Vilka anmärkningar kan man tolerera vid besiktning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sabbet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 5 510
Sv: Vilka anmärkningar kan man tolerera vid besiktning?

Å tyvärr kan även en skadad häst gå igenom ett böjprov därför rekommenderar jag djupare genomgång än böjprov när du ska köpa häst. Min ena häst hade en diffus hälta på höger bak på böjt spår (då hon jobbades) men bockade glatt sig igenom böjprov även högt lagda sådana. Dessutom syntes det inget på röntgen men med titthålskirurgi visade det sig att hon efter en spark på bakknät fått sig en broskbildning som irriterar och som inte går att skrapa bort. En ägare som hade nöjt sig med böjprov hade kunnat orsaka henne mycket smärta vid hårdare träning och säkerligen rätt snart en hälta på vänster framben. Nu har hon fått bli skogshäst och fölmärr och funkar utmärkt som det.

Hej!

Det är ju därför man visar hästen longerad också under besiktning. Böjprov och longering är 2 saker som jag anser ingår i en besiktning för köp. Hellre en sak för mycket än en sak för lite.

/ lavinia, som köpte en häst som var ua och ändå fått problem så det räcker och blir över- kan bara tacka för att hon är fullförsäkrad!

Jag skulle rådgöra med Vet. om den har 0,5 på det benet vid böjprov o fråga säljaren om du kan ha den på prov- om du kan få ngn att intyga att du gör en seriös igångsättning.

Var försiktig när du släpper ut den. Skulle ha den i sjukhage tills den är igång o sakta öka storleken o skaffa en lugn o snäll kompis- typ 30-åring.
Gå med den mkt för att kompensera skrittmaskinen- om du nu inte har en sådan.

hoppas att det går väl. Håller tummen
afro.gif

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 505
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 587
Senast: mackan
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 382
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Min häst var inne och blev behandlad i kotorna för två veckor sedan pga Trauma, återbesök om 1 vecka. Hältan kom främst från v.fram, men... 2
Svar
23
· Visningar
3 433
Senast: Toxid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31