Jag tycker det är viktigt med besiktning, både som säljare och köpare. Om jag ska sälja min häst så vill ju jag att den ska må bra och inte ha ont någonstans. Dessutom kan man ju riskera att få tillbaka hästen om det var ett dolt fel...och jag tycker också det är viktigt som köpare att veta vad man köper, sen kan man ju diskutera om 0.5 grads hälta eller så är så allvarligt att man sen inte väljer att köpa, det är ju en risk man tar. Men OM det är ngt fel på hästen är det ju både som köpare och säljare bättre att veta det och åtgärda, så man inte skadar hästen mer!
Jag besiktigade även min foderhäst bara för att båda parter skulle veta utgångsläget.
Har just nu en häst som ska säljas och efter böjprov visade han 1.5 grads hälta och det ville både jag och den ev köparen undersöka och åtgärda. Hon har beslutat att blir han bara bra så vill hon ha honom (hon har visserligen haft honom på foder innan) och hon är med i hela processen. I detta fallet visade det sig inte vara något kroniskt eller så och problemet kommer lösas så vi hade tur men det var helt klart värt att besiktiga för oss båda!
Jag vill inte sälja en defekt häst, både för hästens skull och för min.
Men allt beror väl på om man vill dölja ev brister kanske....eller så tycker man bara inte det är viktigt..