Vilka egenskaper är viktiga för att utväcklas som ryttare

angelaL

Trådstartare
Läste just ett inlägg där trådskrivaren skrev om att hon var oliyklig för att en annan tjej red hennes häst bättre än henne själv.

Så jag började (började oc började..) tänka på vilka egenskaper som hjälper en att bli en bra ryttare.

Min tränare är en super ryttare och jag har funderat på vad som gör honom till det.

För det första så har han tränat hela sitt liv och har svart bälte i karate, smidig, stark och stor kropskontroll.
Jag har tränat när jag var yngre men kroppstyrkan och kontrollen är inget vidare och så är jag stel och inte smidig.

Sen så är han musikalisk som få, och spelar gittar och tar ut låtar på gehör.
Jag lyckas knappt spela imse vimse spindel och min taktkänsla är inte den största

Han har ridigt som barn men fick sina första ridlektioner i tonåren av en fantastisk ryttare, som vunnigt mycket och fick rida på välskolade tävlingshästar och fick inte göra fel.
Jag började rida som 8 åring och har ridigt regelbunder sen dess, men på en medelmåtig ridskola och ridlärarna har varit allt från duktiga till 16 åriga tjejer. Flygit runt på travare och gått naturbruktgymnasium. Ridigt för duktiga tränare men på fel hästar.

Så vad är det som gör en till en duktig ryttare, är det bara talangen eller är det, det hårda arbetet och beslutsamheten tillsamans med vissa egenskaper.

Så vilka egenskaper gör en till en bra ryttare och vad kan man göra för att träna upp dom..

oj det hära inlägget kanske passade bättre i bloggen men det är interisant att tänka på.

Sv: Vilka egenskaper är viktiga för att utväcklas som ryttare

Taktkänsla e en bra egenskap men framför allt lyhördhet, man bör kunna läsa sitt djur och kunna ta emot både possitiv och negativ kritik från olika människor för att bli en bra ryttare, tror jag iallafall.

Jag tror att intresse och engagemang är mest avgörande, följt av tid, tålamod och - PENGAR!:D:crazy:. Därtill empati och förmåga att förstå den häst vi för tillfället har att arbeta med.

Intresse och engagemang är viktigt för att man ska vilja sätta sig in i saker mer på djupet, ta reda på mer, söka ny information och inspiration, och tycka att ridning och hästar faktiskt är kul år efter år! Att man sedan har tid och råd att hålla på med hästar regelbundet (annars får man ju inte den praktiska erfarenheten) och nog med tålamod för att få in kvalité i ridningen och samvaron med hästen är också en nödvändighet.

Sedan tror jag inte att man måste ha en uppsättning färdiga egenskaper (egenskaper är enligt mig inget beständigt och därför rätt ointressant) för att kunna bli en bra ryttare. "Egenskaperna" är vi bra på att anpassa efter situation och de egenskaper du kanske "sakande" (eller i vart fall inte använde dig av) när du var nybörjare kan var din främsta tillgång tio år senare.

Dessutom har vi ju alla olika mål och definitioner av vad som är en bra häst, en bra ryttare/hästmänniska och vad som är bra ridning/hästhantering/hästhållning osv).

Intressant fråga att spåna kring är det i alla fall! Tror det finns väldigt många variationer på svaren du kommer få!:D

Som med allt tror jag att alla kan bli riktigt bra på det, men för vissa att bli det skulle de kanske behöva träna 10 timmar om dagen i resten av sitt liv innan de är på absolut toppnivå...

Har man medfödd talang är det lättare, annars krävs det mycket tid och mycket pengar.

Ödmjukhet och ett öppet sinne. Logiskt tänkande och engagemang.

Duktig - Det är ju ett ord som kan defineras på olika sätt. Jag anser att en ryttare är duktig när han/hon kan kommunicera med hästen utan genvägar och på ett sätt som hästen trivs med och förstår. När en ryttare kan bygga upp hästars självförtroende och självkänsla, när han/hon kan få en häst att vilja lyckas. En ryttare som kan få hästen att njuta av ridningen och samtidigt arbeta på ett sätt som är bra för hästen själv.

Jag känner inte till många såna ryttare kan jag tillägga.

Jag skulle säga lyhördhet, tålamod och att vara konsekvent.

Jag tror att alla kan bli bra, men vissa har en del talanger som underlättar.
Saker som jag tror är viktiga:
Tålamod
Envishet
Bra självkänsla
Ödmjukhet
Öppenhet

Allt detta går att träna fram, men har man det från början så är det självklart lättare.

Sen gäller det att ha en bra känsla för ridning. Detta tror jag knappast att man kan födas med, hänger säkert ihop med ovanstående punkter men måste tränas upp.

Att ha support från omgivningen gällande pengar, engagemang, träning, stöd är väldigt viktigt.
Det spelar ingen roll hur talangfull man är om man inte har möjlighet att ta tillvara på talangen genom att för det första ha en häst att rida på överhuvudtaget.
Ska man bli riktigt bra är det viktigt att man får rätt häst.
En bra tränare är också nödvändigt, det är inte gratis.

Sen kräver det en massa tid och engagemang både från en själv och från tex ens familj.
Du kommer ingenstans om mamma och pappa inte vill lägga tid och pengar på din utveckling.

Det är så jag tänker iallafall :)

Håller med alla ovan kommentarer men vill lägga till att det även krävs bra motorik i kroppen, både grov och finmotorik. Känner 2 personer som inte har detta och därför tex inte kan lära sig köra bil eftersom kroppen inte klarar att göra flera saker samtidigt.

Jo jag funderar mycket på det hära för att jag vill värligen gåframåt med min egen ridning.

och jag tror att alla har rätt med sina försag,, men hur gör man egentligen för att ta fram de egenskaperna hos sig själv.

Pengarna är ju en viktig egenskap som ag inte har födigts med, tyvärr. De hjälper ju, jaghde varit på en helt annan nivå om jag hade haft en egen ponny och en tränare när jag var liten..

och sen så behöver man många kvalitets timmar i sadeln. Att man ridigt travare i skoen varje dag ger många kvantitetstimmar i sadeln och helt ärligt måste jag säga att de timmarna gör nog inte speciellt mycket för ens ridning.

Kan ni inte göra en jämförelse mellan er ridning och en ryttare som ni ser upp till och hämtar inspiration och vad som skiljer sig mellan er båda.

Hmm föresten tror jag att mitt i all känlighet, emati och förståelse så blir man nog ingen god ryttare om man bara rider med tanke på ordet mjukhet.

De flesta riktigt duktiga ryttare jobbar då och då igenom hästen ganska hårt, men korrekt hära pratar vi inte om att spö någon häst.

Ja att tygla sitt hummör är välldigt viktigt att vara totalt lungn samtidigt som man kraftigt korrigerar en häst så att man direkt efteråt kan ge eftergift och beröm. Tappar man hummöret förlorar man hästens tillit.

Mycket filosofi bir det här

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 677
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 451
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det... 2
Svar
27
· Visningar
5 401
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31