Vilka demoner har tagit min bil i besiktning?

vinkelina

Trådstartare
kör en Saab 9-5 automat från 2000 med 2 liters turbo.....och nu är den besatt av demoner

Den dör nämligen när man är ute och kör, oftast när jag måste bromsa in, tex rödljus, korsning osv. Efter det vägrar den starta. Ibland räcker de att man räknar till 10 och försöker pånytt, men två gånger har jag fått bogsera den till verkstad (där den även står för tillfället)

Skulle de vara en manuell bil skulle jag säga "kärringstopp" men nu är de automat. Förra gången undersökte de den grundligt utan att hitta nått fel, hävdade att det var jag som blev stressad och försökt starta den i drive. (Ägt bilen i fyra år, så näää) nu är den inne på en annan verkstad men de har inte ännu hunnit titta på den.

Upplever att problemet började i december då de visade sig att bilbatteriet spruckit och jag fick byta, efter det dör den knall och fall när man kör

Trött på att lägga ut pengar utan att få valuta, och jag behöver bilen. Lämnat in den till auktoriserad saabverkstad.

Någon vis bukemedlem som har några förslag....
 
Min saab 9:5 hade det problemet. Sambon bytte något och sen funkade den igen. Tror det var gasspjället? Det kanske bara finns på manuella bilar?
 
Min sambo som är SAAB-fantast säger:

Kolla: tändkassett, tändstift, gasspjäll, lufttryckmätare, läckande tryckslangar, batteri, nyckel och dess kodning. Men rekommenderade i första hand felkodsläsning under körning för intermittenta problem.

Men mest troligt trodde han på läckande turbo som orsakar igenkärvat gasspjäll.
 
Enligt första verkstaden har de avläst felkoderna som säger noll fel eller nått liknande. En bekant fundera just med nycklarna så jag testade med reservnyckeln, samma sak....

Då den stannar och inte startar känns de som att man skulle behöva vrida nyckeln ett steg längre, vilket ju inte går (startspärr som inte slår av?)
 
Mamma hade en gammal SAAB som inte ville starta om den var varm, då fick man tjuvkoppla den under huven för att komma iväg. :D Jag har för mig att felet var kolet, men jag har noll koll på vad det är. :confused:
 
kör en Saab 9-5 automat från 2000 med 2 liters turbo.....och nu är den besatt av demoner

Den dör nämligen när man är ute och kör, oftast när jag måste bromsa in, tex rödljus, korsning osv. Efter det vägrar den starta. Ibland räcker de att man räknar till 10 och försöker pånytt, men två gånger har jag fått bogsera den till verkstad (där den även står för tillfället)

Skulle de vara en manuell bil skulle jag säga "kärringstopp" men nu är de automat. Förra gången undersökte de den grundligt utan att hitta nått fel, hävdade att det var jag som blev stressad och försökt starta den i drive. (Ägt bilen i fyra år, så näää) nu är den inne på en annan verkstad men de har inte ännu hunnit titta på den.

Upplever att problemet började i december då de visade sig att bilbatteriet spruckit och jag fick byta, efter det dör den knall och fall när man kör

Trött på att lägga ut pengar utan att få valuta, och jag behöver bilen. Lämnat in den till auktoriserad saabverkstad.

Någon vis bukemedlem som har några förslag....

min volvo vill inte starta då det regnar, eller är dimmigt.. eller bara lite hög luftfuktighet...
den tror liksom din bil också att den är en smart modern bil som ska stanna själv vid stopp, (kräver dock omstart och en hel del slirande på kopplingen och gasande..)

verkstaden hittar inget fel öht så min lösning är helt enkelt att inte stanna vid stopp ;), dvs köra låååångsamt och slira på kopplingen vid rödljus och stopp. att släppa gasen = död bil och arga bilister bakom en.
 
min volvo vill inte starta då det regnar, eller är dimmigt.. eller bara lite hög luftfuktighet...
den tror liksom din bil också att den är en smart modern bil som ska stanna själv vid stopp, (kräver dock omstart och en hel del slirande på kopplingen och gasande..)

verkstaden hittar inget fel öht så min lösning är helt enkelt att inte stanna vid stopp ;), dvs köra låååångsamt och slira på kopplingen vid rödljus och stopp. att släppa gasen = död bil och arga bilister bakom en.

Det låter som att det sitter Bosch tändstift i din Volvo. Gör det det?
 
Det låter som att det sitter Bosch tändstift i din Volvo. Gör det det?
blev bytt för ett tag sedan då den var inne på verkstad men var lika dålig efter som innan, tror inte det är Bosch dock. har typ bara koll på att det var en blå kartong jag fick med mig hem.. bosch brukar ju ha gula kartonger på reservdelar.

vad för tändstift ska det vara i då?
 
blev bytt för ett tag sedan då den var inne på verkstad men var lika dålig efter som innan, tror inte det är Bosch dock. har typ bara koll på att det var en blå kartong jag fick med mig hem.. bosch brukar ju ha gula kartonger på reservdelar.

vad för tändstift ska det vara i då?

Vilka som helst utom Bosch... :p NGK brukar ju funka.
 
min volvo vill inte starta då det regnar, eller är dimmigt.. eller bara lite hög luftfuktighet...
den tror liksom din bil också att den är en smart modern bil som ska stanna själv vid stopp, (kräver dock omstart och en hel del slirande på kopplingen och gasande..)

verkstaden hittar inget fel öht så min lösning är helt enkelt att inte stanna vid stopp ;), dvs köra låååångsamt och slira på kopplingen vid rödljus och stopp. att släppa gasen = död bil och arga bilister bakom en.
Undrar om de är nått med svenska bilar. För min gillar inte heller regn eller fukt (eller noll grader)
 
Enligt första verkstaden har de avläst felkoderna som säger noll fel eller nått liknande. En bekant fundera just med nycklarna så jag testade med reservnyckeln, samma sak....

Då den stannar och inte startar känns de som att man skulle behöva vrida nyckeln ett steg längre, vilket ju inte går (startspärr som inte slår av?)

Kan vara så att den nollställer felkoderna vid omstart, koppla in felkodsläsare och kör tills det sker igen?
Kanske kan vara nyckelavläsaren? Har du testat att byta till fräscha batterier i nycklarna?
 
Jag hade en bil som blev tokig i Gimo >Östhammar . Och tvärtom när jag skulle hem. Speciellt när det var fuktigt. Jag misstänkte fördelarlocket och visst, det fick jag bytt efter de hittade en minispricka. Det går en klimatgräns i Gimo mao
 
kolla jordningen, en bil jag körde uppförde sig något liknande, hade den inne på verkstad flera gånger, visade sig va så enkelt att jordsladden inte satt riktigt ordentligt efter en tidigare service/batteribyte
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp