vila på 4 åring

C

caspar

Nu måste jag höra med er andra som har 4 åringar. Hur mycket vilar era 4 åringar? Sätter ni av dom hela sommaren eller låter ni dom vila någon dag i veckan? Han har nu vilat i ca 4 veckor och jag tycker att man kan börja rida igen och låta honom vila två dagar i veckan. Dom andra dagarna en dag dressyr en dag hoppning en dag tömkörning och två dagar skogsridning. Är detta ok? Hoppas på många svar. Det är en maxad d ponny.
 
Sv: vila på 4 åring

Det beror på hur hårt den har gått i vinter/vår.

Om du bara har ridit som du tänkte göra är det nog ingen fara.
Om den inte är i en växtperiod förstås
 
Sv: vila på 4 åring

När vi har haft unghästar så har dom ridits några dagar i veckan hela sommaren förutom några veckors total vila. De har gått på bete hela tiden. Vi har utbildat flera ponnyer och hästar upp till Msv i hoppning.Även dom äldre går på bete fast dom tävlar. Tycker många har fördomar mot att ha hästen på bete samtidigt som den rids men hästarna blir harmoniska tycker jag.
 
Sv: vila på 4 åring

Min får 6 veckors vila nu i sommar men går på bete längre, det vill säga rids också under betet. Har gått som din i veckorna innan sen januari med en hel veckas vila februari och en i april. Hösten kommer se ungfär lika dan ut.
Tycker ditt upplägg låter sunt! Man får ju känna av hästarna lite också, känns de trötta och växer kanske de bör vila lite mer.
 
Sv: vila på 4 åring

Han vilade tre veckor i vintras på rad, sedan vilat sporadiskt tex en vecka då och då eller bara blivit riden tre dagar i veckan. Jag upplever att han mår bättre om han får gå enligt mitt schema, han verkar mer harmonisk då. Han går på bete dygnet runt sedan en vecka, och dess förinnan gått på gräs i lite mer än en månad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp