Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Operation röra mer på mig är i full gång. I fredags spelade jag badminton i ca 45 min samt skottade fram min bil i 1½ timme. I lördags blev det inte mycket motion alls, några minikorta hundpromenader och lite vedhämtning bara, men i går och i dag har jag joggat; drygt 5 km i går och drygt 4 km i dag. I dag har jag dessutom skrubbat rent duschen för glatta livet, hämtat ved och gått en rask hundpromenad med fyra galna hundar.

Tyvärr har jag ätit alldeles för lite: råghalvor med kokt skinka till frukost, ca 1,5 dl turkisk yoghurt och banan till lunch och kaffe plus en Wasa sandwich till fika (höll på att somna bakom ratten på väg hem). Nu ska jag försöka slänga ihop någon middag.

Det här var en rolig tråd! Blev helt peppad av att läsa igenom lite inlägg!
Jag måste ju hoppa in nu också..har ingen ursäkt.. Var och skaffade gymkort idag igen,..och tränade..för första gången på nåt år i alla fall...
Startvikt; 115,6
Målvikt; 65
Delmål: 99

Är riktigt pepp nu.. när jag har gått ner tillräckligt mkt ska jag börja rida igen...kan inte det nu pga är för tung... och när jag gått ner till målvikt ska jag skaffa häst... Yes! längtar efter att ha varit medryttare och ridit på ridskola i 20 år!:)

Jag pratar om vätska på det sättet för att du kan bli av med det på en dag :p. Det kan du inte med det som jag anser är en "del av kroppen".
Äter jag för mycket pasta en dag, så går jag upp i vikt. Om jag sedan håller ner på kolhydraterna i "normal" mängd, så försvinner denna vikt till nästa dag. Därför pratar jag om vätska, för jag anser inte att den där kolhydratsvätskan "är en del av mig" riktigt.

Jag har varit lite barnsligt fascinerad av den här frågan de senaste dagarna. Det är den djuplodande frågan "Vem är jag?" fast nu inte med fokus på mitt sanna inre, själsliga jag, utan vilken "sak" är jag, vad är jag, liksom. :D

Min vikt varierar på några dagar ofta med ungefär två kilo, vilket ju betyder att jag inte är en fast avgränsad enhet, utan en viss andel av mig finns ibland och försvinner ut i universum ibland! Jag föredrar för all del siffran på vågen när de där två kilona befinner sig utanför min kropp snarare än i den, men ändå. :p

Det gör i alla fall att det strikt räknat är lite konstigt att säga att man har gått ner tex 1,7 kilo, eftersom man hursomhelst inte är så välavgränsad att man kan tala om sin vikt med sådan precision. Lite kul är det, tycker jag.

Det där tycker jag är skitmärkligt. För jag väger mig varje dag, ungefär samma tid varje dag. Och om jag inte går ner i vikt (alltså att jag inte väljer att göra det, eller hur man ska säga). Så står jag still i vikt, och då menar jag STILL. Det har inför mens någon gång handlar om 100 gram skillnad på vågen från dag till dag, men annars är det EXAKT samma. (och ja, jag har haft ett par olika vågar, så det är inte vågen det är fel på)

Så, för mig är det iallafall stor skillnad när dessa "vätskekilon" nu kommer och går lite (men det har bara hänt en gång under 2 månaders tid).

Jag undrar vad det beror på. För jag hör många som pendlar 1-2 kg upp och ner från dag till dag, jag gör det inte och har aldrig gjort i mitt vuxna liv.

Ojdå, det trodde jag att alla gjorde, men att alla däremot inte har engagerat sig i frågan.

Min man berättade glatt att han gick upp ett halvt kilo medan han tränade häromdagen. Han hade med andra ord varit lite överdrivet noga med att dricka vatten medan han tränade.

Om man äter tex fyra hekto frukt, så borde ju alla gå upp fyra hekto just då. Det kan du väl inte gärna vara ett undantag från? Nu rekommenderar jag ingen att väga sig en gång i kvarten, dock.

Nu äter jag väldigt mycket grönsaker och frukt, så det blir ju stora och ganska tunga volymer i måltiderna, och bara det gör ju skillnad över dagen. Om jag åt små portioner av mer energität mat, skulle väl den aspekten märkas mindre.

Efter jul hade jag en vecka då jag skärpte till mig efter all julmat, -godis, -kakor och -dryck, och den veckan gick jag ner ungefär två kilo, säkert i vätska alltsammans.

Min vägningsrutin är att jag väger mig vid samma tid varje måndag, och undviker att väga mig annars för att inte bli fixerad, men även där ser jag variationer som har att göra med hur jag åt dagen innan och liknande.

Blää.
Har nog gått upp allt jag gått ner senaste veckan.
Åkte på kryssning tors-fre med för mycket drinkar och god mat. Sen lördag var vi bjudna på fest hos kompisar och då blev det ännu mer god mat och alkholdrycker. Iofs mycket dans på kryssningen båda dagarna. Rockabillymusik så det var mycket vickande på höfter och schakande så svetten rann men tydligen inte tillräckligt.
Idag vräker snön ner. IGEN... :(

Har skottat när jag kom från jobbet och burit in lite ved men det är allt i motionsväg. Mannen jobbar så dumma tider så ofta blir det så sent om båda ska hinna gå på kvällen och mornarna är späckade ändå.

Bara måste komma igång igen, både med mat och motion.

Absolut, över dagen så är det olika eftersom jag har ätit/druckit. Men då beror det ju just på det - att man har andra grejer i magen osv. :p Men, vid samma tid varje dag, innan jag ätit då givetvis, så väger alltid samma.
Har jag tränat eller om jag väger mig på kvällen så väger jag i snitt ett kg mer än på morgonen.

Mina vätskekilon hänger mycket ihop med hormoner, det fluktuerar över tid men inte så mkt fråm vecka till vecka. Förutom den gången mensen var runt tio dagar sen och jag "tappade" nästan fyra kilo från ena veckan till den andra (före resp efter mens). Men då kände jag mig hemskt uppblåst och trög i lederna.

*kl*

Smygvägde mig i dag och hade gått ner 0,6 kg sedan i torsdags. Undrar om det är tack vare godiset, ostbågarna(!) och wienerschnitzeln i helgen? :angel:

Hoppas det håller i sig till på torsdag.

Det gör i alla fall att det strikt räknat är lite konstigt att säga att man har gått ner tex 1,7 kilo, eftersom man hursomhelst inte är så välavgränsad att man kan tala om sin vikt med sådan precision. Lite kul är det, tycker jag.

Just därför är det viktigt att se långsiktigt på sin viktnedgång. Huvudsaken är trenden är nedåtgående.

Tror det var den heltigenom kloka Tassetass som vid något tillfälle lade ut en kurva över sin viktnedgång. Den visade en stabilt nedåtgående trend och det är ju det som är "verkligheten".

Under tiden kan man låta de där fluktuationerna arbeta till ens fördel, tycker jag. Alltså att man gläds och blir sporrad över -1,7, medan +1,7 mer får ses som en tillfällighet:p

Ja, de diagrammen är ju rätt roliga. :D

Dag-för-dag-diagrammen under två månader av min viktminskning:

Bild%25201.png

Veckodiagram:

Bild%25202.png

Månadsdiagram:

Bild%25204.png

Har tyvärr inte diagram ända in i mål, all den datan finns på min gamla nedpackade dator. Det man kan säga är väl att alla kurvor planade ut mer och mer ju närmare målvikten (68 kg) jag kom men i övrigt var mönstret ungefär detsamma mest hela tiden.

Det där ger ju verkligen en solklar bild över hur det är! Det går lite upp och ner, men om trenden är nedåt så är det bra.
Jag är väldigt sugen på att göra liknande diagram själv, kan man göra det i excel eller annat program?

Jaså där kom du farande:D

Klart att det planar ut mot slutet, det ligger ju i sakens natur.

Men det är mycket illustrativt:bow:

Just därför är det viktigt att se långsiktigt på sin viktnedgång. Huvudsaken är trenden är nedåtgående.

Självklart.

Mina funderingar på temat har dock varit av mer existentiell art. När det gäller tex den omtalade "vätskan". Medan jag bär runt på den är den ju integrerad i kroppen, och jag talar om hela min kropp som jag. Jag gör inte undantag för de två kilona ytterst på magen eller rumpan (hur frestande det än vore).

Jag gillar tanken på att min fysiska uppenbarelse inte är riktgt strikt avgränsad mot omvärlden, utan varierar (precis som att mina tankar, känslor och åsikter inte är riktigt "mina" utan under påverkan av yttervärlden, tack och lov). Med tanke på att både vi och liksom alla organismer i stort sett består av kol, väte och syre, så är det ju inte att förvånas över att våra molekyler åker lite fram och tillbaka mellan oss - kolväteorganismer är vi allihopa, liksom. Idag bär jag runt på ett par liter vatten extra, en annan dag bär grannen dem. :D

kl

Haha! Jag upptäckte en sak idag. Vilket stort "knä" jag har fått. En kompis barn satte sig i knät på mig, och hon fick ju plats. :eek: :p haha.

Jag ser mina lår när jag sitter ner. Det är inte en mage ivägen. :D :banana:
Det har jag inte tänkt på förut, att man normalt sett kan se sina lår... Eh. :D

Detta är inte en bra vecka.. Eller, det börjar inte bra i alla fall. Kylskåpet gick sönder i söndags och all mat blev förstörd för vi märkte det inte förens igår. Jag har ätit dåligt, som i godis, snabba mellanmål från affären, färdig mat från frysdisken. Känner inte att jag vill börja handla "riktig" mat innan vårt nya kylskåp kommer. Jag har försökt räkna efter någorlunda, och gårdagen blev några 100 kcal över "budget".

Idag har jag ätit två portioner havregrynsgröt och två ägg, jag är vrålhungrig och har huvudvärk så nu kokar jag två ägg till. Jag har frysmat som ska ätas till middag, och så SKA jag faktiskt ha en semla, det är fettisdag.

Men jag känner att jag inte kan räkna med så mycket viktnedgång på fredag direkt.. Men men, den som lever får se. :/

Fast det är liksom det enda rimliga sättet att "mäta" det på. Man väger sig samma veckodag och samma tid, så får man över tid det mest korrekta resultatet. Så jag tycker absolut man kan säga att man gått ned 1.7 kg, sedan vet ju alla att man kan variera så mycket till och med över ett dygns tid.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka