Vad får era barn äta, hur gör ni?

Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Så vettiga alla verkar vara :love: (Jag hoppas det beror på att de flesta försöker leva ett bra liv, och inte på att man inte vågar outa sina vanor/ovanor).
Jag har inga barn själv, men har jobbat med barn i många år. (Är hälsointressserad och funderar en hel del över utvecklingspsykoliogi).
Det sägs ju att vi behöver smaka på saker sådär en 15 gånger för att vänja oss och bli hemmastadda med olika saker, men socker är ju något vår hjärna inte har något försvar mot alls. Och ju mer vi får av det, desto mer vill vi ha. Sedan är det ju så att vi har lite olika stort gensvar mot sockret, men rent generellt är det ju lite av ett för många problematiskt område oavsett ålder. Socker är i dess renaste raffinerade form samt vitt mjöl, finns det ju inget egentligt bra användningsområde för oss, utan det går till energi eller lagras. Just uppväxtåren är mer känsliga på många vis, och de fettceller vi har, de får vi leva med. De försvinner inte utan kan bara minska eller öka i storlek och lagring. Så jag skulle nog vänta i det längsta med att introducera för mycket av den varan, precis som ni verkar göra... Härligt att de får smaka på så mycket olika saker för övrigt. :D
Har en väninna som inte ätit godis som barn då det fanns diabetes hos någon av föräldrarna. Än idag blir hon nöjd på såär 3-5 bitar av något eller knske 10 chips om hon riktigt tar i :laugh:...
Hon är nog den som är balanserad och i samklang med hur vi ska äta, jmf hur de flesta av oss kan fungera i förhållande till raffinerade kolhydrater...
Har sett föräldrar som ger sina barn cola i nappflaska och blir alltid lika beklämd:cry::confused:
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Sonen på 2 år får smaka de vi äter och äter alltid samma mat som oss. Däremot har det hänt att han äter mat först och vi äter efter att han lagt sig.
Fikar gör vi sällan, men gör vi det så får han självklart smaka. Tårta, bakelser och massor av grädde är inget för honom utan han skjuter bara bort det (jag är likadan).
Kex får han om vi äter, vilket händer sällan. Glass kan han få ibland till efterrätt vilket händer kanske 1 gång/mån.

Vill han ha något mellan måltiderna så får han frukt eller barn smoothie.

Yougurt och fil är inget som äts här hemma så det får han inte.

Bröd är vi inte så restriktiva med, de ges de vi har hemma. Men oftast hårdbröd då han gillar de.

Saft/juice dricks inte här (händer dock att han får av andra, vilket inte är populärt), däremot kan de vara smaksatt vatten med gurka, apelsin eller lime. Annars dricker han vatten till alla måltider och ibland lite mjölk. Men han älskar sitt vatten. Är vi på språng och glömt vattnet kan de hända att vi köpt "småfolks juice", men dricker sällan upp de och de händer inte ens en gång i månaden.
Coca cola har han fått smaka när vi har druckit men nöjer sig med några klunkar och det sker sällan.

Chips och godis är inget han får av oss, tyvärr händer de att han får av andra, vilket inte är så populärt hos mig men han älskar de ;) Vi själva älskar chips och godis tyvärr, men vi äter ALLTID efter att han lagt sig.

Att neka honom något när vi äter min framför ögonen på honom har aldrig kommit på tanken, tycker de är rent elakt. Däremot har vi försökt ge han något annat och oftast är han nöjd om han får en frukt istället. :laugh:

Vi är inte alltför hårda men undviker gärna att ge honom de som är vår last (socker), tids nog lär han upptäcka de själv förhoppningsvis väljer han en frukt istället :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Snäckan är en glassälskare av stora mått, så det kan det bli lite då och då.
Annars försöker vi äta varierat och nyttigt, gör sällan specialmat utan tar om möjligt undan lite innan jag dundrar på med massa chili.
Senaste 4 månaderna har hon knappt velat ha mat hemma, men dagis rapporterar att hon gärna tar 3 portioner till lunch och äter jättemellanmål på eftermiddagen. Kanske inte så konstigt att hon inte vill ha så mycket då.
Russin som utflyktsräddare är toppen, annars gör jag fruktsmoothie med banan som bas till mellanmål hemma (eller frukost för den delen).
Fikar vi så får hon också, men mindre mängd.
Jag älskar att baka, men gör det sällan. Dock i stora mängder när det sker...

Nu längtar vi efter utesäsongen, så blir det bullfest i det gröna:D
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Med de större barnen så tog det längre tid innan de fick prova på chips, ostkrokar etc. just för att det var lättare att i så fall äta sedan de lagt sig. Nu vill vi ju mysa hela familjen och då vill såklart lilleman (drygt 1,5 år) smaka också.

Vi fikar extremt sällan bullar och kakor och sådant men kommer ett sådant tillfälle så får han smaka. Han har provat dricka festis men annars är det mest mjölk och vatten han dricker. Han gillar också att få lite russin i gröten och filet.

Vi är nog rätt avslappnade när det gäller vad barn får och inte får smaka. Vi försöker laga bra mat av bra råvaror och vi har barn som älskar grönsaker och äter det allra mesta. Och då känns det som att det är helt ok att det också får slinka ner något onyttigt. Jag vill lära mina barn att få en bra balans mellan nyttigheter och onyttigheter och har i bekantskapskretsen sett dåliga exempel på det med barn som blir riktiga sockerråttor när de väl introduceras i 5-årsåldern.
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Jag vill lära mina barn att få en bra balans mellan nyttigheter och onyttigheter och har i bekantskapskretsen sett dåliga exempel på det med barn som blir riktiga sockerråttor när de väl introduceras i 5-årsåldern.


Tänkvärt! Kan nog vara bra att låta barnen prova på lite, så det inte blir så stor grej av det. Bra med hjälp till balans och förhållningssätt. Det förbjudna kan mer lockande än det behöver vara...
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Intressant om socker! När min dotter (nu 11 år) var liten, bodde vi i södra californien, där det är grymt varmt hela tiden och man inte lämnar huset utan minst en vattenflaska. Hon drack alltid vatten, i nappflaska och senare mugg, aldrig saft eller läsk eller något annat, eftersom hon behövde dricka så mycket.
Idag är hon nästan totalt ointresserad av söta drycker, trots att vi aldrig haft nåt "förbud". Till maten dricker hon mjölk, men får hon välja själv väljer hon vatten, ev med en citron -eller limeklyfta i. Äter hon ute med kompisar på t.ex. Burger King nån enstaka gång, väljer hon vatten!
Så, jag tror det är en vana/ovana man kan grundlägga när barnet är litet.
Hon är inte speciellt intresserad av godis heller, köper och äter det i stort sett aldrig! (Däremot älskar hon chips ;-)
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Isak snart 4 år, får äta det vi äter.
Fikar vi så får såklart han också, vi fikar dessutom bara när vi har främmande.
O´boy kan det bli någon gång, fast oftast har vi det inte ens hemma.
Saft vid fika och enstaka gånger till maten.

Men vanligtvis blir det mjölk till frukost och vatten till maten.
Ang bröd så får han samma som vi äter, det som finns hemma helt enkelt.
Godis blir högst sällan men det händer.

Vi försöker hålla ner sockret så gott det går dock, han blir som en speedad duracellkanin om han får för mycket :p:D
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Vi körde länge med "alternativ fika" till våra barn och de nöjde sig snällt med det, kände inte att det fanns någon anledning att introducera dem till socker så länge de inte själva visade intresse. Sen när de väl började fråga efter att få smaka det vi åt så fick de givetvis det men då var nog den store närmare 3 år i alla fall, den lilla inte fullt så gammal. Vi äter väldigt lite socker i vår familj till vardags, det blir på kalas och andra festliga tillfällen och då är det inga direkta restriktioner. Sötad yougurt, sylt, socker på gröt/pannkakor, saft, oboy och dyl har vi aldrig hemma helt enkelt för att vi vuxna inte äter det, däremot får barnen en hel del sånt på dagis vilket jag tycker känns lite konstigt/fel.

Sonen är en liten gottegris när sötsaker väl bjuds men dottern väljer hellre frukt om det alternativet finns. Tror att detta ligger minst lika mycket hos individen som i de sockervanor man fått som liten, en del gillar socker och godis, andra är mer för salt och fett, typ chips och sånt.
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

kort svar till TS. Vi gör som du o har gjort sedan sonen var två ungefär. Jag tycker det är vansinne att sitta och smaska utan att barnrn får smaka.
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Jag tror på att inte värdeladda viss mat så hårt. Jag ser ju på mig själv att behöver jag belöning eller tröst då är jag "värd" en chokladkaka, men är jag missnöjd med mig själv då äter jag inte alls (ända tills jag börjar tycka synd om mig själv då!)... Den skruvade inställningen till mat vill jag inte överföra till min dotter.

Alltså får hon äta av det som finns framme, för trots att hon bara är 15 månader har hon ett väldigt medvetande om skillnader. Till exempel vägrar hon dricka ur nåt annat än riktiga glas när vi äter tillsammans, annars ska hon ha mitt eller pappans glas. Innehållet är däremot inte lika viktigt.
Det har förstås inneburit att vi föräldrar också får äta nyttigare, vilket inte är helt fel!

Tack och lov så trots att hon fått smaka både bullar och saft (när vi varit bortbjudna) så är än så länge kyckling, gröna ärtor, mjölk och mjukt tunnbröd med leverpastej det godaste man kan äta enligt henne.
I "snask-väg" så är det bara halvsmält glass som är riktigt gott, och det tror jag nog ändå är bättre än chips och kakor. Särskilt som hon brukar få 2/3 fruktsallad och 1/3 glass, det brukar uppskattas när tandsprickningen är jobbig.

Russin, det är en livräddare när man är ute och handlar eller åker bil! Det är ingenting hon äter hemma dock.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 261
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 152
Senast: alazzi
·
Småbarn För mig är det här med socker ett småjobbigt ämne, jag är sockerberoende så det skriker om det och har rejäl övervikt pga socker. Därför...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
13 269
Senast: Badger
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp