Vilka hundraser är vanligast i ditt område?

Jag tyckte det här var lite roligt så jag räknade nu på eftermiddagspromenaden. :D
4 cockerspaniels.
4 labradorer (2 svarta 2 gula).
2 greyhounds.
2 poopoos av något slag.
1 vizsla (jag tror vi har en uppfödare i trakten för de är också oväntat vanliga).
1 DS.
1 sheltie.
1 tax.
1 staffekorsning.
Grannarnas två BCs räknade jag inte.
 
Jag tyckte det här var lite roligt så jag räknade nu på eftermiddagspromenaden. :D
4 cockerspaniels.
4 labradorer (2 svarta 2 gula).
2 greyhounds.
2 poopoos av något slag.
1 vizsla (jag tror vi har en uppfödare i trakten för de är också oväntat vanliga).
1 DS.
1 sheltie.
1 tax.
1 staffekorsning.
Grannarnas två BCs räknade jag inte.
Jag älskar dogspotting!
Försökte spana idag men det har varit pissväder hela dagen, bara en västgötaspets och en australisk terrier som vågade sig ut :grin:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag bor på en camping i ett område där det är mycket hundevent. I år har det varit en faslig massa bc då byn har haft SM i lydnad och rally, landslaget i freestyle har läger i hundhallen och så förra veckan med EM i vallning. Vi har också ett årligt läger som chodsky klubben arrangerar så då är det en hel massa fluffbollar här.

Till vardags ser jag en del rejält överviktiga schäfrar (men aldrig på de två klubbarna) och rätt många flattar när vi är ute. Förutom alla smålurv då. Några "bulls" finns på byn men i princip alla verkar vara hos vettiga ägare så man lägger inte speciellt märke till dem.
 
Enligt Jordbruksverkets statistik, ser det ut såhär i kommunen:

Labrador
Schäfer
Jack Russel
Rottweiler
Golden
BC
Fralla
Cocker
Dansk/svensk gårdshund
Borderterrier

Där jag bor (liten byhåla utanför "centralorten") är det helt klart vanligast med schäfrar och schäferkorsningar. Vet inte HUR många såna det bor i närområdet. Det finns en del "gatuhundar" och diverse konstiga korsningar, men inte lika många som jag sett i större städer.
På gatan där vi bor, bor följande hundar:
1 schäfer, 1 schäferkorsning, 2 mopsar, 1 JR eller DSG (osäker på ras pga bara sett den på långt håll), 1 engelsk cocker, 1 engelsk springer, något okänt fluff och så min dvärgschnauzer.
 
Chihuahua, eller åtminstone Chihuahualiknande blandraser. Men skulle ändå säga att det är rätt blandat.
 
I mitt kvarter finns dessa hundar:

3 Cavalier King Charles Spaniel
3 schäfrar
2 golden retriver
2 australian kelpies (mina)
1 chihuahua
1 liten sällskaps terrier (osäker på ras)
1 bichon frise
1 liten blandras
1 spansk gatuhund (troligen renrasig spansk jakthund)
1 ungersk vizzla
 
Här är det ganska många pudlar tycker jag. Många små vita fluffiga hundar och en del bullys. En i kvarteret brevid har två cavalier king Charles som jag ser ofta men dom är nog inte så vanliga egentligen. Några stora draghundar, är osäker på om alla är samma ras.

Enligt statistiken ser det ut så här i kommunen:
Jämthund, schäfer, golden, norsk älghund grå (samma som gråhund?), Labrador, cavalier king Charles (tydligen rätt vanliga på riktigt då!), Jack Russel, Hamilton stövare, finsk lapphund och dvärgpudel.

Jag bor inne i stan så jag ser inte jakthundarna men ute i byarna stämmer det säkert. Men jag blir förvånad över schäfer - möter en på promenad i bland men tycker det är väldigt sällan jag ser dom i övrigt. Är det fler på landet som har schäfer?
 
Här är det ganska många pudlar tycker jag. Många små vita fluffiga hundar och en del bullys. En i kvarteret brevid har två cavalier king Charles som jag ser ofta men dom är nog inte så vanliga egentligen. Några stora draghundar, är osäker på om alla är samma ras.

Enligt statistiken ser det ut så här i kommunen:
Jämthund, schäfer, golden, norsk älghund grå (samma som gråhund?), Labrador, cavalier king Charles (tydligen rätt vanliga på riktigt då!), Jack Russel, Hamilton stövare, finsk lapphund och dvärgpudel.

Jag bor inne i stan så jag ser inte jakthundarna men ute i byarna stämmer det säkert. Men jag blir förvånad över schäfer - möter en på promenad i bland men tycker det är väldigt sällan jag ser dom i övrigt. Är det fler på landet som har schäfer?
Schäfer är tvåa på listan i min kommun. Har sett en enda på 4 år… De verkar inte följa med in i stan så ofta.
 
Kollar lite på den där kommunlistan nu. Några intressanta inslag:

Canadian eskimo dog är topp 10 i Dorotea. Antar att stället är så tomt på folk att förekomsten av ett (1) slädspann är tillräckligt för att sätta en så ovanlig ras på listan.

I Gislaved finns det 74 hundar under ”tax” men 73 under ”tax, normalstor strävhårig”. Vem är den där sista aviga taxen? :cautious:

I Åsele går listan jakt, jakt, jakt, drag, jakt, bruks, jakt… Chinese crested! :D
 
I mitt område är det mest småhundar av olika sorter, en golden, en irländsk setter och en svart schäfer, kan de heta Groendel eller något liknande?
Inte en enda shitbulls 😍

Just det, i en villa med enorm trädgård bor en drös med jakthundar. Typ Beagle, superfina!

Groendael är en belgisk vallhund, lite lik schäfer men mer päls :).
 
Då är det nog en sån.
Den är jättefin och superlydig! De har en stor tomt utan staket och hunden lös, den brukar inte ens titta på Harry när han skuttar på tvären förbi 😆
Det var min drömhund innan jag visste bättre (när jag i tonåren gick efter utseende.) så otroligt vackra!
 
Tittar man på statistiken för min kommun så ser den ganska annorlunda ut mot bostadsområdet där jag bor.
Att Schäfer toppar blir jag inte förvånad av då en av landets större kennlar ligger här. Dock rastar nog de sina hundar i skogen där de bor och inte i samhället.

Schäfer
Labrador
Golden
Jack russell
Shih tzu
Chihuahua Långhårig
Border Collie
Chihuahua korthårig
American staffordshire terrier
Rottweiler

Kommunen består ju av flera orter och finns det en uppfödare eller två i någon av de andra orterna så påverkar nog det statistiken en hel del.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp