Vilka barn är det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sofiplopp

Trådstartare
Läste en rubrik på UNT i dag där det stod att "4-åringar dricker läsk dagligen". Likaså har det ju varit en massa andra larm i alla möjliga tidningar om barns sockerintag, fettintag, stillasittande framför datorn, tv-tittande - och så vidare i all oändlighet.
Jag undrar bara VILKA BARN är det som de har undersökt?!
Mina barn äter lördagsgodis en gång i veckan - på lördagen.
Läsk förekommer endast i undantagsfall - födelsedagar, julafton, nyårsafton, midsommar och kanske 2-3 gånger till under ett år. Sammanlagt ungefär en gång i månaden - det vill säga 10-.12 gånger på ett år.
Saft - de dricker Funlight - den utan socker.
På morgonen äter de vanliga cornflakes ibland - inte chokladdoppade sockerrullade varianter utan alldeles vanliga cornflakes. Okej att de har lite socker på dem, men det är inte särskilt mycket jämfört med hur mycket det är i de andra varianterna man köper i affären. Och kalaspuffar? Glöm det!
Chips, ostbågar etc - ungefär lika ofta som läsk, det vill säga kanske 10 gånger på ett år. Däremot micropopcorn blir det lite oftare, men det är ju betydligt mindre fett i dem.
Bröd - oftast knäckebröd eller bröd med rågmjöl i (typ ljust rågbröd)
Smörgåspålägg - skinka, ost, kaviar, gurka, paprika - INGET smör eller lättmargarin. Har inte ens sådant hemma, för jag använder det inte heller.
Mjölk - dricker mellanmjölk, någon enstaka gång 3 % mjölk.
Dator och tv-spel - visst, på kvällarna blir det en del sådant. Men den äldste spelar landbandy varje ledig stund dagtid, den yngste hänger med till stallet, går hundpromenader, leker med kompisar, åker pulka - och så vidare. Några 35 timmar i veckan (som det stod någonstans att många barn sitter vid datorn/tv:n) är det absolut inte fråga om.

Nu undrar jag - hur gör ni med era barn och godis, chips, läsk, dator/tv etc?
Känner ni igen er i larmrapporterna?
Jag gör det inte!

:banana:
 
Sv: Vilka barn är det?

Nej jag kan oxå fundera på vad det är förstackars barn de har följt... Mamma skickade mig en artikel från aftonbladets söndagsbilag om "så här myckte socker äter våran barn" Och så hade de skrivit dag för dag vad barnen åt... Det var oboy till frukost ihop med en limpmacka med marmelad, barnyourgt till mellis och kalaspuffat till kvällsmellis osv under hela veckan och sedan var de överraskade att det blev så mycket... Jag menar lite sunt förnuft får man väl ändå ha? Och sen var de bekymmrade för att det hade blivit mycket fika under veckan...

Vi är inte särskilt noga med att just lördagar är det godis, men än så länge är elin så pass liten att hon frågar inte efter godis, men visst får hon syn på en skål så vill hon ju gärna ha! ;) Men när hon börjar vara lite mer medveten då kommer vi nog att hålla lördagar stenhårt!
Läsk köper jag aldrig hem, de gånger det blir läsk är när det blir mc D och det är inte särskilt ofta det heller... Annars är det vatten eller mjölk som gäller för alla hemma. Hon väljer till och med självmant bort saft ibland om hon blir erbjuden...

Hon är ett yrväder hela dagarna visst kan man lura henne att sitta still en stund framför tvn om man behöver några minuters lugn för att röja upp det värsta men några långa stunder blir det inte...

Så nej jag är inte särskilt orolig för dotterns skull vid dessa alarm, man får ju försöka tänka lite själv oxå...
 
Sv: Vilka barn är det?

Har du kollat förpackningen på micropopcornen? Är det vanliga micropopcorn så är det lika mycket fett, runt 30 gr / 100 gr popcorn, i det som i ostbågar eller chips... Bara så du vet... ;)
 
Sv: Vilka barn är det?

Jag brukar köpa lightvarianten, men okej - jag ska kolla nästa gång! :)
Men kan ju säga att det är säkert två månader sedan (?) vi åt micropopcorn sist, så det är inte heller så vanligt härhemma, kom jag på.

:banana:
 
Sv: Vilka barn är det?

Stämmer ganska bra in på en bekants 4 åring.
Dottern äter BARA godis och dricker cola i nappflaska hela tiden,enbart för att mamman inte orkar säga ifrån utan vill ha lugn och och tyst,dottern får hysteriska utbrott om hon inte får som hon vill HELA TIDEN så mamman orkar väl inte säga ifrån längre.
Dottern äter inte heller vanlig mat hemma utan endast godis,kakor mm vad nu dottern kan tänkas önska.

VAr även många år sedan hon försökte hitta på något med dottern utomhus,såväl sommar som vinter så sätts det på en film efter dagis så sitter dottern där fram tills det är läggdags,allt för att inte vara ivägen för mamman.
Såvida dottern VILL gå och lägga sig såklart,och då med colaflaskan i handen....Annars vägrar hon :eek:

Där är en som defintivt passar in

Mvh Zaria
 
Sv: Vilka barn är det?

jag blir både :mad: och :cry: ledsen när jag hör sånt! Barnet kommer inte att tacka sin mamma när det blir överviktigt och får dåliga tänder!

jag är inte den hälsosammaste men äter inget godis så sonen inte ser :angel: dvs. vill jag äta det så väntar jag tills han somnat.
Cola light slinker ner ibland några dagar i veckan. Fikar gör vi aldrig.

Sonen kan äta risifrutti och andra sockerbomber men vi rör på oss rätt mycket i denna famijen, så det går nog jämt ut.
 
Sv: Vilka barn är det?

!

Nej det är jättetråkigt att se,barnet behöver dessutom nästan aldrig tvätta sig och borsta tänder är inte tal på,dottern är dessutom väldigt efter,både i tal och hur hon går,vet inte om det beror på att mamman bara skriker åt dottern bla "bla jävla ungjävel & fatta att mamma inte vill ha barn" osvoch aldrig tar sig tid med henne,är ju enklare att sätta på favoritfilmen & serva med cola,chips & godis då är ju dottern tyst och slipper dessa utbrott hon får när hon inte får som hon vill,dvs slåss,kasta saker,svära och riva sönder sig själv i ansiktet.
Jobbigt att se,mamman är dessutom av den sorten som tycker barn skall leka underhålla sig själva,inte behöva uppmärksamhet,godnattsagor eller måla ihop och dyl är inte bra för barn säger hon då blir de inte självständiga....
Och att hon inte äter nåt mer än godis hemma anser hon inte är nån risk då barnet ju äter mat på dagis :eek:

Nu kom jag bort från ämnet en del ja,behövde bara rensa mina agg lite :devil:

Nu kom jag ifrån ämnet godis,tv tittade och övervikt
sorry

mvh Zaria
 
Sv: Vilka barn är det?

Tja, tyvärr finns det väl sådana barn, jag känner dock inte till så många själv.

Vi har iofs inte bara godis på lördagar, det finns undantag då vi äter annars också, men det är inte på någon regelbunden basis det händer. Läsk finns maximalt två gånger per vecka förutom under jultid, då har vi must varje dag under en veckas period .
 
Sv: Vilka barn är det?

Sofiplopp skrev:
Saft - de dricker Funlight - den utan socker.
På morgonen äter de vanliga cornflakes ibland - inte chokladdoppade sockerrullade varianter utan alldeles vanliga cornflakes. Okej att de har lite socker på dem, men det är inte särskilt mycket jämfört med hur mycket det är i de andra varianterna man köper i affären. Och kalaspuffar? Glöm det!
Mjölk - dricker mellanmjölk, någon enstaka gång 3 % mjölk.

Varför ger du dina barn funlight saft? Du vet att det innehåller massa sötningsmedel som är betydligt värre att få i sig än vanligt socker? De som skall få i sig sötningsmedel det är de som har diabetes, annars skall man inte äta/dricka det. Cornflakes innehåller ofta MYCKET socker. Och barn behöver dircka mjölk ofta...
 
Sv: Vilka barn är det?

Tillägg: såg att jag skrev att vi aldrig fikar :o klart vi gör. Idag tex. Men vi gör det inte regelbundet.
 
Sv: Vilka barn är det?

Varför inte ringa soc? Verkar ju som om det är ett barn och en mamma som behöver hjälp!
Jag vete 17 om jag hade kunnat se det pågå utan att göra något åt det.
Det där låter ju som barnmisshandel - även om den sker med cocacola, kakor och elaka tillrop i stället för rent fysiska slag.

:banana:
 
Sv: Vilka barn är det?

Just för att dotterns mamma sitter som nåt "högsta höns" nere på socialkontoret,har bla fifflat med vårdnaden och grejer för pappan till dottern,dessutom så gör hon ju inte så mot dottren när mamman ser på heller,utan då är allt frid & fröjd och de har minsann vart ute och lekt hela dagen och ätit rejält med middag säger hon i telefonen "diskret hyssande till de som sitter omkring" :eek: :crazy:
 
Sv: Vilka barn är det?

*läser på cornflakespaketet*
Kolhydrat 83 gram/100 gram, därav sockerater 8 gram.
Okej - men det är inte så många gram jämfört med många andra liknande produkter - kalaspuffar tex.
Jag tror i så fall att mjölksockret är en värre bov i dramat om man enbart ska se på sockerinnehållet.

Vad gäller funlight så brukar det ju sägas att om vi alla åt som diabetiker skulle vi må mycket bättre - så att funlight skulle vara farligt tror jag är en myt, När jag var liten sas det att lättmargarin minsann innehöll små plastkulor (!) och var jättefarligt i längden ... *s* Jag tror det är samma grej - att man är rädd för det som är nytt!
Sedan kan jag ju säga att ungarna gillar mjölk och vatten bättre, så det är mest jag som dricker funlight. Jag tycker det är jättegott - mycket godare än vanlig saft faktiskt!

:banana:
 
Sv: Vilka barn är det?

Men vi icke diabeter mår inte bra av att äta sötningsmedel. Annan mat som diabeter äter är kanske bra att äta för oss, men innehåller de sötningsmedel så skalll man definitivt akta sig för det... Det är inte nyttigt överhuvudtaget... Tyvärr så kommer det att öka med mat som inehåller sötningsmedel bara för att det är så jävla många i det här landet som går på det...
 
Sv: Vilka barn är det?

Kan du berätta vad du har för vetenskaplig grund för att säga att det är onyttigt?
Jag har sökt på nätet och inte hittat en enda artikel om att sötningsmedel skulle vara farligt i normala doser. Cyklamat kan i och för sig ge cancer - men då ska man överdosera det rejält under en längre tid.
Det skulle vara kul att veta, eftersom jag som sagt gillar Funlight bättre ön vanlig saft!

*nyfiken*
 
Sv: Vilka barn är det?

Men även folk som jobbar på soc har skyldighet att ta hand om sina barn på ett bra sätt. Du kanske skulle kontakta dagis då, och sedan låta dem gå vidare med det hela? Dagispersonal har ju anmälningsplikt? Eller prata med någon annan på socialkontoret och säg att du är orolig. Eller ring BRIS och fråga vad du ska göra?

Genom att inte göra något blir du ju på sätt och vis delaktig i hennes "misshandel". Okej, jag vet att det är svårt att göra något, men om det är så illa som du säger så måste ju andra också ha märkt det. För jag antar att du har sett det med egna ögon och att det inte bara är skitprat?

*tycker*

:banana:
 
Sv: Vilka barn är det?

hmm, får ju en att tänka...

Har en son på 10 år. Han får godis på lördagar, ibland slarvar vi, ibland blir det inte alls och ibland fredagar istället. Men skulle säga att snittet ligger på en dag i veckan.

Läsk MAX en gång i veckan, närmare varannan vecka skulle jag tro eftersom vi inte har det hemma så ofta. Däremot får han inte fun light, för det tror inte jag är bra. Sötningmedlet ökar hungerkänslan och jag "tror" inte på sockerfria produkter.

VI har inte kex och snacks hemma, helt enkelt för jag inte tror att det skulle funka.

Vi dricker mellanmjölk, sebastian äter lätt och lagom för han föredrar det, själv äter jag bregott extra saltat :o

Vi har ju gård och han är ofta med mig ute och leker när jag mockar mm.

Nä, jag känner mig inte träffad av undersökningen. MEN jag tycker att konsumtionen har ökat, när jag själv var liten så var en 33 cl läsk guld värd, det var högtidstillfällen osv man fick, idag är det liksom en självklarhet i samhället.

Tror det är mängden som skiljer sig oxå. Om man fick en femma när man var liten fick man kanske 20 godisbitar, men idag kostar ett hg 4 kr, man handlar för mycket det är överdrivna mängder. förr var det 33 cl läs,, idag är den 1,5 liter...
 
Sv: Vilka barn är det?

Jag kan svara på det, det är inte bra för att du lurar kroppen och det i sig ökar hungerkänslan. Vilket gör att man äter mer mellan måltiderna.
 
Sv: Vilka barn är det?

Om man har problem med vikten och ofta är hungrig ska man självklart inte dricka lightdricka som ersättning för annat. Då ska man äta ordentligt lagad mat på bestämda tider, mycket grönsaker och fibrer. Om man då till maten tar ett par glas funlight så påverkar det inte alls hungerkänslan. Man blir lika mätt ändå.
Om man däremot använder lightdricka som ersättning för riktig mat eller ett mellanmål - då är det ju självklart att man blir hungrig! Men jag blir lika hungrig om jag dricker ett glas vanlig saft (eller till och med hungrigare) för då gör sockret att jag får ett rejält påslag av insulin när blodsockret höjs snabbt av kolhydraterna i sockret i saften. Funlight påverkar varken insulinet eller blodsockret.

Här är ett par länkar jag hittade på nätet, ska leta upp fler senare men nu måste jag till stallet! :)

Artikel på PrimaVi om sötningsmedel:
http://www.primavi.se/ingredienser/artikel.cfm?newsID=358&Sötningsmedel

Artikel från Livsmedelsverket Vår Föda nr 7/1998
http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page.asp?id=3583

:banana:
 
Sv: Vilka barn är det?

ankans skrev:
Nä, jag känner mig inte träffad av undersökningen. MEN jag tycker att konsumtionen har ökat, när jag själv var liten så var en 33 cl läsk guld värd, det var högtidstillfällen osv man fick, idag är det liksom en självklarhet i samhället.

Tror det är mängden som skiljer sig oxå. Om man fick en femma när man var liten fick man kanske 20 godisbitar, men idag kostar ett hg 4 kr, man handlar för mycket det är överdrivna mängder. förr var det 33 cl läs,, idag är den 1,5 liter...

Det har vi prata om ett par gånger hemma, min man berättade när han fick följa med och handla kunnde de ibland få lura ner en flaska läsk i backen med lättöl, denna flaska delades mellan honom och syster och de var jätteglada! Medans i dag köper man som sagt hem 1,5 l och gör slut på den på en kväll med lika många barn...
Jag kommer oxå ihåg att man fick en ganska liten påse godis för veckopengen men man var fullt nöjd ändå, dagens "färdig packade lördagsgodis" innehåller bra mycket mer. Och ville man ha en serietidning fick man lov att välja godis eller tidning... Min lillasyster och jag brukade slå ihop våra pengar och kunna köpa både godis och tidning och sen dela på det, visserligen ofta med lite bråk men det hör väl till...
Min svägerskas barn köper dels en rejäl godispåse, tidning och ibland även någon leksak...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 489
Senast: Sandra78
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 887
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp