Vilka anmärkningar kan man tolerera vid besiktning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sabbet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 5 512
S

sabbet

Hej!

Håller på att leta efter en häst att köpa och har hunnit besiktiga tre hästar, varav ingen har gått igenom... :( Samtliga har visat liten markering vid rörelse (alltså utan böjprov) och vid böjprov så har det sedan varit 1-2 grader hälta eller mer på ett eller flera ben.

Nästa häst ska besiktigas imorgon :crazy: Ett 7-årigt fullblod från banan som haft en fraktur på kotan som är helt utläkt. Har fått hästen rekommenderad av en kompis kompis som har skolridit hästen mycket. För fram till två veckor sedan har han ridits ordentligt, ut och skolridning. Sen flyttades han och då har han mer eller mindre fått stå. Bara ett par ridturer och sedan 1 timme skrittmaskin varje dag, resten i boxen :eek:

Två kompisar säger att jag kan förvänta mig att han har kanske en halv grads hälta vid böjprov. Vad tycker ni att man kan tolerera? Vid rörelse utan böjprov så ska det inte vara minsta lilla markering, men vid böjprov, kan jag köpa hästen om den har en halv grads hälta? Eller t o m en grads hälta? Givetvis kommer jag att fråga veterinären vad han rekommenderar.

Hästen ska användas till allroundridning mot hopp, och i framtiden lättare tävling.

Tacksam för svar! :bow:
/Sabina

Sv: Vilka anmärkningar kan man tolerera vid besiktning?

Råkade titta in - kul att du har hittat en häst du gillar!

*håller tummarna för att veterinären ger klartecken*

Obs att det går att skriva förbehåll i köpekontraktet - typ att hästen ska gå att försäkra för fulla värdet i A1.

OCH håll hästen försäkrad fullt åtminstone första året....

mvh/:cool:

Hej!

Kul att höra från dig! Hur går det med din häst? Står ni fortfarande på H*****holm?

Jo, har hittat flera hästar jag gillar, men de måste gå igenom besiktningen också :( Har inte ridit ordentligt på ett halvår nu, så jag börjar bli sugen på att komma igång igen!

Tror inte hästen är försäkrad nu, och jag kommer att välja maxbelopp på veterinärdelen + så låg fast självrisk som möjligt. Men eftersom hästen är relativt billig får jag se om jag har någon livförsäkring på den till att börja med.

/Sabina

Senast ändrad av en moderator:

Hade aldrig köpt en häst med någon hälta. Dels blir det strul med försäkringen, i värsta fall reservation.

Sedan innebär ju en hälta/markering att hästen faktiskt har ont. Det finns friska hästar. Det gäller bara att leta på rätt ställe.

Jag tycker det är A och O att ha en veterinär man känner väl, som också känner dig och din ridning. Vad du vill använda hästen till. Då får du en bra dialog och kan få fram veterinärens funderingar kring just den hästen du är där med.

Inte jag heller, då skulle det vara för att jag kände hästen sen innnan och tyckte väldigt mkt om den. Men aldrig aldrig att jag skulle köpa en häst som inte gick igenom besiktning.

Det var liksom mitt första krav - hästen skulle vara frisk och ohalt. Och det var han.

Problemer kommer ändå, man behöver inte köpa dom...

Jag håller med användarna ovan. 0,5 grads hälta skulle jag kanske acceptera på en häst jag "känner väl" och som redan innan mitt köp har ett livbelopp som motsvarar det jag köper hästen för.

Köper du en häst som du måste försäkra in lär du få reservation för minsta lilla rörelseavvikelse - speciellt om det är en fd galopphäst.

för det första: man KAN böja fram hältor! en del hästar reagerar på trycket som blir och blir lite ömma även om de inte r halta.

För det andra: då får väl ändå en reservation på det benet i och med skadan han har haft?

För det tredje: eftersom du inte ska hästen och hoppa 130 banor med varenda helg, behöver det vara heeeelt fräsch då?

För det fjärde: Hur många hästar är helt fräscha i dagens hästsamhälle?

För det fjärde: Hur många hästar är helt fräscha i dagens hästsamhälle?

Våra är det...

Men eftersom det är lätt att hästar får skador så måste det väl ändå vara bäst att köpa en häst som är frisk? Då har man ju iaf ett ultimat utgångsläge.

åk till en galopp/travtränare som böjer ordentligt så får du se. Var och böjde min häst häromdagen, vet fick fram ½grad, travtränaren fick fram 4.
Frisk ja, men jag menar i benen. Givetvis köper man ingen sjuk häst, om det inte är en förkylning då ;)

smart att låta någon outbildad böja ens häst. :smirk:

vad är det för inställning du har egt, "inga hästar är fräscha"?? det finns massvis med hästar som går igenom besiktning på klinik utan en enda liten anmärkning!

Det är skillnad på vilken vet som böjer - ja. Det finns vissa veterinärer vars böjprov jag inte skulle "lita ett dugg på". Därför är det, som Lovisaleonora_ skrev, att ta en vet som man litar på.

åk till en galopp/travtränare som böjer ordentligt så får du se. Var och böjde min häst häromdagen, vet fick fram ½grad, travtränaren fick fram 4.

Då undrar jag om det inte var en lämplig försäkringsveterinär som böjde din häst. Jag har mycket hellre en vet som böjer rejält så det som finns syns. Finns det inget så syns inget även om man böjer ordentligt. För att göra ett vettigt böjprov behövs nästan en vet som håller på med hältor en hel del. Jag väljer själv olika veterinärer från min station beroende på om jag letar efter en hälta, eller om jag ska få fram ett friskintyg i försäkringssyfte. Omoraliskt kanske, men hellre det än att få reservationer i försäkringen.

outbildad, ja. Men har böjer två hästar om dagen. Litar mer på honom, läste du inte vad han fick fram på min??????

Vet som böjde har varit klinikvet på Jägersro.

Hört talas om försäljningbörning?

Klart att det finns hästar som är fraäscha, jag formulerade mig nog lite dumt..
Det finns många faktorer som kan inverka på markering/ej markering vid böjprov:
Lite exempel:
En travhäst springer löp på måndagen, böjs på Tisdagen. Visar ingen hälta eftersom adrenalinhalten i kroppen fortfarande är hög och kroppen fortfarande igång. Man ska vänta en vecka med att böja en sån för att få fram rätt resultat. Visst det är skillnad på ansträngningen på vad en travhäst gör och en allmän ridhäst, men sju gånger så hög?

en fd vän till mig hade hittat en häst för 30 000 hon köpte. Stoet hade inte gjort nåt på 3 år, och hade förskräckliga fötter. Hon verkades ner fruktasvärt av henne själv, reds ett stenhårt pass och böjdes dagen efter på småstenig grusunderlag oskodd. Visade givetvis 4 grader alla benen.

håller med, böjer man sin egen, eller nån man ska köpa vill man ju att den ska vara ordentligt böjd så man vet om det finns nåt. Säljaren å sin sida vill ha en försäljningsböjning.

smart att låta någon outbildad böja ens häst. :smirk:

vad är det för inställning du har egt, "inga hästar är fräscha"?? det finns massvis med hästar som går igenom besiktning på klinik utan en enda liten anmärkning!
Nu tror jag iofs att en travtränare av hyfsad storlek på verksamheten ofta är bättre på att böja hästar än en distriktsveterinär som inte håller på med hältor i någon större utsträckning. I travbranschen blir man ofta ombedd av veterinären att böja hästen själv emellanåt, för att hitta felen så tidigt det bara går.

Annars håller jag med, en frisk häst går igenom ett böjprov. Punkt. Tyvärr är det en enorm mängd hästar som inte är friska, därav alla besiktningar med låggradiga hältor.

tack alla för era svar! :bow: Det är en första egen häst som jag letar efter, så jag känner tyvärr ingen veterinär. Har besiktigat hos samma vet. 2 ggr, typ så bra känner jag en vet. :crazy:

Aja, då blir det säkert ingen häst imorgon heller då :( Hörde för övrigt att hästen är försäkrad redan, fast A2 då.

Vill inte ta ett lån för att köpa häst eftersom jag redan har bolån, billån och studielån, det får räcka. Därför har jag inte råd att köpa en så dyr häst. Kan tänka mig att lite "rejäla" halvblod för en dyrare slant säkert går igenom besiktning.

/Sabina

det är självklart därför man som seriös köpare tar hästen till en klinik för undersökning! :idea:

skulle aldrig lita på en gårdsbesiktning gjord av ägarens vet....

Har alltid besiktigat på klinik, och det blir det även idag. Känns bäst så...

Tack! *nervös* :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 505
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 597
Senast: mackan
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 382
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Min häst var inne och blev behandlad i kotorna för två veckor sedan pga Trauma, återbesök om 1 vecka. Hältan kom främst från v.fram, men... 2
Svar
23
· Visningar
3 433
Senast: Toxid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31