Bukefalos 28 år!

Vilka kartor använder ni som vandrar mycket?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Jag behöver börja lära mig mer om kartor och använda mig mer av dom vid hund träning framöver när jag är ute i skogarna och söker/spårar med hunden eller vandrar.

Hur får jag tag i kartor och just områdena (Södermanland)
man är ute efter, samt så ska dom ju vara detaljrika med höjdkurvor mm.

Har tittat på lantmäteriet, kart butiken mm. men vart inte klokare för det.

Någon här med kartkunskap och har kännedom vart jag enklast får tag på bra kartor?
 
Jag har två appar. Bägge är gratis.

Min karta - ges ut av lantmäteriet. Där finns kartor, berg o dalkarta,berg och dalkarta med gränser. Flygbilder från tre årtionden och en karta med terrängskuggning.

Sen använder jag ibland Lokalsinne. Där kan jag markera spåret jag går och mäta längd jag rört mig.
 
Kartor ner till 1:25 000 (”grönsaksbladen”) fås enklast via Lantmäteriet eller diverse gratis appar.

Om du vill ha mer detaljer än så skulle jag rekommendera att kontakta din lokala orienteringsklubb. OL-kartor finns generellt i 1:10 000 och/ eller 1:15 000. Då finns allt du önskar och lite till med, dessutom oftast mycket bättre uppdaterade än Lantmäteriets.

Om du vill veta vilken klubb som har karträttigheter över de områden du söker så hojta till.
 
Orienteringskartor är bäst förstås, men lantmäteriets kartor funkar hyfsat. Vad gäller orienteringskartor så kan många (men inte alla) hittas här: https://www.omaps.net/se Vissa är i bra upplösning så man kan skriva ut dem, om inte annat står det vilken klubb som utgett dem. Ofta kan man då köpa en digital kopia i bra upplösning billigt/gratis.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 723
Senast: alicegard
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 268
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 490
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 344
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp