Vilka bett

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare speedygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 768
S

speedygirl

Undrar över vilka bett man får använda på en dressyr tävling från klubb upp till regional på en B-ponny.

Får man ha vilken nosgrimma som helst till sin ponny på tränset?

Sv: Vilka bett

JAg undrar också vad man får ha för bett- visst får man inte tävla på raka bett? :confused: Det är synd isf...

Sv: Vilka bett

kopierat ifrån http://www.stallbacken.com/

I lätta klasser (t.o.m. LA:4), samtliga ponnyklasser (om det inte står annat i propositionen) och Msv B för unga hästar avd A: träns med bett, nosgrimma samt tyglar. Bettet ska vara ledat (en eller två leder, dvs två- eller tre-delat, tredelat ska ha rundad mittdel) och gjort av metall, eller hårt oböjligt plast- eller syntematerial och får vara täckt med gummi. Både två- och tredelat bett får ha löpande eller fasta ringar (bara ovala och runda fasta ringar är avbildade så jag är osäker på om D-ringar är tillåtet). Böjligt gummibett är inte tillåtet. Huvudlag och nosgrimma ska vara gjorda av enbart läder. Pannbandet ska vara av läder. Det får vara av annan färg än tränset och ev smyckat med diskret dekor. Nosgrimman får spännas över eller under bettet. Aachengrimma är tillåten. Pullargrimma är inte tillåtet. Tyglarna skall vara av läder och/eller textil. Även tyglar med tunn gummifodring (tunt lager gummi på insidan av tygeln) eller gummivävtygel (textiltygel med invävda gummitrådar) är tillåtna.

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 684
Senast: Shaggy
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: Elo
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: fio
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet