Vilka broddar?

belle

Trådstartare
Har funderat lite över vilka broddar som är lämpligast i snö? Vill ha så korta som möjligt, 2st i trakterna på varje hov då vi har mkt snö här, ingen is än sålänge.

Broddar ni själva? Fasta broddar?
Vilket är bäst? :D
Hovis tar ju extra för broddning, så är väl bra att göra det själv, men så jobbigt. kommer nog be om fasta brodd nästa vinter.
 
Har funderat lite över vilka broddar som är lämpligast i snö? Vill ha så korta som möjligt, 2st i trakterna på varje hov då vi har mkt snö här, ingen is än sålänge.

Broddar ni själva? Fasta broddar?
Vilket är bäst? :D
Hovis tar ju extra för broddning, så är väl bra att göra det själv, men så jobbigt. kommer nog be om fasta brodd nästa vinter.

Ja jag broddar själv efter behov. Förstår inte varför man skulle vilja ha fasta broddar men så bor jag också i Skåne. Använder typ 6 mm broddar tror jag det är. Varför är det jobbigt? Säkerhet är a och o för mig och jag skulle aldrig tycka det är "jobbigt" att brodda mina hästar för deras skull.
 
Fasta brodd, typ guldskor, blir för klent häruppe. Har 4 brodd/sko. Dock så låga som möjligt, sällan jag använder större än 7 mm brodd. Beror dock lite på häst och på underlag. Grus sliter hårt på brodden så det gäller man håller koll då så man hinner byta innan de inte går att skruva ur om man har små.

Har brodd i 24 h per dygn från säsongen börjar till den är slut. Så jag broddar inte i/ur, däremot får man ju byta ut broddar som slitits, och så använder jag polarpads så får skruva ur tåbrodd med jämna mellanrum för att lufta under polarpaden.
 
Jag sätter på snösulor på min i november och är det redan snö/fruset åker broddarna i samtidigt. Är det fortfarande plusgrader sätter jag i blindbrodd. När det blir halt sätter jag i vanlig isbrodd som får sitta så länge det är halkrisk. Kör bara traktbroddar och byter när de har slitits.
 
Bor i sthlm,
Min har två korta brodd i varje.
Har broddat i och ur till och från på våren när det skiftat mycket med halka men hittills har de suttit i från start.
 
Vad menas med gängad brodd?
Är det ingen som har testat broddplattan förresten? Funderar starkt på att köpa den. På en online-butik ingick broddar 3/8 tum, men stod dock inte vad det var för broddar :/
 
Vad menas med gängad brodd?
Är det ingen som har testat broddplattan förresten? Funderar starkt på att köpa den. På en online-butik ingick broddar 3/8 tum, men stod dock inte vad det var för broddar :/


3/8" Har med storleken på delen du skruvar i skon och gängorna. Finns 5/16" med, kan förekomma på travskor och ponnyskor. 3/8" är vanligast. Broddarna och broddhålen måste ju passa ihop.

Vad är det du ser för fördel med broddplattan?
 
3/8" Har med storleken på delen du skruvar i skon och gängorna. Finns 5/16" med, kan förekomma på travskor och ponnyskor. 3/8" är vanligast. Broddarna och broddhålen måste ju passa ihop.

Vad är det du ser för fördel med broddplattan?
så gängtappen är alltså den delen du skruvar ner i broddhålet i skon? :D
Fördelen med broddplattan är väl att man har alla verktyg man behöver på själva plattan ink broddar. Men vill höra lite vad andra tycker, hittar inga recensioner direkt från privatpersoner :)
 
så gängtappen är alltså den delen du skruvar ner i broddhålet i skon? :D
Fördelen med broddplattan är väl att man har alla verktyg man behöver på själva plattan ink broddar. Men vill höra lite vad andra tycker, hittar inga recensioner direkt från privatpersoner :)

Gängtapp är en grej du fixar till slitna broddhål i skorna med, ifalls jälva spåren blivit skadade.

Frågar du mig är broddplattan inte särskilt prisvärd. Iofs använder jag 4 brodd/sko, dvs 16 brodd per häst så förvara broddar på plattan spelar inte in, det går ju iaf inte.
Men jag drar broddar med spärrskaft och hylsa, sparar knogar, hästben och tja gör livet så mycket enklare. Så jag skulle aldrig stå och skruva med varken skiftnyckel eller broddplattan.
Gängtapp kostar typ 50 - 100 kr beroende på kvalitet, och om man bara från dag 1 med vinterpjuck har endera blindbrodd eller isbrodd iskruvat behöver den inte användas särskilt många ggr. På 15 år har jag kanske använt gängtappen 15 ggr. Om man inte låter hästen knalla runt med "tomma" broddhål behöver man heller inget att peta ut smuts ur hålen heller, och behöver jag det (även jag felar ;)) så funkar en söm superbra.

Men det där är ju tycke och smak, vad sjutton det är väl inget fel att köpa den för det är lite roligt, eller köpa rosa broddar som kostar dubbelt så mycket som vanliga vara för man tycker det är roligt. Alla gör som de vill =)

JAG skulle dock varmt rekommendera spärrskaft och krafthylsa att dra brodd med!
 
Vad menas med gängad brodd?
Är det ingen som har testat broddplattan förresten? Funderar starkt på att köpa den. På en online-butik ingick broddar 3/8 tum, men stod dock inte vad det var för broddar :/
Jag har den, älskar rosa och självklart ska mina hästar ha rosa broddar :D:o
 
Gängtapp är en grej du fixar till slitna broddhål i skorna med, ifalls jälva spåren blivit skadade.

Frågar du mig är broddplattan inte särskilt prisvärd. Iofs använder jag 4 brodd/sko, dvs 16 brodd per häst så förvara broddar på plattan spelar inte in, det går ju iaf inte.
Men jag drar broddar med spärrskaft och hylsa, sparar knogar, hästben och tja gör livet så mycket enklare. Så jag skulle aldrig stå och skruva med varken skiftnyckel eller broddplattan.
Gängtapp kostar typ 50 - 100 kr beroende på kvalitet, och om man bara från dag 1 med vinterpjuck har endera blindbrodd eller isbrodd iskruvat behöver den inte användas särskilt många ggr. På 15 år har jag kanske använt gängtappen 15 ggr. Om man inte låter hästen knalla runt med "tomma" broddhål behöver man heller inget att peta ut smuts ur hålen heller, och behöver jag det (även jag felar ;)) så funkar en söm superbra.

Men det där är ju tycke och smak, vad sjutton det är väl inget fel att köpa den för det är lite roligt, eller köpa rosa broddar som kostar dubbelt så mycket som vanliga vara för man tycker det är roligt. Alla gör som de vill =)

JAG skulle dock varmt rekommendera spärrskaft och krafthylsa att dra brodd med!

Håller med :) spärrskaft är det bästa! Snabbt, skonsamt mot min egen kropp och för hästen :) Med 3 hästar 16 brodd på varje häst och vinterväder i 5-6 månader blir det lite brodd byte. Men med spärrskaft är det gjort på en sekund eller två :D
 
Har korta brodd, 4 per sko. Broddar rätt tidigt, redan innan tjälen satt sig eftersom terrängen är brant och hal. På valacken-07 åker sulorna på direkt när marken frusit då han är lite plattfot och väldigt känslig för ojämnheter. Stoet-04 klarar sig utan sulor tills snön kommer och då blir det vanliga snösulor, nåt valacken inte kan ha då de blir diken i sulan efter dom. I övrigt har jag alltid ett extra lager med brodd, även längre brodd ifall det skulle bli väldigt isigt (svallis typ), både spärrskaft och vanlig broddnyckel finns tillgängligt samt gängtapp. Broddarna är på dygnet runt för övrigt.

Bor i Västernorrland.
 
Jag broddar i och ut efter behov. Har bara traktbrodd eftersom min häst ogillar att glidmomentet försvinner. Han har även lätt att trampa sig så därför vill jag ha honom broddad så lite som möjligt.
Tycker inte det är ett dugg jobbigt, rensa, gänga och i led brodden.
 
Jag broddar i och ut efter behov. Har bara traktbrodd eftersom min häst ogillar att glidmomentet försvinner. Han har även lätt att trampa sig så därför vill jag ha honom broddad så lite som möjligt.
Tycker inte det är ett dugg jobbigt, rensa, gänga och i led brodden.

Jobbigt blir det först när du har flera hästar, 4 brodd/sko och gör det dagligen vid varje in och utsläpp.

Annars är det ju inte värre än brodda gräsbrodd.
 
Jag har olika.

Barmark och is så har jag 4 st så korta brodd som jag hittar i varje hov.

Vid snö vill jag ha lite högre broddar då jag tycker packad snö är halt och jag vill då att brodden kommer ner mer i den pockade snön för bättre fäste, oxå här 4 broddar hov.

Har även testat 6 broddar i varje hov men märker ingen skillnad.

Jag broddar i dom broddar som jag vill ha och broddarna får sitta tills vädret ändrar sig.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 073
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp