Vilka klasser motsvarar varandra i olika grenar?

Annanaz

Trådstartare
Vad tycker ni?
Vilka klasser motsvarar 110cm/LB i hoppning i svårighetsgrad:

Dressyr
Fälttävlan
Körning
Voltige
Distans
Western (och alla dessa grenar som finns inom Western)

Ja kom med fler förslag om jag har glömt några grenar?

Sv: Vilka klasser motsvarar varandra i olika grenar?

Vad menar du? Man kan ju inte jämföra LB-hoppning med en helt annan gren, eftersom det är en helt annan gren. Hur skulle du jämföra själv? Att Christian Ohlsson och Stefan Holm är "lika bra" bara för att båda har vunnit medalj i friidrott? Olika grenar där med.

Ja tillexempel borde ju OS klasserna motsvara varandra i hoppning och dressyr tycker jag svårighetsmässigt! Lika stor prestation att vinna båda lksom!

Men längre ner? Vad motsvarar i svårighetsgrad 110 cm hoppning. Är det lika svårt att rida LB dressyr t ex?
Dressyr och hoppning för ponny heter ju dom i allafall lika, men i de andra grenarna? Är det lätt fältävlan? Western=C-tävling??

Jag är hoppryttare men jag skulle vilja veta vad allmänheten tycker.

Någon måste det väl varit som provat flera grenar och kan komma med en åsikt??

Lika svårt? Det beror ju helt och hållet på hur bra du är, hur bra hästen är, om ni båda tycker att det är roligt, och så vidare. Det går inte att jämföra olika grenar på det sättet. Vissa har plättlätt för att rida MSV dressyr, men kan inte hoppa 10 cm utan fallskärm, t.ex. ;)

Jag har provat det mesta som går att rida/köra/leka, och jag lovar, det är omöjligt att göra en sån jämförelse. Det är inte "lika svårt" eller "lika lätt" att rida LB hoppning som LB dressyr, eller Lätt klass körning som Lätt klass fälttävlan. Det är liksom inte samma sak. :idea:

Jag har fått i uppdrag att forma kritegier för vilka klasser som ska ingå i något som kallas för superklubben. Detta är endast för ridtravare och som det ser ut nu så finns bara superklubb i hoppning och dressyr men det finns önskemål för övriga grenar med.

Nu får alla som placerat sig i 110 cm med ridtravare på lokal och uppåt vara med samt placering LA dressyr.

Jag behöver alltså hjälp med övriga grenar men det är nog bäst jag kontaktar någon sakkunnig i varje gren som kan hjälpa mig. Trodde att det skulle dyka föbi någon här bara.

Senast ändrad:

Jag anser mig vara rätt "sakkunnig" inom de flesta grenar, men du får nog förklara lite bättre vad du är ute efter. Det GÅR inte att säga att en westerngren är lika svår/lätt som en dressyrklass eller hoppklass till exempel, tyvärr. Det beror på förutsättningen och vad man är intresserad av.

Om du frågar efter vad de olika grenarna har för svårighetsgrad i sina klasser så är väl det bästa att ställa frågan under respektive kategori i forumet? Eller be moderatorn flytta den här tråden till "Tävling".

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 513
Senast: Shaggy
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 039
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 597
Senast: Ewelina02
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 285
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka