Vilka hundraser är vanligast i ditt område?

Bor i en by långt ute på bondvischan i norra västerbotten och hundraserna är därefter: jakthundar i alla valörer.
Jämtar, gråhundar, finnspetsar, stövare, diverse fågelhundar etc.

Fast vi har också en väldig massa greyhounds :) En granne är väldigt inne i hundkapp-svängen och har flera hundar själv + indoktrinerat några av sina vänner och släktingar i byn som också skaffat greyhounds.
 
Bor i centrala Malmö och här vimlar det av små, lurviga, hysteriskt skällande blandraser i flexikoppel. För ett tiotal år sedan var det väldigt populärt med hundar av pitbulltyp men det har försvunnit nästan helt. Föredrar helt klart de gapande dvärghundarna.
 
Bor i centrala Malmö och här vimlar det av små, lurviga, hysteriskt skällande blandraser i flexikoppel. För ett tiotal år sedan var det väldigt populärt med hundar av pitbulltyp men det har försvunnit nästan helt. Föredrar helt klart de gapande dvärghundarna.
Men stackarna :(
 
Här är jag med en flummig liten tråd igen :o

Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som bara visade sig vara poppis i byn? Doodlar och labbar alltihopat?

När jag har tråkigt på jobbet brukar jag skriva ner vilka hundar som promenerar förbi. Södra Skåne verkar vara pudeldominerat. Sen tycker jag mig se en border terrier varje gång jag går ut, vet inte om det bara råkar ligga en uppfödare i mitt kvarter eller om det är observationsbias :cautious:
I vår lilla by finns det 15 pumi 🤪 två uppfödare, och så har det spridit sig lite 😅 5-6 amerikansk cocker, några bordercollies, ett par pudlar, labbe, staffe, collie, shiba, bulldogmix, chihuahua, ja, en ganska blandad hundpopulation 😊
 
Där jag bor är det en blandning av mestadels små vita tussar och typ amstaffs-liknande hundar. Föredrar helt klart att möta tussarna när jag är ute.
 
Det är nog mest shitbulls. Försöker avlägsna mig så fort som möjligt om jag ser en hund när vi är ute så kollar inte så noga. 😂
 
Här är det mest dvärgschnauzers och olika poo-blandningar (som mestadels beter sig rätt illa även om det finns undantag). Några enstaka labradorer och schäfrar också men väldigt mycket småhundar av olika blandningar.
 
Golden retriever helt klart. Iaf 9 st som jag kommer på just nu som vi ser/träffar regelbundet på promenader. Andra plats är schäfer, 5 st som vi ser ofta. Bor i villaområde i Sthlms-förort. Nere i samhället /centrum och andra delar av kommunen är staffe/staffeblandning vanligast.
 
Jag vet knappt vad det är för raser allt, men små blandraser
Pudel
amstaffliknande hundar
Nu endel huskeys med
Labradorer

Ovanligt är nog en bayersk viltspårshund vi träffar ibland och sen faktiskt har de dykt upp 3st schäfrar, unghundar
 
Jag bor också i Malmö och i mitt område verkar var och varannan ägare ha bullies.
Labrador är också vanlig.
Pudel eller pudelmixar.
Shiba.
Kelpie.
BC/BC mixar.
 
Jag bor lite halvt ensligt på landet, så här är inte så hundtätt. Närmsta grannen har en border collie, näst närmsta grannen har då och då en lite större hund av "jaktmodell" på besök (kan vara släthårig vorsteh eller något som är likt den). Lite längre bort bor en amstaff och en mops (i samma familj).

I "byn" finns ett gäng labradorer och så några hundar av liten, långhårig sällskapsmodell :)
 
Bor på landet och det finns inget gäng av någon sort.
Förutom en granne som har ett halvdussin Shar-pei.

Förutom Oskar (phalene) finns en italiensk vinthund, en schäfer, en DSG och en flat.
Längre bort i byarna har jag ingen aning om vilka hundar de har :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp