S
sabbet
Hej!
Håller på att leta efter en häst att köpa och har hunnit besiktiga tre hästar, varav ingen har gått igenom...
Samtliga har visat liten markering vid rörelse (alltså utan böjprov) och vid böjprov så har det sedan varit 1-2 grader hälta eller mer på ett eller flera ben.
Nästa häst ska besiktigas imorgon
Ett 7-årigt fullblod från banan som haft en fraktur på kotan som är helt utläkt. Har fått hästen rekommenderad av en kompis kompis som har skolridit hästen mycket. För fram till två veckor sedan har han ridits ordentligt, ut och skolridning. Sen flyttades han och då har han mer eller mindre fått stå. Bara ett par ridturer och sedan 1 timme skrittmaskin varje dag, resten i boxen
Två kompisar säger att jag kan förvänta mig att han har kanske en halv grads hälta vid böjprov. Vad tycker ni att man kan tolerera? Vid rörelse utan böjprov så ska det inte vara minsta lilla markering, men vid böjprov, kan jag köpa hästen om den har en halv grads hälta? Eller t o m en grads hälta? Givetvis kommer jag att fråga veterinären vad han rekommenderar.
Hästen ska användas till allroundridning mot hopp, och i framtiden lättare tävling.
Tacksam för svar!
/Sabina
Håller på att leta efter en häst att köpa och har hunnit besiktiga tre hästar, varav ingen har gått igenom...
Nästa häst ska besiktigas imorgon
Två kompisar säger att jag kan förvänta mig att han har kanske en halv grads hälta vid böjprov. Vad tycker ni att man kan tolerera? Vid rörelse utan böjprov så ska det inte vara minsta lilla markering, men vid böjprov, kan jag köpa hästen om den har en halv grads hälta? Eller t o m en grads hälta? Givetvis kommer jag att fråga veterinären vad han rekommenderar.
Hästen ska användas till allroundridning mot hopp, och i framtiden lättare tävling.
Tacksam för svar!

/Sabina