Vilka bett använder ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebecca_E
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 3 229
Sv: Vilka bett använder ni?

Tredelat fullcheek, alltid. Ska prova bettlöst kombinerat med bett också, får se hur det fungerar.

Tredelat eller ett rakt med fasta ringar... Ska införskaffa ett pessoa för uteritter.....:smirk:

Dressyr rider vi på rakt bett med halvfasta ringa eller kandar. (3-del bridong+rak stång.) Dock inte för tillfället eftersom vi hittat 2 vargtänder i ö.käken.
Uteritter involverande alla gångarter går på 3-delat eller hack.
Ibland kombinerar vi hacket med ett rakt eller 3-delat.
Om vi bara lufsar ut eller trimmar i skogen så har vi rakt med halvfasta ringa.
Hoppningen funkar bäst med hacket då hon får lite rundare språng & inte spänner sig. Funkar med bett men såfort hon släpper stödet i munnen blir hon nervös & slänger upp huvudet & det är inte så lätta att hålla stadig kontakt i hennes elefanthopp. :crazy: Jobbar på det. :bump:

Ena pållen går endast med vanligt tvådelat och den andre har ett vanligt tvådelat bridongbett vid dressyr och markarbete samt ett pessoa med delta vid hoppning och uteritt.

Hackamoret använder jag allra mest men har även nu köpt ett sidepull som hästen trivdes kanon med så det lär bli det mycket också

när jag rider med bett blir det ett tredelat eggbett som fungerar hyffsat bra... använder bara vid hoppning

hästen jag rider gnisslar också med tänderna men ser tillfreds ut ändå han går på ett vanligt tredelat. Kan det vara dax att byta bett eller ska man fortsätta på den som vanligt

Det låter ju lite konsigt. Kolla på bettet när du åker till stallet. Finns det revor/hack på bettet på en viss sida?

tvådelat bridongbett och tredelat. min ena häst hade tredelat när jag fick henne men det passade inte alls till henne enligt tandläkaren :mad:

har kollat det redan och det är slätt o fint...brukar se efter vid ringarna för äldre bett brukar bli vassa där..nosgrimman kvittar det om den sitter hårt eller löst har testat de med..hmm:confused: :smirk:

Jordgubben från Skåne skrev:
hästen jag rider gnisslar också med tänderna men ser tillfreds ut ändå han går på ett vanligt tredelat. Kan det vara dax att byta bett eller ska man fortsätta på den som vanligt
Det kan vara bettet, men har ni kollat tänderna nyligen? :)
Är tänderna fina så prova byt bett och se om han gillar något annat bättre.
Lycka till:)

tredelat fullcheek eller sidepull.

Jag rider med pessoabett men ska prova med hackamoore när jag rider ut...

Rider jag ut så har jag oftast Hackamore på (he loves it) men är det träning eller mer arbete som gäller så brukar jag rida honom på gummipelham (med 2 tyglar)...

Jordgubben från Skåne skrev:
han har sina vargtänder fortfarande (varit hingst länge) men annars är tänderna kollade...:confused:
Kanske han vill ha smalare/tjockare bett. Min vill ha tunt tredelat bett med koppar ringar på. och ibland tunt tvådelat.
Och hon blir jätte sur om jag drar åt nosgrimman. Hon går bäst på det tredelade med ringarna och en tungfelsbygel med lös eller ingen nosgrimma.

Hej, jag rider min häst på ett tvådelat eggbett, och ibland vid hoppning (då hon kan bli lite het) ett pelhambett endast för att slippa sitta och dra henne i munnen. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
208
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025