Bukefalos 28 år!

Vilka är tecknen på osteochondros?

HannaZ

Trådstartare
Vilka symptom kan lösa benbitar ge?
Kanske knepig fråga men jag testar ändå.

Nån som vet?
 
Det känns ju oftast och sen e det ju lite större på det stället...
hehhehehehe ingen bra info men det va allt från mej ;)
 
Lösa benbitar behöver varken synas eller kännas utifrån. Men ofta kan man ha återkommande gallor på den led där benbiten sitter, gallor som kan vara ganska vätskefyllda. Beroende på om hästen är störd av problemet eller inte kan hästen vara lite seg, röra sig något osymmetriskt och i vissa fall också visa hälta. Det var väl några saker man kan titta efter i alla fall.
 
Det är inte alltid det visar sig som hälta, men endel hästar får en sorts oregelbunden gång. Kan även bli stora genomgående gallor. :crazy:
Allt detta av egen erfarenhet, kan alltså säkert skilja sig på många olika sätt.
Hoppas svaret var till någon hjälp... :bow:
 
behöver inte ge några alls,på min häst upptäcktes det inte förran han röntgades inför försäljningen
 
Intämmer med suisyola. Min häst hade lösa benbitar i höger bak. Upptäcktes inte förrän han var 11 och de röntgade vid en utredning av en hälta. Hade med största sannolikhet haft dem länge och inte haft några som helst besvär av dem med de plockades bort ändå för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
388
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
599
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp