vila på bakbenet

snigelfarmor

Trådstartare
att vila på bakbenet i en skrämd situation?

Vet någon om det finns något samband mellan stress och att vila på ena bakbenet?

/jenny

En häst som vilar på bakbenet är avslappnad. Hästen signalerar att det är cool. Normalt sett är ju hästar så ärliga och visar vad dom känner. Om en häst som vilar på bakbenet... är spänd? Kan du ge ett konkret exempel?
MVH
Boel

utan att gå in på detaljer nu..hästen jag kollat in är en travare, 5 år, som tävlar o tränas av proffstränare. Hela hästen är så stressad o spänd o rädd att den står på stallgången o darrar när man ryktar, tom masserar honom. Och, han vilar alltid på ena bakbenet, något jag innan tog som en avslappningsgrej, men nu???
till saken hör att jag precis läste ut en bok av monty roberts där han tämjer en vild mustang, shy boy. på en av bilderna vid första sadelingen ex, står shy boy lite skrämd , fast med ena bakhoven vilande.
Jag fick förslag om att det skulle kunna vara en hotande hov, att hästen är beredd att sparka. Men de vibbarna känner jag inte från hästen alls, han står bara blick stilla o vågar knappt andas stackarn. Nån som har sett den reflexen förr?
Det är inte min häst, jag bara träffar honom en gång i veckan då jag helgjobbar i ett travstall.

Vad du än gör, tro aldrig på nånting herr Roberts skriver/säger. Större lögnare och värre psykknäckare får man leta efter.

Jag har personligen aldrig tänkt på det, alla gånger som jag sett en häst vila bakbenet så har dom varit löjligt avslappnade.

Men som du säger "en hotande hov" är en möjlighet. Dock kan en häst vara skrämd och stressad i psyket utan att det för den sakens skull alltid syns i spända muskler och ett stressigt kroppsspråk.

Ja, faktiskt att den har ont och inte vill stödja på sin hov kan ju vara en variant. Men också att den signalerar ATT den är tillags. Liksom: titta så avslappnad jag är fast han är spänd. Kanske. Vet ej.

Vad du än gör, tro aldrig på nånting herr Roberts skriver/säger. Större lögnare och värre psykknäckare får man leta efter.
tycker du? Tycker han verkar rätt bra. har bara sett honom på video visserligen. nån spec orsak att du tycker så?

han kan ha ont, säket i alla fyra benen som alla andra i det stallet... men eftersom jag såg i boken samma signaler så..
Det kanske är samma typ som katter, när de är nervösa börjar de putsa sig själva ju.
äh..får väl aldrig veta, han haltar iallafall inte. om jag jobbar vidare med honom, och han slappnar av o benet släpper så kan jag ju koppla det till hans stress, finns säkert fler möjligheter :)
/j

njöt av boken, men ser det inte som något som passar i min värld. han verkade lite självgod, men annars gillar jag hans sätt så som han beskriver det, är det annorlunda i verkligheten förstår jag inte hur han kunde bli så stor..
/j

:idea: är det samma sida varje gång?

:) vet att det här låter djupt nu men har du hört talas
om att hästar har två hjärnhalvor? om du inte har det kan jag förklara om du vill.

utgår ifrån att du har det.

då har du alltså med "två" hästar att göra samtidigt, en på den högra sidan och en på den vänstra. den ena hästen ( oftast den vänstra ) är mer hanterad/ tränad/ van vid intryck än den andra, alltså kan den "ena hästen" vara mer kontrollerad/ avslappnad/ avstängd än den andra.

:confused: därav reaktionen?

mvh rymdentusiasten :bump:

Red en häst förut som när hon såg/hörde nåt riktigt läskigt i skogen ställde sig superspänd, med huvudet rakt upp och "vilade" ena bakbenet så jag känner igen vad du pratar om. Vid dessa tillfällen kände jag att vad hon skulle vilja göra i den stunden var att sticka hem, fast det hände inte, men det märktes att hon var rädd.
Ingen aning om varför hon gjorde så dock.

Jag är ganska så säker på att när dom står sådär är dom beredda på att fly.

Hur han kunde bli så stor? Enkelt - hans metod ger snabbt en otroligt lydig och undergiven häst. Förvisso så knäcker man hästens psyke om man gör som Roberts (som jag sett jobba på ett antal video och tv-program, mår illa varje gång) men såna detaljer ska man ju inte hänga upp sig på så länge hästen lyder.

Sant och inte sant.

Förbindelsen mellan hästens två hjärnhalvor är förvisso inte optimal, men den finns. Det mesta beror på hästens mentala grundträning och givetvis dess medfödda psyke. Vissa hästar kopplar direkt både höger och vänster, medans andra måste tränas för att bli liksidiga mentalt.

Min häst var sån att om man kunde göra nåt på vänster sida så gick det lika bra på höger, medans en kompis häst får man snudd på lära om ifall man vill sadla från höger sida istället för den intränade vänster.

De allra flesta hästar jag träffat har dock varit såna att de vid första sadlingen på höger sida som de varit med om så har de blivit lite fundersamma, och sen har det aldrig varit nåt problem. De tittar lite konstigt när matte plötsligt leder på höger sida, men efter nån minut är det som att dom aldrig gjort annat. Ett par-tre hästar känner jag till som måste tränas som två hästar; en höger och en vänster.

Så hästens mentala liksidighet löser man snabbt. Dock är det svårare att ställa om vänsterställda människor... :crazy: Och en människas mentala liksidighet - eller bristen på densamma - reflekteras oftast väldigt starkt på hästen.

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck