Vilka är de säkraste stigbyglarna?

Sv: Vilka är de säkraste stigbyglarna?

Haha, dets pelar ingen roll hur säkra stigbyglar dom kan uppfinna, jag kommer alltid att vara jätterädd att fastna!!
Har alltid foten vääldigt långt ut...inte så smart kanske, men jag får tillräckligt stöd iaf.

Jag har fastnat med spännet på sporremmen i stigbygeln några gånger. Ingen hljdare när man gör det inne på hopptävling :smirk:. ska man stanna och fixa till, eller trilla av och fastna om hästen skulle stanna...?

De säger att Mountain Horse stigbyglar ska vara de säkraste tydligen.

Menar du Bow Balance eller de "gamla" också?
Vilken skostorlek har du och vilken storlek har du i stigbyglarna?

Jag har "dom vanliga".
Jag har storlek 38-39 i skor och på stigbyglarna vet jag inte gilken storlek, men inte barn iallafall.

Jag blev avslängd av en ridskolehäst på stigbyglar med gummisnodd, släpades en halvmeter kanske när hästen sprang iväg i galopp och gummisnodden hoppade av, tack för det! :D

*kl*

stigläderfästet på sadeln kan också ha en betydande roll förresten.
den ska ju fällas ner vid tryck och så släppa loss stiglädret.
jag har ALLTID den där flärpen i nerfällt läge, det måste till nåt väldigt konstigt ryck för att den ska släppa medans man fortfarande sitter i sadeln.
så kolla det också, inte bara stigbyglarna

Oj vad många svar jag har fått, tack så mycket men tyvärr är jag fortfarande velig.:crazy:

Satsa på sprenger! :D

Tycker jag också! :D

Jag har både de gamla sprenger stigbyglarna och de ny Bow Balance och jag älskar båda två! :love:

Visst är det så att man KAN fastna i dem, de löser inte ut sig om man väl har fastnat, men enligt min erfarenhet är det väldigt svårt att få foten så långt in att man fastnar. Detta tack vare att stigbyglarna är 4-ledade (= stigbygelplattan går att böja framåt och bakåt).

Ett stort plus med Sprengers stigbyglar är att de är så skonsamma mot hälsenor och knän! :bow: Jag har en skada i en hälsena och ett knä och tack vare dessa stigbyglar får jag inte det minsta ont när jag rider!

Mvh Jordgubba :)

Japp, nu har jag köpt ett par Sprenger Bow Balance! :banana::banana::banana:

Flex Ride är en "burstigbygel".
http://www.radderyequine.co.uk/
Jag brukar använda dem till distans ritts tävlingar samt när jag motionsrider. De är dessutom bra for om man far ont i knäna vid ridning eftersom stigbygeln sviktar lite, man rider alltsa med fjädring.

Vad kul!

Du får berätta hur dom är att rida i sedan, är ju faktiskt en liten skillnad jämfört med vanliga i stål... :angel:

Diana

*kl*
någon som har någon erfarenhet av en stigbygel vid namn typ "safety rider". Den har två "bågar" i en och om manfastnar med foten och det blir tryck på den nedersta så löser hela bygeln ut i flera delar. Luddigt förklarat kanske :o... Någon som vet vilken jag menar?

*kl*
någon som har någon erfarenhet av en stigbygel vid namn typ "safety rider". Den har två "bågar" i en och om manfastnar med foten och det blir tryck på den nedersta så löser hela bygeln ut i flera delar. Luddigt förklarat kanske :o... Någon som vet vilken jag menar?

Jag vet vilka du menar, jag valde mellan dem och Bow Balance men det var mkt lättare att få tag på BB så det fick bli ett par sådana...

okej... Så om du fick beskriva dem så är de typ jämförbara ur säkerhetssynpunkt med Bow Balance stigbyglarna? Eller skulle du kalla dem säkrare? Frågan är ju hur hårt tryck som behövs på dem för att de ska lösa ut... För löser de väl ut så blir de ju i flera delar, vilket känns hyfsat säkert.

Nej, för om man trillar av med ett par BB böjs hela fotplattan neråt. det är väääldigt svårt att fastna, jag skulle nästan bedöma den risken obefintlig.
Om man köper ett par vanliga bölda så flexar ju inte fotplattan neråt, och det blir därför lättare att fastna i dem, mycket lättare till och med.

Tro mig, jag har testat båda.
Senast för några dagar sedan flög jag av storhästen, och inte fastnade jag då. Inte heller den gången några dagar tidigre... :crazy:

Sprenger BB :love:

Diana

Men Sprenger "öppnar" väl sig om man fastnar. Om man typ drar skithårt i gummit åker det väl loss?

NEJ sprenger öppnar sig inte om man fastnar!!

Gummit är bara som skydd över en slags cykelkedja som sitter under, vilket gör att stigbygeln går att böja.

okej... Så om du fick beskriva dem så är de typ jämförbara ur säkerhetssynpunkt med Bow Balance stigbyglarna? Eller skulle du kalla dem säkrare? Frågan är ju hur hårt tryck som behövs på dem för att de ska lösa ut... För löser de väl ut så blir de ju i flera delar, vilket känns hyfsat säkert.

Jag har aldrig "känt" på dem men de är nog minst lika säkra som BB men på ett annat sätt (BB öppnar sig inte men det gör de andra).

*kl*

Jag har "Safe Rider". http://www.hastshopen.se/products/HS7410.aspx Jag har visserligen inte ramlat av med dem, men ridskolan har oxå sådana, och sedan de köptes in har ingen fastnat vid avfallningar (de har alltså löst ut). Men det är nog viktigt att man testar att "lösa ut" dem lite då och då för att de inte ska bli för tröga.

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
341
Utrustning Är det någon som har stigbyglar från Kwik- out? Löser de ut sig lätt?
Svar
5
· Visningar
424
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
574
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka