Viktigt med besiktning??

det är ganska ovanligt tror jag med....inte alls som med ridisar iallafall.....men travarna är ju ofta friröntgade ändå som unghästar, och köper man en starthäst så syns det ju på resultatraden......och ibland så chansar man ju på en billig häst som man vill prova få i ordning...en besiktning på en sån.......nää ru :D :D

däremot kan man ju ta den till vet för en ordentlig genomgång efter köpet.

Ja jag gjorde veterinär besiktning några månader efter jag köpt min för att kunna försäkra om honom till en "vanlig" ridhästförsäkring, istället för racing.

Nema problemas, gick igenom utan problem :)

Som sagt, man kan ju se lite i resultaten hur dom sprungit iallafall. Av travhästarna som kommit och gått hos oss har nog ingen veterinärbesiktats när dom köpt dom, men däremot tycker jag dom är väldigt ofta inne på ATG kliniken för att kolla upp dom.

Hur gör ni med försäkringen om ni inte har besiktat hästarna? Mitt försäkringsbolag krävde både besiktning på klinik och röntgen. (Dyr import häst) Jag skulle aldrig köpa en häst utan att besikta den grundligt och röntga. Har träffat på unga hästar 5 år som har haft ordentliga pålagringar. Jag vill tävla och träna, inte stöta på massor av problem. Problem får man ändå det behöver man inte köpa sig. jag skulle även besikta ett blivande avelsto för att veta att hon klarar en dräktighet då spelar det ju ingen roll om hon markerar efter böjprov bara inte hältan påverkar henne när hon blir tyngre. Nu sist när jag köpte en häst från tyskland så gjorde jag en besiktning + röntgen där sedan gjorde jag om samma sak igen när han kom hem. Kostade i slutändan totalt 13000kr men det käns som det är värt att veta att hästen var frisk när man köpte den.
/M

Jag har bara besiktigat en häst av de jag köpt, mkt berodde på att hon var ett fullblod och för att slippa reservation på benen så behövdes det en vet.besiktning.

Däremot när jag säljer så har alla varit besiktigade och flertalet även röntgade.
Köpare av blivande tävlingshästar (halvblod) brukar utöver besiktning vilja ha hästen även exportröntgad(min erfarenhet i alla fall). Senast i somras så hade jag spekulant på en tvååring som visade sig ha en liten benbit i en bakkota (birkelandsfraktur), utöver det var hon helt ren (visade heller ingen hälta). Kunden backade, så efter betet ska vi plocka bort flisan, det är ju en ganska enkel procedur. Som säljare vill jag ha ryggen fri och sälja en "ren" häst! :) Man har ju hört om folk som får ta tillbaka hästar för dolda fel och det vil jag INTE råka ut för...
Så som svar på din sista fråga om de måste vara 100% rakt av svarar jag. JA.

Eftersom min redan var försäkrad så tog jag helt enkelt över den försäkringen.
Är dom oförsäkrade eller om man ska försäkra dom någonannastans så måste man väl göra en veterinärbesiktning om jag inte är helt ute och cyklar.

Skulle jag köpa häst skulle jag helt klart besiktiga den (vilket säljaren ska betala), hade den någon hälta skulle jag röntga den (vilket jag själv skulle betala).

Sälja häst skulle jag begära en besiktning, hade den någon hälta skulle jag rekommendera köparen att röntga den (vilket köparen själv skulle betala).

Besiktning är ju en liten säkerhetsåtgärd för både köpare och säljare. Dessutom kan försäkringsbolaget kräva att hästen ska vara besiktigad.

Priset är ju en mindre kostnad (800-2000:--) så varför inte besiktiga????

Det ÄR svårt! :crazy: Men man lär sig väl med tiden! (Skam vore det väl annars! :D Tills dess får man förlita sig på de som vet mer!

travare har inte samma försäkringar som ridhästen, vi får inte teckna A1 efter 1 års ålder på våra....men vi får heller inga restriktioner på hältor heller..

däremot får vi numera försäkra typ "triangel" fast utan triangel...hästen får aldrig starta mera..och det kan ju vara bra om man har ett skapligt sto man kan ha i avel istället.Hur det blir med restriktioner där vet jag inte..

När jag sålde min treåring förra året så ville dom ju kolla igenom hästen såklart innan köpet( dyr) men det var aldrig frågan om vem som skulle betala, det gjorde dom....innan hade dom ju provkört hästen, han var friröntgad u.a som 1 åring..iofs så hade jag väl kunnat betala besiktningen, men i trevkretsar så är det nog inte riktigt som i ridkretsar vad det verkar som..

Nu var det DOM som ville handla, trots 3 försök med provkörning som INTE slutade bra :rofl: :rofl: så skulle dom absolut ha hästen iallafall :D :D

Jag skulle aldrig köpa häst utan besiktning om det inte var en häst jag kände väl.

Min första häst var en ponny som jag ridit i ett år nästan (7 dagar/vecka) och som jag kände till hela historien om, så där besiktigade vi inte.

Min nuvarande besiktigades, men bara på "hemmaplan" - och jag var inte ens med vid besiktningen. Besiktningen var dessutom beställd av säljaren - så jag gjorde väl ungefär allt fel - och så blev det ju som det blev också... :crazy: :D

Nåväl. Förhoppningsvis lär man sig något. För mig som bara har en häst och ett hästköp är en STOR affär vill jag inte slänga varken pengar eller känslor i sjön om det går att undvika. Att ha en trasig oridbar häst stående i hage för all framtid är lite för dyrt. Nästa gång blir det grundlig koll på klinik med röntgen och hela kittet. Billigare i längden har jag märkt. :o

Skulle inte köpa häst utan besiktning.
Men jag har ju ingen verksamhet, utan har bara EN häst som jag hoppas skall vara hel och frisk, och då är det ju en fördel om den är det vid köpet. Dumt att köpa på sig problem.

Däremot kan ju små defekter faktiskt få slinka igenom.

Jag tror att anledningen att de flesta vill besiktiga sin ridhäst innan köp, är ju att det är ett krav för att få försäkra den.
Inte ofta det funkar med att bara föra över en befintlig försäkring.

Dessutom är man ju som säljare mer trygg om man säljer en häst veterinärbesiktigad.¨
För ingen kan ju ha missat alla skrivelser i olika tidningar om köpare som försök och tom fått köpet gå tillbaka pga sk dolda fel som fanns på hästen redan vid köpet.
Det finns ju nu tom en försäkring för ridhästar som säljaren kan teckna!

Själv så skulle jag allt betrakta den köpare av tävlingshäst i de ridgrenar jag känner till som oseriös om den inte ville besiktiga om hästen såldes till sitt rätta värde.

Köper man en häst för promenadridning eller gör ett prismässigt fynd, då förstår jag om man skippar besiktningen.

Men ett hästköp är ju ofta en så stor ekonomisk affär att man måste "gardera sig".
Köper man en trasig häst som man inte kan använda till det man vill, då är det ju inte alls säkert att man har ekonomisk möjlighet att köpa en ny/en annan när den man köpt pajat och den inte haft ngn försäkring...

Jag tycker det är viktigt med besiktning, både som säljare och köpare. Om jag ska sälja min häst så vill ju jag att den ska må bra och inte ha ont någonstans. Dessutom kan man ju riskera att få tillbaka hästen om det var ett dolt fel...och jag tycker också det är viktigt som köpare att veta vad man köper, sen kan man ju diskutera om 0.5 grads hälta eller så är så allvarligt att man sen inte väljer att köpa, det är ju en risk man tar. Men OM det är ngt fel på hästen är det ju både som köpare och säljare bättre att veta det och åtgärda, så man inte skadar hästen mer!

Jag besiktigade även min foderhäst bara för att båda parter skulle veta utgångsläget.

Har just nu en häst som ska säljas och efter böjprov visade han 1.5 grads hälta och det ville både jag och den ev köparen undersöka och åtgärda. Hon har beslutat att blir han bara bra så vill hon ha honom (hon har visserligen haft honom på foder innan) och hon är med i hela processen. I detta fallet visade det sig inte vara något kroniskt eller så och problemet kommer lösas så vi hade tur men det var helt klart värt att besiktiga för oss båda!
Jag vill inte sälja en defekt häst, både för hästens skull och för min.
Men allt beror väl på om man vill dölja ev brister kanske....eller så tycker man bara inte det är viktigt..

JaG TYCKER BESIKTNINGEN VAD GÄLLER RIDHÄSTAR ÄR SOM EN BOJA RUNT FOTEN,hade sålt ryssen för dyra pengar han var dessutom besiktad på skara innan,sen fick folk provrida en skulle ha hästen,dom ville bes. på Strömsholm,han hade difus hälta v.fr.alltså inget köp!

Jag tycker om man vill ha förs. bel. för hästen kan man ge fan i å besikta.Har haft massa kunder hemma nu,dom kommer förm.aldrig att köpa någon häst de har tittat på en uppskö av hästar,ingen har gått igenom.
nu har det även tillkommit någon lag som säger att man är skyldig att ta tillbaka hästen inom 2år!efter köpet!!!!!

Någon som hört om det!!!!!

Vår nya travare var det en annan som trodde han skulle köpa,så han skickade ut vet.från Mälarkliniken som bes. hästen U.A.Tack sa vi då..... :D

Skulle aldrig köpa en häst utan att ha besiktat och röntgat den, sedan kan man ju ta ställning till vad som hittas. Köparen har undersökningsplikt och har du inte besiktat hästen vid köp och det framkommer fel på den, tja då står du där med en häst du inte kan använda eller lämna tillbaka.

Skulle aldrig sälja en häst utan att röntga den heller för den delen, har läst massa fall om säljare som varit tvungna att betala rättegångskostnader upp emot 300.000 för en häst dom sålt för 50.

Jag har visserligen aldrig köpt en gammal häst men om det skulle framkomma några fel på den vid en besiktning får man överväga om dom felen verkligen har någon betydelse för hästens hållbarhet eller ej.

Jag hade inte kommit på tanken att åka till klinik och röntga en häst utan jag skulle tagit ut en veterinär som besiktade som jag gjorde när jag köpte min Guld klimp för 22 år sen.Men nu när jag sett alla problem som kan dyka upp på hästar som lett till många och dyra behandlingar och tyvärr i vissa fall till slakt så kommer jag att definitivt åka till en klinik och få hela hästen nogrant kontrollerad när och om jag vågar köpa en ny häst när min inte längre finns.För dom sista åren har gjort mig livrädd för att köpa en annan häst.Och då har min varit frisk och är fortfarande (om man bortser från 4 sårskador på 22 år).Det psykiska lidandet som det innebär, om det visar sig att hästen inte kan finnas kvar längre pga någon medfödd defekt tex och som visar sig senare när man haft hästen några år,det är inte roligt.Lägger hellre pengar på en ordentlig besiktning då.Även om hästen är väldigt billig.

Jag har besiktat en enda häst jag har köpt av alla...(har faktiskt blvivit en del)
och det var oxå den enda hästen som blev sjuk (ledinflammationer)
De nadra som jag inte besiktat har hållt sig friska i benen..(som oftast är det största problemet)

Min nuv är ej besiktad, och han mår bra ändå :-)

Med förs så spelar det ingen roll om man väljer Folksam, där behövs ingen bes om man försäkrar för max 15000kr, A1.

Super Viktigt enligt mig! Min kompis köpte en 16årig arab för 10.000 utan att besikta den, förra ägaren skyllde på att den inte var helt igångsatt. Efter en månad när dom började sätta igång hästen lite smått i trav och galopp så tyckte dom att den haltade ngt på v-fram, när dom sedan tog ut veterinären visade det sig att den var halt på alla 4 och att det benet som dom upplevt som halt helt enkelt var det bästa benet. Nu är hästen död, tyvärr. Lite tråkit med tanke på att det var deras första häst....

Hmmm, där är det ju oxå skillnad...vi får försäkra osett, ELLER att nån från försäkringsbolaget kommer och tittar så hästen lever (Kostnadsfritt)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 498
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
4 099
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på... 2
Svar
25
· Visningar
5 229
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag var så sjukt nöjd med mitt försäkringsbolag, jag tror till och med att jag prisade dom i nån tråd här på buke för någon vecka sedan... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka