slutade med det så får jag själv extremt mycket färre gratulationer. När folk sedan skriver exakt likadant till alla som fyller år, ja då känns gratulationerna mest framtvingade och det kan jag vara utan.

I år minns jag inte ens vad jag gav i present till min mor, hon får alltid något, men det är ofta småsaker som att vi åker tillsammans till ett utegym och sedan fikar lite eller på annat vis kombinerar miniutflykt med lite extra gott fika. Däremot när unghundens uppfödare fyllde år, då gick vi ihop ett gäng och betalade liten summa för att betala en extra fin upplevelse till henne och så skickade jag ett så personligt födelsedagskort som möjligt. Kortet kom fram nästan en vecka för sent, men hon älskade det och det kändes väldigt fint att kunna ge det.

Det här typiska "den som fyller år köper allt och bjuder på ätbart och städar allt sedan" som någon nämnde, det känns inte speciellt kul. Bättre då att tex gå ut med någon vän eller flera, äta gott och låta var och en betala för sitt, eller anordna spelkväll, ge sig ut på gemensam utflykt eller så.
 
Ja, som rubriken lyder, är det viktigt att komma ihåg och höra av sig när vänner fyller år? Jag fyllde år för några dagar sedan och brukar aldrig ha några stora fester. Jag tycker däremot att det är kul när vänner hör av sig och säger grattis, mest för att det känns fint att veta att de tänker på mig tillräckligt mycket för att höra av sig.

De sista åren har jag dock inte tyckt att det är så kul att fylla år, då jag märker att flera av de som jag ändå räknar som nära vänner inte hör av sig alls. Jag försöker ju fokusera på att få en fin födelsedag och vara glad för de som faktiskt hör av sig, men jag blir ändå ledsen och jag tolkar det som att jag inte betyder så mycket för dem som inte hör av sig.

Jag har full koll på när mina vänner fyller år, men vet ju att vi alla är olika och andra personer kanske har noll koll på alla andra. Samtidigt brukar ju Facebook avisera födelsedagar så det är ju väldigt lätt att få en påminnelse...

Så, tycker ni det är viktigt att ha koll och säga grattis till nära vänner eller ska man bara acceptera att andra kanske inte har koll? (Och att ett uteblivet grattis inte hänger ihop med att de inte tycker om en?).
Facebook-grattisar och aviseringar är ju värst av allt! Det bevisar ju typ bara att folk inte skriver ner när folk fyller år och sedan grattar folk personligen eller med substans.
 
Tack för era svar!
Jag är uppvuxen med att man firar/uppmärksammar födelsedagar och det är därför naturligt för mig att man har koll på när andra i familjen/nära vänner fyller år. Jag har inte något behov av stora kalas eller presenter utan för mig räcker det att man säger grattis och på så sätt visar att man tänker på personen :)

Intressant att höra att ni är så många som inte tycker att födelsedagar är viktiga. Jag har aldrig pratat med mina vänner om det men gissar då att det säkert är flera av vännerna som resonerar som ni och att det inte hänger ihop med om man tycker om personen eller ej :) Finns ju inget rätt eller fel här men det är klart att det kan bli krockar när man har olika förväntningar :)
Det är precis så du ska tolka det tror jag. Jag har ett fåtal riktigt nära vänner som jag värderar högt. Av dem minns jag när en av dem fyller år och ibland kommer jag ihåg att gratta. Men det har inget att göra med vad jag tycker om dem. Dina vänner tycker säkert om dig även om de inte minns din födelsedag.
 
Jag är glad om mina närmaste vänner kommer ihåg min födelsedag liksom jag kommer ihåg deras.
Familj förutsätter jag att dom kommer ihåg mig och skulle bli väldigt ledsen annars.
 
Ja, som rubriken lyder, är det viktigt att komma ihåg och höra av sig när vänner fyller år? Jag fyllde år för några dagar sedan och brukar aldrig ha några stora fester. Jag tycker däremot att det är kul när vänner hör av sig och säger grattis, mest för att det känns fint att veta att de tänker på mig tillräckligt mycket för att höra av sig.

De sista åren har jag dock inte tyckt att det är så kul att fylla år, då jag märker att flera av de som jag ändå räknar som nära vänner inte hör av sig alls. Jag försöker ju fokusera på att få en fin födelsedag och vara glad för de som faktiskt hör av sig, men jag blir ändå ledsen och jag tolkar det som att jag inte betyder så mycket för dem som inte hör av sig.

Jag har full koll på när mina vänner fyller år, men vet ju att vi alla är olika och andra personer kanske har noll koll på alla andra. Samtidigt brukar ju Facebook avisera födelsedagar så det är ju väldigt lätt att få en påminnelse...

Så, tycker ni det är viktigt att ha koll och säga grattis till nära vänner eller ska man bara acceptera att andra kanske inte har koll? (Och att ett uteblivet grattis inte hänger ihop med att de inte tycker om en?).
Jag är övertygad om att om jag tar bort födelsedagen på Facebook kommer ingen komma ihåg det. Och jag är precis likadan. Jag har få inskrivna i min kalender.

Jag firar aldrig något, har inte ens tänkt på förrän nu att man kan ta bort det från Fb.
 
Jag har generellt bra koll på när folk i min närhet fyller år, även andra än den närmaste familjen. För det mesta hoppas jag att jag kommer ihåg att gratulera också :D Om folk kommer ihåg mig eller inte fäster jag inte enormt stor vikt vid, faktiskt. Jag blir glad och det är trevligt när vänner uppmärksammar min födelsedag, men det är inget jag liksom kräver eller håller koll på om de gör. Till skillnad från många här, så uppskattar jag även gratulationer på facebook, och gratulerar även många vänner där. Ofta handlar det om sådana vänner som jag har en mer ytlig kontakt med, men ändå vill uppmärksamma.
 
Jag tycker att det är viktigt. Inte såpass att det måste firas men nära vänner och familj skickar jag alltid ett litet grattis till.

Är det riktigt nära vänner så brukar jag t.om köpa eller göra något litet.
 
Jag vet när mina närmsta vänner fyller år. Resten ingen aning. Jag har tagit bort födelsedag från fb för jag kände att jag måste gratta alla andra annars och det orkar jag inte 😂 blir jättefint uppvaktad varje år av familj och nära vänner så jag är jättenöjd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 174
Senast: Mineur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 804
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp