Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Se till att äta GOD mat och bli mätt - då är det lättare att låta bli godiset under en övergångsperiod. Att sluta äta snask samtidigt som man tuggar "råkost" är inte lätt och fallgroparna blir många. Alla pengar man lagt på skitmat o godis får man riktig mat för istället. Så kan man gå över till "råkost" när man fått bort snaskvanan och kommit in i rutiner runt matlagningen.
En sak i taget så kommer man längst.
Obs - råkost = vilken annan kostinriktning man tänkt sig

Wiii, bra jobbat!! :bump:

Hur har du ändrat kosten? Dragit ner mängderna, ändrat proportionerna etc?

Alltså, tidigare åt jag mest skräp. Jag var lat, mådde dåligt och hade ingen lust att äta annat än skräpmat, chips och ostbågar i princip. Socker, socker, socker typ.

Så jag bestämde mig i måndags för att skära ned så mycket som möjligt - sålde pastan till pappa och gav bort spagettin till grannen, stuvade om i frysen och lade alla "förbjudna" varor i ett eget fack för att inte lockas ta fram dom. Slängde det mesta som inte är ok att äta o.s.v. Jag blir enormt sötsugen av pasta, så första dagarna levde jag väl i princip på lax, spenat och sparris, haha. Har sedan ätit havregrynsgröt med äppelmos till frukost, när jag tagit mig förbi de första "helvetesdagarna". Det är ju socker i äppelmos som kan trigga sötsuget, men det har det faktiskt inte gjort. Blir jag sötsugen har jag lagt en tesked honung i teet.
Har ätit ca 1300-1600 kcal om dagen. Fått en hangup på kiwi, så har ätit det de gånger jag känt att "jag måste äta något". Men såklart räknat med det i budgeten.

Poff sade det och kilona har rasat på mindre än en vecka!

KL

5.16 km med hunden avklarat! Löpning blev det. Nu ska jag knapra på en banan:)

Ang mat så inriktar jag kosten mot GI. Men framförallt tänka på storleken av portionen och allt socker/kolhydrater.

Promenerade en mil med hunden nu precis. I går åt jag lite chips men har hållit mig undan från godis och fika. För mig gäller det att inte satsa för hårt från början för då ger jag upp.

Men vad kan du göra utan att det gör apont? Träningscykel? Promenader?

I princip all träning gör ont före ,under och efter.
Kunnat rida 1-2 hästar innan,men nu försöker jag åka omkring på 1 ,men det känns så där. Dock tyckte doktorn inte att jag skulle sluta rida!
Simmat har jag gjort mkt innan,men det funkar inte längre.Benen bara dör bort,samma vid promenader,klarar 100-300m sedan måste jag stanna pga bortdomnade ben:devil:

Så trist för jag gillar att röra på mig!

Det blir helt enkelt att undvika alla godsaker och hålla ett lågt kaloriintag,så hoppas jag att jag går ned. Han har inte satt gränsen vid ett visst antal kilon heller,men ju mer desto bättre!

Mkt motiverande att läsa om er andra och hur duktiga ni är!
Det sporrar!

PS! Den "snygga användarbilden" är från när jag hade passerat 90kg för några år sedan,så riktigt så illa är det inte nu,men alla extrakilona sitter runt magen...

Senast ändrad:

fast från början tror jag att det är dumt att "unna sig lite", det är oftast då man faller dit för att man inte hunnit ställa om kroppen eller hur man säger. Karaktären är väl som svagast från början.. *säger jag som tröståt pizza igår..* :(

*KL*

Tack för välkomnandet. Tillhör nog de som ska med mest här. Men ska bli kul följa alla här :)
Jag har haft tufft pga operation och lång seg läkning både fysiskt och mentalt.
Börjat med kalorieräkning igen nu när man slipper smärtstillande och på måndag får jag börja träna igen :)

Jag har ju legat i feber,hosta mm sen i mån,idag är första dagen jag har lyckats sitta upp i mer än en 1/2 tim utan att dö,och jag är skithungrig men orkar inte stå i köket länge nog för att tillaga något,så pomes med bea är en dröm som inte kan slå in,men iden med pizza var nog inte så dum,för då kan jag skicka en granne till "affären" (orkar inte själv köra) och jag tror jag behöver något mer matigt nu än allt flytande jag fått i mig sen i mån.
Även om det innebär att det är skräpmat :d

Kl

Välkomna alla nya!

Här går det fortfarande segt, känner fortfarande av förkylningen, superirriterad i luftvägarna, så jag har inte vågat börja träna ordentligt och då blir jag slarvig med vad jag stoppar i mig med. Men har inte halkat tillbaks till mina gamla vanor i alla fall, så det får jag väl vara lite nöjd över.

Ska ta en promenad nu tänkte jag och se hur kroppen reagerar på det. Hoppas att halsen håller ihop. Håll tummarna!

KL

Har blev det ingen promenad idag :( det hann bli morkt och dags for middag :(

Daremot sa har jag byggt isolerings celler till mina extra tuppar, sa jag har sagat ner en bjork, kvistat av och sagat pinnen i ratt langder + skruvat och spikat fast allt. Sa lite motion har jag fatt i alla fall :)

KL

Har gått ner 1,3 kg på en vecka :) Nöjd!

Var på gymmet idag och körde armar (bickar och trickar) och rygg. Fick dock ont i huvudet mitt i allt. Så jäkla värdelöst. Antagligen för att jag inte åt tillräckligt innan träning. En halv grapefrukt blir man ju inte så pigg av :p:cool:

Åt ordentligt efter så släppte huvudvärken. Räknar iaf med skaplig träningsvärk i armarna imorgon :)

Knät mår dock inte så bra. Ortopeden på Idrottskliniken på torsdag. Hoppas verkligen de hittar något som går att åtgärda :idea: För en som är van vid att gå och springa flera mil i veckan så är det rätt trist att knappt kunna gå promenader på en kvart - speciellt för mina hundar :(

1 timmes rask promenad i mörkret blev det här. Med inspiration i form av "The Miracle of Self-discipline The No-Excuses Way to Getting Things Done" i lurarna, perfekt! Fick mig att välja omväg efter omväg för att utöka promenaden, hade jag gått snabbaste vägen hem igen så hade det inte tagit mer än en halvtimme, men jag var inte det minsta trött då.

Fick upp både puls och lite flås i slutet, känns riktigt bra i benen så här efteråt! :banana:
Halsen höll ihop riktigt bra med tanke på omständigheterna, lite mer hostig än "vanligt" nu, men inte värre än så :laugh:

Citat som var med i boken: “Everything is hard before it is easy” -Johann Wolfgang von Goethe

Kämpa på alla, vi fixar detta!! :bump:

Fraggel_tess
Startvikt: 93 kg
Målvikt: 72 kg

Filuran
Startvikt: 70 kg
Målvikt: 60 kg

Kellie:
startvikt: 74 kg
Målvikt: 62 kg

Jennis
Startvikt 77,7kg
Målvikt: 65kg

Jerseyite
Nu: 131.8 pounds
Målvikt: 118 - 120 pounds

Anna-KarinO
Startvikt 73kg
Målvikt 68kg

Ankan
Startvikt:68kg
Målvikt: 55kg

Dessy
Startvikt: 86 kg
Målvikt: 68 kg

Katten
Startvikt: 80 kg
Nuvarande vikt: 77,5
Målvikt: ca 65 kg

Hemlig
Startvikt: 55,7 kg
Målvikt: 62 kg (helst till sommaren)
Längd: 170 cm

LindgrenV
Startvikt: 85 kg
Längd: 180 cm

Chiara
Startvikt: 83,7 kg
Målvikt: 70 kg

Petronilla
Startvikt: 104 Kg
Målvikt 1: 98 kg

Frokennorlin
Startvikt: 67 kg
Målvikt: 60 kg

Svea:
Startvikt: X
Målvikt: X-10,4

Riverside:
Startvikt: 72 kg (Idag)
Målvikt: 59 kg
Längd: 159 cm

Cocos:
Längd: 172
Startvikt: 73
Målvikt: 62

Poisonous
Startvikt: Runt 104kg.
Målvikt: 80kg
Längd 171

Jemeni
Startvikt: 72kg
Målvikt:65kg

Understruken
Startvikt: 77kg
Målvikt: ca 68
Längd: 168cm

Musen21
3/1-13
Startvikt: ca 74 kg
Målvikt: 65 kg

Kviga
Svartvikt: 80
Målvikt: 65

Svarta Sara:
Startvikt: 102kg
Målvikt 1 delmål: 82 kg

Dobbis
StartVikt 80kg med kläder (och efter lunch)
Målvikt 65-68kg

Linnea F
Startvikt 77kg
Önskevikt 65kg

Terwa
Startvikt 69 kg
Målvikt 59kg
Längd 158

Sassiball
Startvikt 69kg
Mål 62kg
Längd 168

Lissie
Startvikt: 87 kg
Längd: 165 cm.

Prallan
Midjemått
Start:91cm
Mål: under 80cm

Lurv
Starvikt: 72 kg
Målvikt: 65 kg
Längd: 170 cm

zassoo
Startvikt: 75 kg
Längd: 165 cm

Aida
Startvikt: 64 kg
Målvikt: 55 kg
Delmål: under 60 kg
Längd: 156 cm

ananya
Startvikt: 66 kg
Målvikt: 61 kg
Längd: 176 cm

Murphy
Startvikt: 62 kg
Målvikt: 53
Delmål: 57 - för att återuppta löpningen
Längd: 156 cm

MaRomer
Startvikt: 69.5 kg
Målvikt: 58 kg
Längd: 164 cm

Calazirya
Startvikt: 72 kg
Delmål: 62 kg (6 maj)
Slutmål: 55-56 kg

vildros
Startvikt: 61.2kg
Målvikt: 56-57kg

Kofunda
Startvikt: 79
Målvikt: 67

Shetlandskusk
Startvikt 69,5
Målvikt 63

När på dagen ska man väga sig? :)
Jag kan inget om bantning, viktnedgång, vikt, träning, mat osv, kommer behöva mycket hjälp :)

Om man vill vara lite petig väger man sig vid samma tid varje gång. En vanlig tid verkar vara på morgonen, efter toalettbesök men före frukost, då man nog väger så lite som möjligt.

I verkligheten spelar det förstås ingen roll alls. Vikten varierar naturligtvis några hekton över dagen och över veckan, beoende på hur man äter och dricker och hur magen sköter sig.

Men om man väger sig vid samma tid varje gång, ser man ju snabbare om det förutom den normala variationen också finns en trend - och om den i så fall går uppåt eller neråt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka