Vilka barn är det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilka barn är det?

Nu har jag funderat lite :D
Barn behöver lite fetare produkter har jag för mig, inte socker alltså.
Varför väljer ni mellanmjölk istället för standardmjölk?
Varför får inte barnen smör på smörgåsen?
Jag tror inte att barnen blir överviktiga av sånt, inte heller om det används smör och grädde i maten.
Då tror jag att det är värre med pizza och annan "skräpsnabbmat", att det är den sortens mat som är farligare.

I övrigt håller jag med er om att det är värre med saften som ständigt ska finnas, dom olika frukostflingorna, påläggen som är chokladpuddingsaktiga mm :crazy:
 
Sv: Vilka barn är det?

Om man ska välja mellan vanligt socker och sötningsmedel ska man utan tvekan välja vanligt socker.
Sötningsmedel är en nyhet kan man säga. I sötningsmedlet finns en massa olika ämnen som forskare än så länge inte har en aning om vad det gör med kroppen i längden. Man kanske alltså lika gärna kan trycka i sig gift istället för sötningsmedel.
Därför ska man välja vanligt socker framför sötningsmedel. Då vet man iallafall vad det är man dricker. Tänk på att det kan vara gift du låter dina barn dricka.

Cornflakes innehåller mer socker än vad som står på förpackningen var på plus en dag. Du kan räkna med allt mellan 16 sockerbitar till 45 per paket. Även om det är de "nyttiga" flingorna.
 
Sv: Vilka barn är det?

Sofiplopp skrev:
På morgonen äter de vanliga cornflakes ibland - inte chokladdoppade sockerrullade varianter utan alldeles vanliga cornflakes. Okej att de har lite socker på dem, men det är inte särskilt mycket jämfört med hur mycket det är i de andra varianterna man köper i affären. Och kalaspuffar? Glöm det!

Det är betydligt bättre med mussli än med cornflakes...
 
Sv: Vilka barn är det?

marieka skrev:
jag blir både :mad: och :cry: ledsen när jag hör sånt! Barnet kommer inte att tacka sin mamma när det blir överviktigt och får dåliga tänder!

jag är inte den hälsosammaste men äter inget godis så sonen inte ser :angel: dvs. vill jag äta det så väntar jag tills han somnat.
Cola light slinker ner ibland några dagar i veckan. Fikar gör vi aldrig.

Sonen kan äta risifrutti och andra sockerbomber men vi rör på oss rätt mycket i denna famijen, så det går nog jämt ut.

Sina föräldrar, menar du väl? Eller är det bara mammorna som har ansvar för sitt barns kost..?
 
Sv: Vilka barn är det?

Vi gör INTE så!!
Vi har det ungefär som du beskrev det.
Light saft, mjölk eller vatten till maten, dock mest vi vuxna som dricker vatten.
Dricka köper vi aldrig förutom vid högtidliga tillfällen som jul,påsk och nyår.
Inte ens vid födelsedagar har vi läsk.
Jo, de få gånger vi äter "ute" så blir det dricka.
Men det är inte ens 1 gång i mån.

JAG försöker hålla strikt på lördagsgodis men sambon däremot kan låta barnen få en tablettask eller dylikt ibland.
Sen så kommer farmor och hälsar på med godis och HON tycker så klart att det får dom äta när dom vill :mad:
VÅRT hus VÅRA regler tycker jag, men inte hon...
Sambon har försökt sagt till henne men utan verkan...
Chips och dylikt är vädigt sällan, händer ibland då vi tittar på en film tillsammans men oftast har dom sitt lördagsgodis då.

Till frukost får dom inte dessa sockerbombade flingor hur mycket dom än tjatar på att vi ska köpa. Man märker där hur dom "fallit" för reklamen på dessa :devil: flinger! Bara förpackningen ser kul ut så är flingorna automatiskt goda... :smirk:
Ofta får dom youghurt av nå slag med skivad banan, gröt, macka med ost och gurka, kokt ägg. Inte allt samtidigt nu då... :D

Till mellanmål frukt, kräm, muslii...

Kvällsmål frukt, kräm, en macka...

MEN :crazy: Jag känner två familjer som har det tvärtom!
Ene mamman lever själv på läsk,chips och godis och då blir det att barna får oxå.
Säger hon nej (de få gånger det inträffar) så tjatar barnen bara tills hon ger med sej för att slippa bråk.
Dock får dessa barn riktig middag i alla fall då hon går över till sina föräldrar varje dag...

Den andra familjen har helt enkelt gett upp om sin dotter då hon går och tar själv det hon vill ha (9 år).
Dom har provat det mesta (utom att INTE köpa hem skiten :mad: ) men det hjälper inte. Denna flicka är klart överviktig och skulle behöva BÄTTRE mat!
Men då föräldrarna själv är överviktiga och gillar snask så går det bara runt runt...
 
Sv: Vilka barn är det?

Fast i det här fallet uppfattade jag det som om mamman är ensamstående. Annars menar jag såklart föräldrarna .
 
Sv: Vilka barn är det?

Ja jag har sett detta ett antal år,enda sedan barnet var ett år ca,tyckte redan då att det var sjukt då hon tyckte det var så himmla bra att dottern inte kunde gå vid 2,5 års ålder,för då skulle hon få mer uppmärksamhet på dagis.

Jo det är många "vänner" som uppmärksammat detta,men som sagt tjejen har en käft som kan övertyga de flesta.
Hon har bla gnällt massor på dagispersonalen och sen har hennes mamma ringt från kommunkontoret & skällt ut dem eller fått dem omplacerade,kan även säga att hennes föräldrar är rätt högt uppsatta här vad det gäller barn då de har hand om fosterbarn med större "problem" och som sagt dottern ljuger en hel del för dem på ett mycket övertygande sätt,eller så har hennes föräldrar insett problmete eftersom att de ordnat det så att de har barnet mer än barnets pappa har,trots att han ansökt många år om att få ha dottern mer än varannan helg.

Dock är det svårt att anmäla detta hit idenna kommunen som sagt eftersom mormor till barnet jobbar nere på familjerätten och har mycket att säga till om,och som sagt det kan ha vart så att morföräldrarna sett problemet men inte vill anmäla vilket ju är förståeligt,eftersom de har hand om barn barnet mer än 3 dagar i veckan ev mer,vilket ju är rätt underligt (mina föräldrar hade blivit vansinniga om jag lämnat mitt barn så ofta) så jag misstänker att det ligger nåt i det där,för de måste ju insett att barnet inte mår bra.

Vet inte riktigt vad man kan göra mer,har försökt att prata med henne men jag,utan barn skall tydligen inte yttra mig eller ens ifrågasätta något alls,hon kallar sin dotter vad hon vill när hon förtjänar det osv och så är det tydligen...

Lurt är det hela situationen....Nu har hon dessutom fått flytta så hon bor granne med sina föräldrar tjejen,tror att även detta kan ha något med det att göra,även om de aldrig skulle säga något utåt

Mvh Zaria
 
Sv: Vilka barn är det?

Okej, då förstår jag att det är jättesvårt ... *suck* Men det kanske ändå är så att hennes föräldrar ser att det inte fungerar och försöker hjälpa barnet utan att hon ska känna sig trampad på tårna?
Det verkar ju hur som helst helt sjukt att ingen kan göra något bara för att de är högt uppsatta inom kommunen.
Synd också att tjejen inte får vara mer hos sin pappa. Jag tror att barn verkligen behöver BÅDA sina föräldrar!
Tufft också av dig att försöka prata med henne, tycker jag! :)

:banana:
 
Sv: Vilka barn är det?

Det är bara barn upp till 3 års ålder som behöver fetare produkter, sedan kan de äta ungefär som vi vuxna gör.

Kan ju säga att jag gör alltid sås på creme fraiché och har smör i pannan när jag steker och dessutom dricker de mellanmjölk med takten hos två utsvultna dikalvar, så ... *s* Ingen av dem lider någon nöd! ;)
 
Sv: Vilka barn är det?

Min kusin är 6 år, han sitter framför datorn minst 1 timme varje dag, äter godis och chips en gång i veckan (minst), dricker läsk ofta (vet ej HUR ofta men de är här minst en gång i månaden och då dricker de alltid läsk/cider till maten)

Men smör och 3% mjölk kan man ju ge barnen utan att det blir farligt ;)
 
Sv: Vilka barn är det?

Jag tror det beror mycket på hur personen är också om den senare kommer fortsätta med sina onyttiga vanor.

När jag var liten åt jag godis ofta (3-5 gånger i veckan), drack alltid läsk till maten, fick se på TV och sitta vid datorn hur mycket jag ville. Och jag utnyttjade såklart allt ;)
Nu är jag 14. Äter godis en gång i veckan om ens det. Tränar minst 4 dagar i veckan. Har aldrig varit överviktig och avskyr smaken av läsk så jag dricker vatten och ibland mjölk så man får i sig kalk.

Jag tror att om man får obegränsat av något under en lång tid så tröttnar man.
Till slut tröttnade jag på smaken av godis, tyckte läsk var den vidrigaste drycken som fanns, tröttnade på att sitta still.
Så egentligen kanske det inte är att man håller igen på allt sött som gäller utan man kanske borde nästan tvinga barnen att äta tills de hatar smaken ;)

Detta var inget seriöst nu, bara en tanke :p
 
Sv: Vilka barn är det?

Vi har en dotter som fyller fyra i mars, och hon tycker inte ens om godis eller läsk... Vilket väl nästan känns tråkigt ibland, när man vill "festa till det".

Tyvärr tycker hon inte heller om mjölk, fil, yoghurt, det enda som går ner i den vägen är minimjölk och det kanske max 2 glas om dagen. Så istället blir det mycket ost som hon tack och lov tycker om.

I snaskväg tycker hon bara om glass, helst isglass. Så hon får lördagsglass då, en vanlig glasspinne typ Piggelin oftast.
Ibland är det nog lättare att räkna upp vad hon äter än vad hon inte äter... Lustigt nog har hon alltid tyckt om mer vuxen mat, currykryddad kyckling tex. älskar hon, köttfärssås med spaghetti (som både jag och hennes pappa älskade som barn) äter hon om den är starkt kryddad, men någon favoriträtt är det inte.
 
Sv: Vilka barn är det?

Jag fick inte ens veta vad lördagsgodis var före jag började skolan, har aldrig ätit sånt som barn, då var det mat som gällde :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 489
Senast: Sandra78
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 887
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp