Vilka krav vi har på våra hundar!

K

KaZa

Den ska vara tyst och inte synas - men den ska skälla och vakta om någon kommer.

Den ska vara snäll mot människor - men morra åt misshagliga personer.

Den ska vara snäll mot barn - men barn behöver inte alltid vara snäll mot den.

Den ska släppa in jultomtar och sotare - men mota bort alla tjuvar.

Den ska vara lugn och inte bråka - men den ska vara pigg och lekfull.

Den ska ha krut i sig och vara framåt - men ändå kunna gå kopplad i snigelfart med sin ägare.

Den ska förstå vad man säger - ofta utan att man först lärt den förstå

Den ska lyda omedelbart - men ändå vara självständig och personlig.

Man måste säga att hundar är fantastiska, för just dessa krav uppfyller de!



Dessa kloka ord är tagna ur boken "Problemhund och hundproblem" författare är Anders Hallgren.
 
Dom uppfyller det, mer eller mindre, är fantastiska och det är det som göra att vi älskar dem!
 
"Man måste säga att hundar är fantastiska, för just dessa krav uppfyller de"!

Nja, många av hundarna har kapaciteten att uppfylla punkterna men det är få som gör det.
Anledningen: det ligger ofta mkt jobb bakom en sådan hund, tid som vanliga svenssons inte lägger på sin hund för att de saknar intresse.

De flesta tycker deras hundar är lydiga men det är inte ofta jag delar deras syn på vad en lydig hund är :smirk:.
Alla har vi olika mål för vårt djurägande de flesta ser inte anledningen till "varför" en hund inte får göra vissa saker.

T.ex. Vad spelar det för roll om hunden skäller och rusar fram till dörren/tomtgränsen när det kommer folk?
Vad spelar det för roll om hunden hoppar ur/in i bilen så fort jag öppnar dörren?
Vad spelar det för roll.....

Så länge hundarna inte äter upp sina familjemedlemmar utan bara myser med på just familjens specifika villkor så är det helt ok, sedan om hunden uppfattar sig som familjens överhuvud...nä, det tror de inte på och det man inte vet mår man inte dåligt av :D.
 
Visst ska en hund kunna lyda så pass bra att den inte skadar andra människor eller orsakar lidande på andra sätt. Men jag skaffade inte hund för att den ska ligga i korgen dag som natt och kallas på när jag vill kela med den. Jag skaffade henne för att jag ville ha sällskap och ville ha något att utbyta känslor med. Min hund ser mig som ledare trots mindre hård uppfostran, och givetvis försöker jag lära henne att det inte är ok att springa till tomtgränsen och skälla på bilar, men tycker inte att det gör något att hon sover i min säng eller brer ut sig i soffan. Att hon inte alltid lyder genast när jag ber henne, det stör inte mig eftersom jag vet att hon lyder i slutändan och är det något allvarligt så kräver jag lydnad genast, vilket hon också gör! :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 049
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har en schäferhane på 3 år. En energisk kille med mycket känslor och ganska dålig självkontroll. Han har alltid haft myror i kroppen...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 555
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Hund Hej! Har en treårig Fransk Bulldog, världens snällaste hund, men han blir på tok för glad när det kommer gäster hem till oss. Vilket nu...
Svar
7
· Visningar
1 529
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp