Vad får era barn äta, hur gör ni?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv?
Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som borde komma med i svaren.

Jag menar sätter ni er framför barnet med en annan maträtt än vad barnet har på sin tallrik och inte låter det smaka från er?
Varför det kan bli så ibland kan ju vara för att man äter rester.

Kan ni sätter och fika, antingen själva eller med sällskap och inte låta barnet/barnen smaka om det tex finns nått ätbart med i fikat?

Får era barn dricka varm choklad på utflykten? Får dom dricka lite o´boy till frukost ibland? Får dom äta vanlig youghurt som yoggi eller liknande lr är det endast utan socker som gäller?

Hur mycket kex(som är anpassade för barn, typ inget socker osv) får era barn? Får dom äta russin, hur ofta/mycket?

Ja några frågor som jag funderat över då jag och min man kan ha så olika syn på dessa saker.
Jag är väl den som låter barnet(17 månader) smaka om jag själv äter nått, vill jag inte att han ska smaka på det jag äter så får jag se till att inte äta det när han ser.
Jag skulle aldrig kunna sätta mej och fika och inte bjuda barnet, han vet ju vad det är för nått jag äter på, tex en bulle. Däremot så finns det gränser, man kan inte få hur mycket som helst men äter jag så får han oxå.

Jag kan ibland ge vår son russin och kex(utan socker) som ett litet mellanmål, det tycker min man är hemskt, jag kan inte förstå det, tyvärr.

Jag ger vår son en rostmacka till frukost ibland(oftast så får han typ lingon grova), idag fick han o´boy till för att han var lite halvgnällig och snorig och jag ville få igång honom till att äta(han bad inte om att få o´boyen). Han får äta vår vaniljyoughurt när jag jag ger. Om vi äter havregrynsgröt så äter alltid jag den med socker och mjölk på, jag brukar blanda i fruktpuré till Alex och det gillar han men han tycker även om att smaka på min gröt och det har hänt att han fått samma som mej någon gång.

Något jag däremot undviker är att ge en massa onödig dricka, tex gå med en flaska saft i handen, dricka coola i nappflaska och liknande. Jag ger vatten, mjölk en gång om dagen och sen har han fått o´boy en gång(idag) och druckit varmchoklad på utflykt en gång.

På min man låter det som om att jag tutar i vår son en massa socker hela tiden, jag anser att det gör jag inte alls, det är inte varje dag han får russin, smaka bulle osv.

Så därför är jag nyfiken på hur alla andra gör och anser vara rätt och fel för era barn. Jag får en känsla av att dom flesta tycker som min man medan man ibland ser små barn äta både det ena och det andra.
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Vår äldsta (4 år) var vi väldigt restriktiva med vad gällde godis, chips, fikabröd och sådant när han var liten; kanske upp till 2årsåldern. Idag ser det annorlunda ut. Jag tycker att din beskrivning är ungefär så som han får äta. Han får fikabröd, glass, godis om det bjuds/vi äter. Det kanske händer en-två gånger per vecka. Lördagsgodis får han alltid numera. Yogurt får han äta "vanlig", vi köper Danino; den gillar han. Han får sylt till pannkakor, dricker oboy ibland, ketchup till korv/köttbullar och sånt.

Vi har med andra ord inga speciella sockerrestriktioner. Gällande mat så gör jag fisk minst en gång per vecka; oftast två. Han äter gärna torsk, potatis och broccoli. Så länge han äter "vanlig mat" utan problem så kan jag inte se något problem med att han får äta fikabröd/godis/glass ett par gånger i veckan.

Jag och sambon är cola-tokiga själva. Men tack och lov så gillar han inte läsk alls. Han har provat någon klunk någon gång, men tycker det "sticks" och så länge han själv inte ber om att få prova så kommer vi inte introducera det. Han är heller inte förtjust i saft. Det händer att han dricker Festis/Mer någon gång i månaden, men annars dricker han allra helst vatten. Mjölk har han varit dålig på, men nu får vi i honom ett glas om dagen i alla fall.

Vår lilla som är snart ett år har vi inte alls varit lika "noga" med. Hon är lite "kräsen" (till skillnad från storebror) och har vägrat i princip alla typer av barnmatsburkar. Välling är fortfarande lite "nja". Gröt går jättebra ibland och ibland vill hon inte alls ha. Hon gillar att äta av vår vuxenmat; separata bitar. Nu har hon bara två tänder så det är lite knepigt, men det finns ju fördelar när fler tänder kommer- då kan hon direkt gå på "vanlig mat". Hon har däremot fått smaka både glass, bulle och godis. Och hon älskar det. Det blir ju dock så små mängder till henne så det oroar mig inte alls.

Det är ju bra att din sambo tänker på det där med maten. I sak har han ju i stort sett rätt, men samtidigt så är frågan om hur han tänker sig det ska fungera i praktiken. Om NI äter enligt en helt annan "norm" än vad barnet ska äta så blir det ju förr eller senare svårt att följa den linjen.

Russin och (sockerfria) kex som mellanmål låter väl alls inte galet kan jag tycka. Inte varje mellanmål, men någon gång i veckan eller så borde väl inte vara galet?

Om barnet äter vanlig, relativt väl sammansatt mat två gånger om dagen så borde det inte vara någon katastrof om det blir en rostad macka och oboy någon morgon i veckan eller bulle/godis någon eftermiddag här och där. Men det är ju MIN åsikt.
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

A (22 månader, men vi har gjort så hela tiden sedan han var liten) får allt vi äter i moderation, något annat skulle kännas fånigt. Han är människa och familjemedlem. Om A inte skulle få äta en bit bulle så skulle vi få lov att låta bli själva också helt enkelt. Men det gör vi inte, känner inte att det finns någon anledning.

Russin får han absolut som mellanmål ibland. Däremot blir det ju automatiskt så att A inte får speciellt mycket godis (har kanske ätit en gång, minns inte), bullar osv. Vi sitter ju inte och äter det själva till vardags. Han går nog in långt under rekommendationerna. (Han fick de små minilocken från våra semlor med grädde senast igår)

Maten på tallriken är densamma som vår om vi äter samtidigt. Om det skulle vara så att vi struntade i att laga mat ngn dag och åt macka, då skulle han få ngt vi fryst in tidigare.

Vi är återhållsamma om annan dricka än vatten dock, men det känns ju också självklart, mitt vin, min mans coca cola osv får han då inte. Serverar inte heller mjölk eller saft till maten till någon av oss. Jag o A dricker normalt vatten.

Men jag vill helst ha ett barn som äter allt och kan äta allt, inklusive godis, på kalas och tillställningar det är enklast och mysigast för alla inblandade.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Nej precis, allt ska ju vara med måtta.

Jag och min man är inte några saft/läskdrickare direkt och dom ggr Alex har fått smaka så är det som med din stora han tycker inte om, han tycker typ att det är kul att få kolla ner i burken, sätta tungan på kanten om det ligger lite läsk där och konstatera att det sticks.

Han är däremot ganska kräsen när det gäller mat men vi ger honom lagad mat två ggr/dag med grönsaker(kokta) till varje mål, dom måste vi dock mixa och blanda med typ sås eller nått annars äter han inte dom. Vissa mål äter han inte nått alls typ, men han får då heller inte något annat för maten utan får vänta tills det är dax för nästa mål(kan hända att vi får korta ner tiden mellan målen då).

Frukt/fruktpuré får han alltid efter ett mål mat och brukar äta det.

Gröt och välling äter han oftast nått utav varje dag, morgon eller kväll, men ibland vill han inte ha.

Barnmat i burk har han alltid vägrat så vi har lagat så mycket mat, och kastat mer än hälften tror jag, för att han inte tycker det är så kul att äta just mat. Kanske det är lite därför jag vill låta honom smaka på det mesta oxå, ibland försöker jag se till att vi äter på nått roligt ställe, typ i stallets caféteria, värmer maten i ett köpcentrum, fikar macka medan vi kollar på traktorer mm.

Men som sagt, maten ersätts inte med sötsaker.

En sak han dock har börjat med är att gå till skafferiet och vill visa vad han vill äta(när han själv känner för det), där finns tex russinen, kexen, majskrokar, fruktpurén, youghurten som är till för barn. Jag brukar ibland låta honom få det han vill ha, men oftast måste man ju säga nej, men jag ser det som positivt att han faktiskt själv vill ha nått att äta. Sen får han ju inte äta hipp som happ så han inte orkar äta mat sen.

Ber era barn oxå om att få ta nått mellan målen, hur gör ni då?
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Btw, varm choklad ser jag inte ens som onyttigt. Jag gör den själv. Det är absolut självklart att han får det efter lite pulka någon gång i veckan. Det är ju mjölk, pytte socker och kakaopulver som inte alls är onyttigt tycker jag.
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Jag och min man äter en hel del sötsaker, jämt:o

Men det jag sagt till min man är att han inte kan äta som innan vi fick barn om han inte tänker bjuda så självklart måste vi dra ner på vårt sötätande/äta när Alex inte är med för annars skulle det bli för mycket för honom.
Men han har inte sett det som självklart att dela med sej för att Alex är liten, den bilden tycker jag är fel, för han är ju som du säger en familjemedlem, en människa som faktiskt förstår vad det handlar om.
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Här lever vi efter att de mesta går att äta så länge man förhåller sig till normalkonsumtion.

På veckorna är det mer strikt och det accepteras ( vi äter givetvis inte heller massa godis på veckorna ). Hon får äta Danonino eller Yoplait ( e.nr fri ), ketchup om hon vill ha m.m.

Hon vill inte ha russin eller kex, är inte så mycket för bullar och kakor heller. Godis överlag är inte så högprioriterade för henne, däremot gillar hon salta pinnar, chips och pinn-glass. Hon brukar få välja något som hon äter på helgen + drycken MER.

Men annars kör vi på ungefär samma linje som Björk. Fikar vi så erbjuds givetvis E också, men det är faktiskt sällan som hon vill ha fika.
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Ber era barn oxå om att få ta nått mellan målen, hur gör ni då?

Inser generat att jag glömde bort att ge honom mellanmål och ger honom lite russin eller ett rån medan jag fixar någonting... :o

(A är inte så mycket för att äta om han inte är hungrig och han är väldigt tålmodig så när han visar hunger brukar det vara lite akut. Han äter jättebra.)
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Nej det blir ju jättekonstigt att sitta och moffa godis eller bullar medan barnet tittar på. Då får ni smyga multum.

Har hänt att vi gjort det ngn fredag om vi varit jättesugna på smågodis eller chips (salt är ju inte så bra...). Men han märker det ganska snabbt (man får ett finger på läpparna som vill kolla vad det var haha) och då får man bara ge en bit chips eller om det är godis låtsas att det var russin och ge lite russin. och sedan ställa undan skålen i ett skåp för att plocka fram igen när han somnat. (vill inte ge sega o hårda godisbitar, rädd att han skulle sätta i halsen)

Det äts lite mer godis efter 21 än innan så att säga hos oss :p (men fortfarande bara ngn gång i veckan för oss)
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Det där är ju jättesvårt. Nu är ju Emil bara snart 11 månader, men sitter vi och fikar så känns det jättekonstigt att han inte skulle få. Han sitter ju också med. Då får han lite bulle om vi fikar på det (blir mest när hans farmor är här) annars fikar han och jag på lite frukt. Läsk har han aldrig smakat. Vi dricker inte mycket läsk utan mest vatten samt bubbelvatten. Upptäcker han att vi har bubbelvatten i våra glas vill han dock ha. Han är helt tokig i det från först gången han fick smaka det:eek: Så det kan ju inte vi heller dricka spec ofta längre:cool:. Kanske blir att han få det en gång i veckan, varannan vecka som oftast.
Prioriterar att han ska äta mat. Jag är ingen fikamänniska direkt, men när vi fikar så får han smaka. Får se hur länge man kan hålla honom borta från godis. är nog lättast med första barnet som sagt. Men det går ju inte skilja på hur vi äter. Man får nog dosera med måtta istället som någon så klokt sa.
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Ber era barn oxå om att få ta nått mellan målen, hur gör ni då?

Ibland. Och då tycker jag det är självklart att barnet får något! Däremot blir det oftast "nej" om det frågas om glass, godis eller annat. Då kan jag istället säga "nej, men om du är hungrig kan du få en smörgås eller yogurt".

Små barn ber ju om mat för att de är hungriga. Jag tror man skapar mer problem om man inför restriktioner eller säger åt dem att de måste äta upp osv. Att däremot uppmuntra att smaka och/eller ta någon tugga till ifall man märker att barnet t ex lockas av något annat och därför riskerar avsluta måltiden snabbare är ju en sak. Men att tvinga att äta eller hindra att äta tror jag aldrig kan vara bra. Så länge barnet växer normalt och håller normal vikt.
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Mathilde är snart tio månader så hon är ju fortfarande rätt liten.
Hon får inga bullar, kakor, godisbitar eller något annat snask. Hon har hittills inte heller visat intresse för det.

Mathilde får alltid smaka av vår mat om hon vill. När maten tillagas får hon smaka råvarorna också, t.ex. ingefära, vitlök, turkisk yoghurt, chilisås och sådant. Hon smakar gärna och tycker om mat med mycket smak, vitlök är en favorit :D

Om vi fikar, vilket nästan aldrig händer, så får Mathilde en majskrok. Det gillar hon och smaskar glatt. När hon sen inte vill ha mer så droppar hon det som är kvar av majskroken på golvet så katterna kan leka med den. (Tydligen är majskrok en helt fantastisk kattleksak!)
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Vi ger vår dotter det vi äter. Hon är 22 månader. Hon får enbart vatten att dricka, har provat mjölk men hon väljer vatten. Har fått oboy ifall jag dricker, men då utspädd variant. Då kanske hon dricker en halv dl sen är hon nöjd.

Hon vill alltid smaka det vi äter och äter ordentligt med vanlig mat. Hon äter så bra att som igår när vi fikade på semla till efterrätt orkade hon knappt äta sin bit (1/4 semla) Hon väljer faktiskt riktig mat före snasket. Fikar vi får hon smaka, men vi ger bara en liten bit bulle eller liknande. Hon har inte fått prova med saft/läsk, varför det? hon dricker vatten.
Äter vi efterätt ger vi efterätt till henne, hon slevar i sig sin portion och är sen oftast nöjd, var det väldit gott försöker hon få påfyllning.

Vi kan inte ge majskrokar eller liknade länge när vi fikar, fungerade ett tag med sen vill hon provsmaka. Hon får russin varje dag, brukar få ett minipaket när hon är med i stallet för att jag ska kunna fixa boxarna. Men hon har även varit nöjd ifall jag tagit med korvbitar eller liknade. Russin är även perfekt att få upp humöret på henne ifall hon håller ¨på att "dö" av hunger medans man lagar mat. En liten skål med några russin kan göra stor skillnad!!!

Hon kan hämta visa skaker själv ur kylen, då har det varit klementiner eller oliver! Oliver är en stor favorit och det kan hon få som "mellanmål".

Ifall jag eller min man "syndar" med choklad och hon ser brukar hon få en liten smakbit bara. Oftast är hon nöjd med det. Vanligt smågodis har vi plockat fram när hon somnat.
Vi dricker aldrig eller ytterst sällan läsk/saft/söt dricka så det finns inte hemma. Vi dricker vatten till maten utom gubben som ibland kan ta en folköl.

Hon får sylt till maten ifall det är sån mat vi brukar äta sylt till. som till blodpuddig=lingonsylt. Pannkakor= den sylt vi äter osv

Hon får två mål lagad mat om dagen. Hon gillar itne smörgåsar, bara pålägget! Äter välling morgon och kväll.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Vi kör nog på en betydligt mer strikt linje än många andra föräldrar och äter tex. inte sylt, marmelad, ketchup, kräm, russin, sötad yoghurt, RisiFrutti, mackor, söt dryck till vardags öht. Det betyder förstås att ingen i familjen gör det, varken jag, maken eller snart 6-årige sonen. Inte heller har vi lördagsgodis eller fredagsmys på så vis att vi äter godis/snacks/dricker läsk en bestämd dag i veckan.

På förskolan har vi inga restriktioner, utan där äts det vitt bröd med kaviar, decilitervis med ketchup och en glasspinne då och då. Är det kalas gäller samma sak, han får äta vad han vill. Det händer också att vi köper glass på sommaren, en liten bit mörk choklad en vanlig tisdag eller tar en fika på stan. Jag är inte rädd för socker, men jag ser helt enkelt ingen vits med att "sockra" maten hemma. Jag lagar helst mat på så rena råvaror som möjligt och köper sällan hem färdigmat, att laga mat är helt enkelt ett intresse.

Jag äter själv godis och choklad, men då när sonen lagt sig. Vi skulle aldrig sätta oss och äta godis framför sonen medan han satt med ett glas vatten och ett äpple förstås. Säg den femåring som skulle acceptera det för övrigt ;).
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Vi har aldrig nekat C att smaka på sådant som vi äter.
Vid middag äter vi alltid samma sak, men kan ibland tex krydda hennes mat mindre eller lägga till lite grönsaker (som hon gillar, inte vi hehe).
Vad gäller dryck får hon vatten eller mjölk.
Men ibland kan vi andra dricka cola till maten och hon vill också smaka, då häller vi i liiite lite i hennes vatten och hon nöjer sig med det ;)
Annars får hon vanlig sylt till pannkakor och gärna en klick glass. Inget vi är hårda på alls. Det gäller kanske 1 gång i veckan.

Jag ääälskar själv fika, och då får C självklart vara med. Hon är inte jätteförtjust i bullar, men kan äta en halv eller så. Kakmonster är hon dock, precis som sin mor. Så hon kan få en kaka eller två vid fikat. Köper inte några speciella sockerfria eller så, hon får det vi andra äter.

Om hon är med och handlar vårat "lördagsmys" så vill hon gärna smaka, och eftersom hon sover när vi äter det goda så får hon smaka en godisbit eller några chipsbitar.

Det sköna är att hon aldrig tjatar eller gnäller för att få smaka något. Får hon en bit godis, en kaka eller liknanade så är hon nöjd sen!
Det är väl därför vi inte är så hårda med vad hon får smaka, för att de blir så små mängder.
Hon accepterar lätt ett nej eller "det är slut" (vita lögner funkar alltid hehe).

Hon är lite över 2 år förresten :)
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Min son fyller 2 år om drygt en månad och han får äta allt som vi äter. Eller rättare sagt, han kräver att få äta allt som vi äter! ;) Men det är bara kanske varannan helg som vi fikar (enbart vid besök) och då får han smaka. Alla andra dagar är det vatten/mjölk (han fick smaka saft en gång när han var sjuk, men det gillade han inte) att dricka, inga kex öht, sockerfri naturell yoghurt som gäller. Helt enkelt för att vi äter så. Jag är iofs en godisråtta, men jag äter bara när han har gått och lagt sig och jag har inga planer på att introducera godis förrän han själv efterfrågar det.
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

sonen2,5 år

I normala fall är jag mer noga än vad jag är nu. Sen jag blev gravid har mitt sötsug exploderat. Jag är oerhört kinkig med maten då en del maträtter få mej att må riktigt illa.. Så om ca 1 månad återgår jag till det normala och blir väl stenhård med gotta och mat igen...

Godis och socker är ett stort NO NO här hemma. Chips/ostkrokar och liknande som fredags el lördagsmys kan jag gå med på. Fusk när han hälsar på sina mor/farföräldrar ser jag genom fingrarna med..

Äter samma mat som sonen. Äter ibland annan mat men låter alltid sonen smaka. Ibland är jag sugen på thaimat och det äter inte lilleman. Så då ser jag till att det finns annat åt honom.
Jag äter inte något framför honom som han inte får smaka. Det är bara styggt.
Samma med fika. Jag dolde socker länge för honom. Han accepterade att äta smörgåsrån medans vi andra åt kakor/bullar.... Men en liten tös gav honom en kaka bakom min rygg och efter det va det kört:D. Då fick han smak på det.
(i normala fall äter jag en kaka max 1 gång i månaden då jag tycker socker är slibbigt)..

Varm choklad är okej. Helst då kakao-socker. Bara det inte sker varje dag. (det gör det för tillfället pga mitt vansinniga sug:()
Speciellt efter en lång utedag.
Sonen får inte småäta om dagarna. Mellis är frukt mm.
Yougurt får han ibland. Då sockrad men jag spär ut med vanlig fil. Så det är inte mycket socker han får i sej.

Det mesta socker sonen normalt får i sej är sylten till gröten. Bröd äter han knappt. Mest knäckebröd.

Fram tills jag blev gravid nu fick nog sonen inget socker i sej utöver gröten. Jag står och maniskt läser igenom alla produkter jag köper för att få i oss hälsosam mat.
Sockerberoende är något som jag är livrädd för. Och som jag drabbas av när jag är gravid. Men när sonen var född gick det över lika lätt som att vända på en pannkaka:D
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Glömde...

Dottern är vanligtvis ett matvrak, men har ett tag varit lite kinkig m maten.
Då har vi tex gått från naturell yoghurt till småpack av danonino, som hon slukar!
Och vad gäller färdigmat (thai, pizza etc) så äter vi det ca 1 gång i veckan o även då får hon samma som oss. Vi beställer till och med egen mat till henne då (tex barnpizza). Det som blir över (rätt mkt) äter pappan gärna ;)
Får hon samma som oss så vet jag att hon äter bra, just nu prioriterar vi det framför nyttighet ;)
 
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Mina 4-aringar far efterratt pa forskolan de dagar de ar dar (3 dagar/vecka), sa jag ar lite mer restriktiv hemma.

De ater naturell osotad yoghurt/kokt agg/ostsmorgas/mjolk till frukost och hemlagad varierad mat till lunch och middag.
Inget lordagsgodis eller fredagsmys - mest for att de traditionerna inte finns i England. De har aldrig smakat lask och far bara saft nar det ar kalas. Forsoker ge farsk frukt istallet for torkad. Gor egen pizza hemma istallet for att kopa.
Och vi tar hellre med barnen pa "riktig" restaurang an McD (de har aldrig atit dar, och inte pa pizzeria heller faktiskt).

Jag ater ratt nyttigt sjalv, men om jag ater t.ex. en bulle sa far de smaka om de vill. Det ar inte alltid de vill det. Och ratt ofta far de glass efter maten vid restaurangbesok. Nar vi ar pa semester blir det glass varje dag :d

Vi ar inte sa strikta som det later egentligen, det ar bara det att jag inte ser nagon som helst anledning att introducera saker som de inte vet vad det ar. Tids nog lar de ata massor av godis, hamburgare etc.

Tillagg: de tjatar faktiskt aldrig om godis o dyl heller utan accepterar ett nej helt utan knot. Jatteskont att kunna ga igenom affarer eller forbi glasstand utan gnall och dramatik!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får era barn äta, hur gör ni?

Sonen snart tre år har alltid varit matglad och glatt ätit det som erbjudits honom. Detta har gjort att vi inte behövt begränsa oss i vad vi äter eller planera särskild mat till honom. Tokungen är galen i sushi precis som sin mamma :love:

I veckorna förekommer varken godis eller fika förutom i yttersta undantagsfall. Äter ordentlig middag och sen eventuellt en frukt efter det. Mellis består i frukt eller macka. Han får ketchup till maten om vi äter det, likaså med sylt. Dricker mjölk eller vatten till. Frukosten består oftast av naturell osötad yoghurt med bär och banan i.

Helgerna ser egentligen inte så mycket annorlunda ut. Vi fikar sällan men när vi gör det får han smaka det som erbjuds. Är dock inte så intresserad om det inte erbjuds glass ... Ber hellre om en morot eller någon frukt. Har ätit chips/popcorn vid något tillfälle.

Har smakat godis vid några tillfällen men är inte så íntresserad av detta heller, är mest nöjd över att få det och bära runt på det, inte att äta. Fick en tablettask en dag i affären men var inte det minsta intresserad av att äta upp den, var mest grejen att få den och att få hålla i den.

Läsk/saft/oboy och liknande är inget han erbjuds då vi tycker det är onödigt att dricka socker. Vi har dock köpt äpplemust med bara 100 % äpplen som hela familjen dricker, riktigt gott!

Det sonen kan fråga efter förutom frukt och liknande är glass, han har full koll på att pappan jobbar i glassfabriken :D Vi har vid ork gjort egen glass men oftast får han vanlig glass, kanske händer ett par gånger i månaden nu men betydligt oftare på sommaren ;)

På dagis får han äta allt som erbjuds, de äter bra mat och väldigt sällan kakor/glass/godis. Personalen är mycket duktiga på att fråga om det är något speciellt om han får äta det. De fick varsit chokladhjärta på alla hjärtans dag men då frågade de oss först.

När vi är hemma hos mormor/farmor och liknande äter sonen det som erbjuds i matväg. De händer att han får sötad yorhurt och liknande men det är som det är. Vet även att det är lite slappare med glass/godis hos dem men så länge vi har en bra vardag känns det helt ok.

Vi är inga storätare av godis och liknande men visst äter vi mer än sonen. Redan tidigare har vår konsumtion av detta legat kvällstid och då sonen oftast sover innan 20 har det inte varit någon ändring för oss att hålla honom ifrån det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 257
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 146
Senast: alazzi
·
Småbarn För mig är det här med socker ett småjobbigt ämne, jag är sockerberoende så det skriker om det och har rejäl övervikt pga socker. Därför...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
13 258
Senast: Badger
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp