Vilka hingstar får blup-index 2011?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FadeAway
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 366

FadeAway

Trådstartare
Dröjer ju ett tag innan listan kommer från Asvh. Men vi kan ju spekulera lite ;)

Corlensky G
Lord Albert (13 visade avkommor enligt blup + två på treårs och en på kvalitets i år.)

Sv: Vilka hingstar får blup-index 2011?

Av de hingstar som godkändes 2006, och hade sin första årgång 3 åringar till testning i år hade följande 15 eller fler visade avkommor:
3T reg, föl bet. ston 06
Corlensky G 69 157 258
First Wish 41 93 135
Coriall 29 84 144
Rosevelt 27 64 165
Carland 21 66 106
Highlander 22 57 77
Careful 21 52 88
Manhattan 17 76 76
Laptop 15 49 93

Hur snabbt hingstarna omsätts kan man se av att endast Careful var tillgänglig i Sverige i år, samt Corlensky G på importsemin och FAI.

Sedan tillkommer alltid ett gäng äldre hingstar som kan ha lyckats skrapa ihop de 15 avkommor som behövs för BLUPtal.

Mitt tips är att Corlensky G och Carland får goda index i både dressyr och hoppning. Rosevelt och First Wish bra i dressyr. Coriall, Careful och Manhattan hyfsade index i hoppning.
Laptops 3 åringar rosade inte marknaden, men han har några tidigare bedömda avkommor som kanske kan förbättra hans resultat. Lite märkligt, det var ju en hingst som skattats högt av många bedömare.

Detta blev oklarare än vad jag tänkt mig.:mad:

Första siffran efter hingstens namn är visade avkommor på 3 års-Test 2010

Andra siffran är registrerade föl 2007

Tredje siffran är betäckta ston 2006

Hur snabbt hingstarna omsätts kan man se av att endast Careful var tillgänglig i Sverige i år, samt Corlensky G på importsemin och FAI.

Nu var det väl ovanligt stort bortfall just bland dessa hingstar, men jag tycker det illustrerar risken för en liten uppfödare att välja en oprövad hingst till sitt sto.

De jag har sett av Laptop-avkommor har varit sent utvecklade.

En liten utsvävning, är det någon som vet när betäckningsstatistiken kommer för iår?? Tänkte på vilka som kan få blup 2014 ;)

Resultaten ska vara inne senast 30 september så förhoppningsvis publiceras de snart!

KL

Så här står det på Ridsport:

Casall-sonen Cabachon 1216 leder betäckningsstatistiken för 2010 men det är trångt i toppen.

Förra årets komet bland dressyrhingstarna, Zuidenwind 1187, har fått exakt lika många ston i år som 2009, en bedrift i en stagnerande marknad.

Nykomlingen Sir Oldenburg är inte långt efter men största ökningen står trots allt en "golden oldie" för, eller vad sägs om en ökning på drygt 3 400 procent. Warsteiner (SWB) 946, är A-premierad och 17 år gammal med över 500 registrerade avkommor men bara fyra ston 2009, i år blev det 137 inregistrerade i språngrulla.se.

Så nu är statistiken på gång. Enligt Språngrulla är det 4312 ston anm till betäckning och 3491 ston som är registrerade som dräktiga.

Senast ändrad:

Ridsport hänvisar till "språngrullan" i sina artikel men inte kan man väl se där hur många ston respektive hingst har haft? Någon som vet?

Blir så irriterad när de hänvisar till den där skitdatabasen kallas språngrulla... Vi stoägare har ingen som helst information att hämta där!
Isåfall måste de ju göra den publik som den var förut innan hingstägare/hållare fick igenom sin vilja och stängde ned den möjligheten.

Blir så irriterad när de hänvisar till den där skitdatabasen kallas språngrulla... Vi stoägare har ingen som helst information att hämta där!
Isåfall måste de ju göra den publik som den var förut innan hingstägare/hållare fick igenom sin vilja och stängde ned den möjligheten.
Håller med om att det är tråkigt att de stängde ner möjligheten för stoägarna att få se hur många bokningar hingstarna har. Men någon skitdatabas är det väl ändå inte, hur många andra raser/förbund har en sån databas, där man kan följa sitt sto på internet under betäckningssäsongen, kolla hur många ston som betäcks (sammanlagt) och som sedan är dräktiga?

Skulle vara fruktansvärt bra om man dessutom fick se de olika seminstationernas dräktighetsresultat till hjälp vid val av seminstation .

Jag spekulerar... kanske Twilight kan få Blup-index, 56 registrerade avkommor åren 2005-2007?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 121
Avel Nu är blup.se uppdaterad med nya index! Några reflektioner på topplistor, nykomlingar med index eller förändringar hos era egna hästar...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: Hedwig
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 919
Senast: Dino
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 432
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår