Vilka boots (Cavallo t ex)?

De såg ju riktigt bra ut! Hur är de tänkta att användas?

Egentligen bara på boxvila för tex fånghästar så därför köpte jag även den vidareutvecklade modellen Stratus med läderutsida som jag tror blir bättre att ha när det är blött när de format sig lite mera. Testade dem första gången igår. Men min häst älskar verkligen sina Cloud! Ledsen jag inte testat dem tidigare men ingen har tyckt han verkar så öm. Det märks mer nu när han inte är det att han har varit det liksom.
 
Jag har bara erfarenhet av Cavallo (föredrog de som spändes med en pigg i ett hål, d.v.s. inte kardborre) och efter bara en vanlig ridtur kunde jag hitta större gruskorn/småsten som kommit ner i skon. Hästen fick aldrig skav av det men hade de bara under ridning och promenadreds mest. Jag hade aldrig haft de skorna på den hästen i hagen. Det hade jag inte vågat. Jag hade varit för rädd för skav.

Broddade boots har jag ingen erfarenhet av.

Har folk verkligen boots i hagen? Kommer det inte ner en massa lera, grus, småsten?
Min tanke med boots i hagen är innan fötterna har vant sig till att vara barfota (om någon av hästarna ömmar) och sedan när det är halt för att undvika fläkskador, men då behöver de ju vara dubbade under den tiden.
 
Min är skodd nu men när hon var barfota hade hon Cavallo boots - både trek och sport versionen. Sport tyckte jag var bättre då Trek gav skavsår på ballarna då hon behövde ha dem även i hagen (de dagar det var blankis på väg till och i hagen). Jag tyckte det var för bökigt med boots (hålla på att ta på och av, noja över skav och rensa dem konstant då grus, spån och sand fastnade) så jag bet i det sura äpplet och skodde runt om.
 
Detta är något jag grunnar på nu till våren, jag är lite sugen på att skaffa boots till shettisen. Jag har haft honom skodd nu i vinter för halkans skull men vill gärna supportera honom på ett bra sätt när det blir barmark ute igen.
 
Min är skodd nu men när hon var barfota hade hon Cavallo boots - både trek och sport versionen. Sport tyckte jag var bättre då Trek gav skavsår på ballarna då hon behövde ha dem även i hagen (de dagar det var blankis på väg till och i hagen). Jag tyckte det var för bökigt med boots (hålla på att ta på och av, noja över skav och rensa dem konstant då grus, spån och sand fastnade) så jag bet i det sura äpplet och skodde runt om.
Spännande. Trek som ser så mjuka ut... Bättre att satsa på sport alltså? Inte så dumt med tanke på priset 😉

Jag har ju två hästar som ska ha, så det blir en inte så billig investering att hiva ut på en gång. Men man får tänka att kostnaden fås igen inom något år eller så 😜
 
Spännande. Trek som ser så mjuka ut... Bättre att satsa på sport alltså? Inte så dumt med tanke på priset 😉

Jag har ju två hästar som ska ha, så det blir en inte så billig investering att hiva ut på en gång. Men man får tänka att kostnaden fås igen inom något år eller så 😜

Mm jag gillade Trek bäst, så blev förvånad när hon fick skav av dem men inte Sport. Mät hovarna noga är mitt tips! Både Trek och Sport kommer i vanlig och slim-modell.

Ja för oss funkade det tyvärr inte, så jag gick snarare back 😅
 
Mm jag gillade Trek bäst, så blev förvånad när hon fick skav av dem men inte Sport. Mät hovarna noga är mitt tips! Både Trek och Sport kommer i vanlig och slim-modell.

Ja för oss funkade det tyvärr inte, så jag gick snarare back 😅
Jo, jag kommer mäta i samband med att hovslagaren kommer och tar av skorna och förbereder för barfota.

Men det måste ju ha varit för att Trek är mer elastiska då kanske som det blev skav? För själva sulan är ju samma på båda sorterna (alltså att båda sorterna har både Slim och reglar som alternativ). Det är ju bara överdelens material och utformning som skiljer menar jag.
 
Jo, jag kommer mäta i samband med att hovslagaren kommer och tar av skorna och förbereder för barfota.

Men det måste ju ha varit för att Trek är mer elastiska då kanske som det blev skav? För själva sulan är ju samma på båda sorterna (alltså att båda sorterna har både Slim och reglar som alternativ). Det är ju bara överdelens material och utformning som skiljer menar jag.

Olika boots har olika form precis som olika hästars hovar har olika form. Så boots som passar en häst dåligt kan passa en annan jättebra!
 
Olika boots har olika form precis som olika hästars hovar har olika form. Så boots som passar en häst dåligt kan passa en annan jättebra!
Ja, såklart! Jag snöade in på hovstorleken på hovens undersida eftersom det är det måttet man går efter när man köper 🙂
 
Ja, såklart! Jag snöade in på hovstorleken på hovens undersida eftersom det är det måttet man går efter när man köper 🙂

En annan sak jag tror är bra om man har häst med boots är att det är bra att kunna raspa/fila hovarna lite själv mellan verkningarna. För att kunna fila ner lite på sånt som annars kan hindra skon från att passa optimalt. I min erfarenhet var det väldigt lätt att få på skon på ett bra sätt precis efter verkning och några veckor framåt men ju närme nästa verkning man kom desto svårare blev det. Kunde man då fila lite själv så underlättade det jättemycket!
 
En annan sak jag tror är bra om man har häst med boots är att det är bra att kunna raspa/fila hovarna lite själv mellan verkningarna. För att kunna fila ner lite på sånt som annars kan hindra skon från att passa optimalt. I min erfarenhet var det väldigt lätt att få på skon på ett bra sätt precis efter verkning och några veckor framåt men ju närme nästa verkning man kom desto svårare blev det. Kunde man då fila lite själv så underlättade det jättemycket!
Bra! Det ska jag se till att lära mig :)
 
Bra! Det ska jag se till att lära mig :)

Oftast är det att hålla inne tån som brukar behövas för att bootsen ska sitta bra hela perioden. Och såklart att hålla efter så det inte blir flisor, speciellt när man tar av skorna innan hel hovvägg vuxit ned.

Min fick en gnutta tryck över ballarna på ena fram efter några dagar i sina Cloud men några få rasptag till på den tån så var de borta dagen efter.
 
Väcker den här tråden för lite tips om boots…
Min häst har problem med sprickor och nu under sommaren har det blivit värre. Han är utan skor för att hoven och väggen ska få växa till sig.
Hovslagaren rekommenderad boots, framförallt vid ridning för att skydda hovarna, men även i hagen.
De behöver alltså vara mjuka och följsamma, han är inte särskilt sulöm utan skor, han funkar bra utan, minus sprickorna såklart.

Ritade av och mätte hovarna direkt efter hovslagaren varit här idag.
Mätte såklart hoven, inte det jag ritat. Och ja; det är en grop in i höger då han har en spricka där som vi fått ta bort.
Det är ett par rejäla tassar, med skor har han normalt storlek 5… 👀

Tacksam för förslag på modeller att kika lite på, det är en ren djungel för mig 😅
 

Bifogade filer

  • C7426B34-2E64-4648-B553-4FEB448F0911.jpeg
    C7426B34-2E64-4648-B553-4FEB448F0911.jpeg
    330,5 KB · Visningar: 12
Väcker den här tråden för lite tips om boots…
Min häst har problem med sprickor och nu under sommaren har det blivit värre. Han är utan skor för att hoven och väggen ska få växa till sig.
Hovslagaren rekommenderad boots, framförallt vid ridning för att skydda hovarna, men även i hagen.
De behöver alltså vara mjuka och följsamma, han är inte särskilt sulöm utan skor, han funkar bra utan, minus sprickorna såklart.

Ritade av och mätte hovarna direkt efter hovslagaren varit här idag.
Mätte såklart hoven, inte det jag ritat. Och ja; det är en grop in i höger då han har en spricka där som vi fått ta bort.
Det är ett par rejäla tassar, med skor har han normalt storlek 5… 👀

Tacksam för förslag på modeller att kika lite på, det är en ren djungel för mig 😅
För mjuka och följsamma tänker jag först Flex Hoof Boots, dock minus på att de har neoprenskydd som behöver bytas när det blir blött.
Som nummer två tänker jag Scoot boots, minus där är dock att de kan vara svårare gällande storlek och lite mer sannolika att ge skav.

Tror dessa två har de tunnaste/mest följsamma sulorna på marknaden. :)
 
Har hunnit testa cavallo, equine fushion, evo boots premium och easy boot glove.

Cavallo och EF har funkat bra i början vid promenad och hagen, men EF snurrar sig nu och Cavallo åker av I hagen.

Är väldigt nöjd med mina evo dom har en mer rejäl sula och gillar att man kan justera dom en del!

Easy boot glove är bra på banan men väldigt krångliga att få på. Mina evo är sååå mycket enklare. Hästen verkar väldigt nöjd vid evo och tar ut steget rejält med dom på
 
Jag har Flex hoof boots men gillar dem inte pga inlägget i färg. Tar lång tid att torka, svår att få ren, min har dessutom tappat tyg.
Dessutom sitter inte detta inlägg bra på plats. Annars väldigt bra skor.
 
Det blev cavallo för min del funkar fint för min del. Jag tyckte de stämde bra storleksmässigt också 👍
 
Jag har precis köpt flex hoof boots. Väldigt imponerad över hur mjuka och böjlig de är. Nätta också jmf med tex Cavallo.

På annan häst haft equine fusion i olika modeller man han fick skav, de blev hemskt blöta och tunga osv. Men hästen gillade dem!

Jag har pga extrem hovslagarbrist blivit tvungen att sko av båda mina. De behöver inga boots i hagen såhär års. Men i vinter kommer de behöva och då kommer de behöva ha bootsen på dygnet runt, dvs både I hagen och boxen. Vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska lösa det, men...
 

Liknande trådar

Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
935
Senast: EmmaN
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 147
Senast: Sirap
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 470
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp