Hund som bits

Det ska vara roligt att ha hund. Men framförallt så ska det vara roligt att VARA hund.
Sett argumentet tidigare. Gillar det inte alls. Vem fasen har roligt hela tiden? Inte jag iallafall med många mallar som levt i hemmet och varit unghundar. Ibland är det helt enkelt inte roligt. Inte när unghunden beter sig, inte när soffan är tuggad på etc.
Och ibland är det jätteroligt! Som med de flesta relationer med andra ord.
När det gäller hunden kan den säkert få ett bra liv förutsatt att den får den styrning som behövs.
 
Sett argumentet tidigare. Gillar det inte alls. Vem fasen har roligt hela tiden? Inte jag iallafall med många mallar som levt i hemmet och varit unghundar. Ibland är det helt enkelt inte roligt. Inte när unghunden beter sig, inte när soffan är tuggad på etc.
Och ibland är det jätteroligt! Som med de flesta relationer med andra ord.
När det gäller hunden kan den säkert få ett bra liv förutsatt att den får den styrning som behövs.

Fast nu gäller ju inte detta dig. Och det handlar ju inte heller om att hunden tuggar på soffan. Utan att personen inte kan ta hem vissa vänner, känner oro när hunden är hos hundvakt att något ska hända, vilket det nu gjorde. Att personen och hunden är oroliga när de går ute osv.

Som sagt, känner TS att denna orkar träna så är det ju bra. Men känner man att det är nog när man har tränat (gissar jag eftersom att de redan har begränsade liv) och hunden exploderar även mot hunden kända personer och biter ordentligt så är det också okej att känna så. Det är liksom ett stort ansvar att ha en sådan hund. Och jag förstår absolut om det inte passar in i mångas liv.
 
Sett argumentet tidigare. Gillar det inte alls. Vem fasen har roligt hela tiden? Inte jag iallafall med många mallar som levt i hemmet och varit unghundar. Ibland är det helt enkelt inte roligt. Inte när unghunden beter sig, inte när soffan är tuggad på etc.
Och ibland är det jätteroligt! Som med de flesta relationer med andra ord.
När det gäller hunden kan den säkert få ett bra liv förutsatt att den får den styrning som behövs.

Fast det är väl ändå en oändlig skillnad på att få inredning tuggad på mot att kanske känna rädsla för att sin hund ska skada dig, dina barn eller andra?

Gråzonerna från fall till fall är oändliga.

Jag skäms inte ett dugg över att vi tog bort vår hane. Han var helt enkelt för farlig för mig, min son och våra övriga hundar. Sambon kunde inte vara närvarande 24/7 och ta 100% ansvar för den hunden. Här måste vi hjälpas åt för att det ska funka och när ens barn är rädd för att komma hem så har det gått för långt.

Det fanns säkert flera människor i vårt land som kunde hantera honom. Men vi kände ingen sådan. Det gick inte att vänta på den personen heller.

Det är upp till var och en att känna när gränsen är nådd.
 
Det har den ju uppenbarligen inte . En van förare hade redan upptäck problemet innan det gått så här långt, förstår inte IPO tränaren som tränar den hen borde sett varningssignalerna tidigare.
Det här är min tredje schäfer. De två som jag hade innan har jag tävlat spår och skydd med och gjort skapliga resultat. Nu har jag fått en individ som är väldigt mycket knepigare än tidigare hundar och därför ber jag om hjälp.
 
Fast det är väl ändå en oändlig skillnad på att få inredning tuggad på mot att kanske känna rädsla för att sin hund ska skada dig, dina barn eller andra?

Gråzonerna från fall till fall är oändliga.

Jag skäms inte ett dugg över att vi tog bort vår hane. Han var helt enkelt för farlig för mig, min son och våra övriga hundar. Sambon kunde inte vara närvarande 24/7 och ta 100% ansvar för den hunden. Här måste vi hjälpas åt för att det ska funka och när ens barn är rädd för att komma hem så har det gått för långt.

Det fanns säkert flera människor i vårt land som kunde hantera honom. Men vi kände ingen sådan. Det gick inte att vänta på den personen heller.

Det är upp till var och en att känna när gränsen är nådd.
Nu var det inte din hund vi diskuterade i tråden? Den hund som diskuteras är en helt annan hund?
 
Det va inte voff’s hund som diskuterades men inlägget från voff är ju högst relevant pga liknande problematik som ts har med sin hund.
Ditt inlägg om söndertuggade möbler däremot känns ju däremot inte alls lika relevant i samanhanget.
Jag har haft en hund med samma (fast värre) problem. Han levde ett fullångt liv.
 
1) Hunden måste hindras från att skada någon. Det är högsta prioritet.
2) Vad behöver göras för att hunden ska fungera? Vad behöver göras för att hunden ska bli en stabil hund som inte bits?
3) Har ägaren den kunskap/intresse/energi/möjlighet som krävs?

Har ägaren inte det är det inte fel att avliva tycker jag. Men kan inte punkt 1 säkerställas ska den avlivas direkt.
 
Munkorg som nödlösning t.ex. hemma eller bland folk? Så behöver ingen gå omkring och spänna sig.
Munkorg hemma på en "familjehund"? Nu beror det väldigt mycket på hur han bet men är det allvarligare och man inte kan hitta en lämplig omplacering hade jag inte tvekat att ta bort hunden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad säger din uppfödare? Har de någon infallsvinkel att börja nysta ifrån?
Dom är inte jättestöttande. Det är en "rejäl hund" och tråkigt att det blev som det blev men dom förstår inte problemet känns det som. Dom lever för sina hundar och har hundgård att använda vid behov så vi lever i olika världar. Dom tar tillbaka honom om jag vill men jag är inte där än och jag är inte säker på att jag vill lämna tillbaka honom till nån som inte känner och förstår honom.
 
Inget Ipo med en sådan hund
En av mina första tankar med.

Nu kan jag ju bara tala för mig själv men jag hade inte behållit en hund som har detta beteende. Möjligt att jag hade satt en tidsgräns för hur länge jag hade jobbat med det tillsammans med problemhundslösare samt eventuellt en gräns i beteendet jag inte hade klarat av och sen gjort mig av med hunden om det inte gått att lösa. Jag hade t.ex inte klarat av att hunden oprovocerat bitit mig. Om hunden inte kan hålla sig i skinnet ens med mig som ägare har jag inte så mycket mer att jobba vidare med så att säga anser jag. Idag med småbarn hemma hade gränsen varit mycket kort.
 
Munkorg hemma på en "familjehund"? Nu beror det väldigt mycket på hur han bet men är det allvarligare och man inte kan hitta en lämplig omplacering hade jag inte tvekat att ta bort hunden.
Varför inte? Medan man jobbar med problemet? Vad är det som är så hemskt med munkorg?! Mina hundar har munkorg dagligen och här noll och inga problem med det. Varför? För att inte rispa varandra vid lek, för att inte äta så himla mycket skit, för att de inte ska tugga på varandra i bilen i trängd situation.
 
Jag har haft en hund med samma (fast värre) problem. Han levde ett fullångt liv.
Fast du kanske lever helt annorlunda och kan leva med en sådan hund? Man kan ju inte utgå ifrån sig själv och säga att andra ska ha kvar stora hundar som är explosiva och aggressiva med dåliga varningssignaler bara för att man själv har förutsättningar och ork för det.

Munkorg hemma på en "familjehund"? Nu beror det väldigt mycket på hur han bet men är det allvarligare och man inte kan hitta en lämplig omplacering hade jag inte tvekat att ta bort hunden.

En munkorg är ju en jättebra lösning. Vad är problemet med det?
 
Kan tänka mig att en kennelmunkorg av plast kunde passa schäfernos ganska bra. Såna här använder jag på mina. Det finns likadana fast nästan täckt underdel. Har såna också.
 

Bifogade filer

  • greykoppa1_3.jpg
    greykoppa1_3.jpg
    37,1 KB · Visningar: 99
Till TS så hade jag haft munkorg både på promenad samt hos hundvakt (hela tiden kanske) för att undvika fler olyckor. Det finns sköna korgar där hunden kan både dricka och äta genom utan problem.

Förresten, får hunden äta, tugga, slicka och slita ordentligt? Det är ju en lugnande aktivitet. Tänker om hunden är lättstressad så kan det vara en bra grej (annars också, såklart).

Fylla en kong (eller liknande) med mat och frysa in, ge rejäla frysta köttben osv.
 
Varför inte? Medan man jobbar med problemet? Vad är det som är så hemskt med munkorg?! Mina hundar har munkorg dagligen och här noll och inga problem med det. Varför? För att inte rispa varandra vid lek, för att inte äta så himla mycket skit, för att de inte ska tugga på varandra i bilen i trängd situation.
Det är inte hemskt i sig men behöver man ha munkorg på sin familjehund för att den inte ska bita människor är det inte rätt hund att ha, det är vad jag tycker.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 629
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 693
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp