Vilka bett använder ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebecca_E
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 3 229
Sv: Vilka bett använder ni?

Rider på tredelat, på ridskolehästarna antingen tredelat eller vanligt tvådelat.

Til dressuren er det uproblematisk. Da rir jeg på tredelt messingbitt.

Hoppningen er mitt store problem..
Trinsebitt: helt, 2-delt eller 3-delt er bortkastet.
Pelham blir for sterkt, så hesten bare slenger hodet opp. Jeg ser rett i stjernen hun har i pannen.

Nå hopper jeg med rett gummibitt + hack, men det blir så klumpete:mad: selvom det fungerer veldig bra.

brukar varva mellan fyra bett lite beroende på vad jag ska träna/rida.

- tredelat prime bett i sötmalm, med kopparmittdel
- Tvådelat prime bett med D-ringar och kopparullar.
- Waterford bett
- Rakt bett

Jag rider med ett 3-delat gummibett och så har jag ett "Soft correction" det är kraftiga gummisnoddar som är fäst mellan bettet och tyglarna, det är för känsliga hästar.

vid dressyr och hoppning använder jag tredelat. annars använder jag ett bitless bridle.

Rider mest på ett tredelat fullcheek, ibland ett vanligt tredelat. Byter även till ett rakt bett, fast det är lite kort (9,5cm) Behöver egentligen 1cm större.

*lånar* rider på tredelat mässingbett när jag hoppar o rider dressyr. när jag rider ut har jag oftast tredelat med men nu i vår efter vilan tarvar vi nog ett pessoabett :angel:

Hackamore, sidepull, rakt tränsbett och rakt gummibett. Kör på tre-dagars-metoden, aldrig samma bett mer än tre dar i rad.

dressyr: tredelat tränsdett med fasta ringar (hon får nypsår annars)
ut och hoppning: Pessoa på andra ringen (Hon är het och stark)

Tre-delat sweet-iron på nordisen, funderar på snäppet starkare att ha speciellt under vintern.
På araben: Pessoabett med äppelsmak och bara en extra ring vid uteritt. tre-delat med mittdel i sötmalm vid dressyr.

Jag har precis fått hem min D-ponny, så just nu rider jag på 3-delat muffbett, men ska snart byta till hackmore då han har en vargtand, som vi ska dra så snabbt som möjligt.

Mulle har tredelat med lösa ringar vid alla tillfällen. För att variera så har vi ett stångbett (modell western) ibland när vi rider ut, kopparmundel och det trivs han mkt bra på. Rakt bett med fasta ringar är ingen hit säger han men okej på uteritter.

Har tre-delat på både kallblodstravaren och fjordingen!

Jag har några olika bett som jag växlar med men dom är rätt så lika ändå.
Tre delat westenbett med skänklar och koppar rullar i mitten
samma som ovan fast med ringar istället för skänklar
tvådelat (rätt så smalt) med fasta ringar

Men skulle min häst bara gilla ett av betten skulle det bara bli det jag använde. Man måste ju lyssna på hästen. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
207
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025