Vilka material när man bygger skåp?

Red_Chili

Trådstartare
Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa färdigt. Men. Jag hittar inte heller någonting om hur man bygger det själv. "Hur svårt kan det vara?" tänkte jag. "Väldigt" tänkte google.

Det jag vill ha är ett skåp i rejält trä. Det ska kunna hålla uppe ett stort, tungt akvarium. Skåpet ska vara ca 1m långt, 1-1,2m högt och delat i två på undersidan.
Jag tänker mig alltså ungefär såhär invändigt:
syvde-oeppen-garderob-vit__0720803_pe732860_s5.jpg

Självklart ska det ha någon baksida också, för att ge extra styrka och stabilitet, och skåpluckor fram så att det ser lite prydligare ut.

Jag tänker mig att man bygger något i stil med en lagerhylla som man "klär in" på sidorna så att det blir ett skåp istället för bara en hylla. Kan det fungera?

Men ja. Stora frågan egentligen. Vad behöver man för material? Vilken typ av trä? När jag tittat på bygghandeln verkar det som att allt trä behöver behandlas på något vis först? Är det krångligt?
 
Men ja. Stora frågan egentligen. Vad behöver man för material? Vilken typ av trä? När jag tittat på bygghandeln verkar det som att allt trä behöver behandlas på något vis först? Är det krångligt?
Trä inomhus behöver bara målas om man vill ha nån speciell färg på det. Annars är trärent snyggt i rätt omgivning. Behandlar träet gör man för att skydda det. Inomhus behöver det kanske inte skyddas alls?

Du behöver rita en stomme med reglar och sedan tänka ut hur du vill ha träet. Hyllor kan man bygga av spontat virke eller träskiva.

En intresserad bygghandel kan hjälpa dig rita och räkna material. Det är inte nån speciellt krånglig konstruktion.:)
 
Jag hade tänkt att det också varit relevant att fråga har du alla verktyg som behövs för ett sådant projekt? Om du vill foga ihop delarna lite fint alltså och inte bara skruva ihop dem med metallvinklar. :)
 
Jag hade tänkt att det också varit relevant att fråga har du alla verktyg som behövs för ett sådant projekt? Om du vill foga ihop delarna lite fint alltså och inte bara skruva ihop dem med metallvinklar. :)
Det lär finnas. Partnerns föräldrar har allt och lite till när det gäller verktyg :D Men, det är absolut en sak att kolla upp ordentligt, tack för att du påminde om det!
 
Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa färdigt. Men. Jag hittar inte heller någonting om hur man bygger det själv. "Hur svårt kan det vara?" tänkte jag. "Väldigt" tänkte google.

Det jag vill ha är ett skåp i rejält trä. Det ska kunna hålla uppe ett stort, tungt akvarium. Skåpet ska vara ca 1m långt, 1-1,2m högt och delat i två på undersidan.
Jag tänker mig alltså ungefär såhär invändigt:
syvde-oeppen-garderob-vit__0720803_pe732860_s5.jpg

Självklart ska det ha någon baksida också, för att ge extra styrka och stabilitet, och skåpluckor fram så att det ser lite prydligare ut.

Jag tänker mig att man bygger något i stil med en lagerhylla som man "klär in" på sidorna så att det blir ett skåp istället för bara en hylla. Kan det fungera?

Men ja. Stora frågan egentligen. Vad behöver man för material? Vilken typ av trä? När jag tittat på bygghandeln verkar det som att allt trä behöver behandlas på något vis först? Är det krångligt?

Plyfa och hyllplan av limträ är dina vänner:
https://www.jemfix.se/plywoodskiva/100206/
https://www.jemfix.se/hyllplan/120206/

Annars håller jag med om vad som sagts tidigare, gör en ritning med mått och se till att du har verktygen du behöver. Jag rekommenderar att behandla med olja eller lack även om du vill ha den naturligt träfärgad, det blir så mycket enklare att rengöra den då (damm, smuts etc fastnar väldigt bra på trärena ytor). Personligen föredrar jag att använda olja men det är en smaksak:
https://herdins.se/produkt/herdins-vaxolja/
https://herdins.se/produkt/herdins-hardvaxolja/
https://herdins.se/produkt/herdins-oljebets/

Hårdvaxoljan är främst för golv eftersom den ger en motståndskraftigare yta men den går givetvis att använda på möbler också.

Edit: Om du gör en ritning med mått och vad den ska vara till så ska en duktig bygghandel kunna säga vilka material som är vettiga samt om den håller för syftet.
 
Trä inomhus behöver bara målas om man vill ha nån speciell färg på det. Annars är trärent snyggt i rätt omgivning. Behandlar träet gör man för att skydda det. Inomhus behöver det kanske inte skyddas alls
Eftersom det är tänkt till bl.a ett akvarium skulle jag nog säga att det är vettigt att måla(/olja?) eftersom det lär vara stor risk att det blir blött och därmed fult/skadat.
 
@Red_Chili: Var absolut inte rädd för att dels bygga och dels även behandla träet. Det kan verka komplicerat att hålla på med olja men det är verkligen inte svårt och det är väldigt roligt när en väl vågat sig på det.

Edit: Mina nästa projekt är två måttanpassade bokhyllor. Mitt hus är lite hopplöst att köpa färdiga hyllor till, pga gammalt och konstiga mått. Det jag kommer att använda är just hyllplan i limträ samt plyfa. Jag har också gjort extra hyllplan till en köpt bokhylla med fasta hyllplan.

_20230926_095034.JPG


Eftersom bokhyllan är i ek använde jag ett hyllplan av ek som jag oljade med ofärgad olja.
 
Senast ändrad:
Om du vill fuska hade jag tittat på IKEA:s IVAR och använt gavlar som stomme och deras hyllplan invändigt. Istället för krysstag hade jag klätt in sidorna med trä och även en hel skiva överst av t ex stavlimmad bänkskiva. En frigolitskiva mellan akvarie och bänk.

Det finns gavlar som är 50 breda och hyllplan som är 45x50. Då har du redan förborrat och kan sätta hyllplanen som du vill. Stavlimmad bänkskiva finns i olika träslag och är starkt + jag rekommenderar att ni både limmar och skruvar fast skivorna.

Gavlarna kan du kapa i rätt höjd. Se bara upp så borrhålen till hyllorna hamnar rätt. ;)
 
Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa färdigt. Men. Jag hittar inte heller någonting om hur man bygger det själv. "Hur svårt kan det vara?" tänkte jag. "Väldigt" tänkte google.

Det jag vill ha är ett skåp i rejält trä. Det ska kunna hålla uppe ett stort, tungt akvarium. Skåpet ska vara ca 1m långt, 1-1,2m högt och delat i två på undersidan.
Jag tänker mig alltså ungefär såhär invändigt:
syvde-oeppen-garderob-vit__0720803_pe732860_s5.jpg

Självklart ska det ha någon baksida också, för att ge extra styrka och stabilitet, och skåpluckor fram så att det ser lite prydligare ut.

Jag tänker mig att man bygger något i stil med en lagerhylla som man "klär in" på sidorna så att det blir ett skåp istället för bara en hylla. Kan det fungera?

Men ja. Stora frågan egentligen. Vad behöver man för material? Vilken typ av trä? När jag tittat på bygghandeln verkar det som att allt trä behöver behandlas på något vis först? Är det krångligt?
Hur stort är akvariumet? Om det är mer än 40l tror jag inte denna konstruktion är den rätta. Du måste stötta upp den stora ihåliga delen i mitten. Sen hur högt är akvariet? Om hyllan är 1 m hög och akvariet 1 m högt, har du över 2m (du kommer behöva en akvariematta mellan då underdelen inte är speciellt byggd för just ditt akvarium) och det lär bli rätt besvärligt vid vattenbyten/rengöring. Visst man kan stå på en stege men för mig skulle det komplicera för mycket.

Titta på hur akvariemöbler är byggda, tex Juvel som säljer set så ser du hur det bör vara byggt och även materialet.
 
Plyfa och hyllplan av limträ är dina vänner:
https://www.jemfix.se/plywoodskiva/100206/
https://www.jemfix.se/hyllplan/120206/

Annars håller jag med om vad som sagts tidigare, gör en ritning med mått och se till att du har verktygen du behöver. Jag rekommenderar att behandla med olja eller lack även om du vill ha den naturligt träfärgad, det blir så mycket enklare att rengöra den då (damm, smuts etc fastnar väldigt bra på trärena ytor). Personligen föredrar jag att använda olja men det är en smaksak:
https://herdins.se/produkt/herdins-vaxolja/
https://herdins.se/produkt/herdins-hardvaxolja/
https://herdins.se/produkt/herdins-oljebets/

Hårdvaxoljan är främst för golv eftersom den ger en motståndskraftigare yta men den går givetvis att använda på möbler också.

Edit: Om du gör en ritning med mått och vad den ska vara till så ska en duktig bygghandel kunna säga vilka material som är vettiga samt om den håller för syftet.
Ja, precis så! Jag har börjat bygga lite småmöbler hemma. Och plywood och limträskivor ska inte underskattas. Det billigaste blir kanske att bygga i plywood. Plywood som spacklas och målas blir en helt ok hallmöbel. Det kan tom bli mer än ok.
 
Jag tänker att det ser ut som en köksmodul till ett funkiskök. Det finns småsnickerier som beställningsbygger sådana. Titta på hur de är byggda och justera måtten lite. Är i princip en stomme av massiva träreglar och playwoodskiva på sidorna.

Det går att bygga med reglar från byggvaruhus OM du är noga med att titta ut de som ser fina ut och bara använder helt raka delar utan tendens till böjning eller vridning. Kan vara värt att ta av det lite dyrare konstruktionsvirket som kallas C24.
 
Hur stort är akvariumet? Om det är mer än 40l tror jag inte denna konstruktion är den rätta. Du måste stötta upp den stora ihåliga delen i mitten. Sen hur högt är akvariet? Om hyllan är 1 m hög och akvariet 1 m högt, har du över 2m (du kommer behöva en akvariematta mellan då underdelen inte är speciellt byggd för just ditt akvarium) och det lär bli rätt besvärligt vid vattenbyten/rengöring. Visst man kan stå på en stege men för mig skulle det komplicera för mycket.

Titta på hur akvariemöbler är byggda, tex Juvel som säljer set så ser du hur det bör vara byggt och även materialet.
Tror få akvarium är 1 m höga? De flesta fiskar föredrar längd framför djup och det är lättare att sköta ett lägre akvarium som du är inne på. :)
 
Tror få akvarium är 1 m höga? De flesta fiskar föredrar längd framför djup och det är lättare att sköta ett lägre akvarium som du är inne på. :)
De riktigt stora är oftast 50-60 cm höga, hade ett till en hamster och det var riktigt tungt! Behövde 4 Pers för att lyfta det tomt. Jag har "bara" 180 l men mitt är ett set. Vet i fasen om jag vågat bygga ett själv till ett stort akvarium.
 
De riktigt stora är oftast 50-60 cm höga, hade ett till en hamster och det var riktigt tungt! Behövde 4 Pers för att lyfta det tomt. Jag har "bara" 180 l men mitt är ett set. Vet i fasen om jag vågat bygga ett själv till ett stort akvarium.
Stor skillnad ändå på 50 - 60 cm och 1 m. Jag hade aldrig ens köpt ett som var 1 m djupt om det inte hade rört sig om typ 720 l, men så stora akvarier hoppas jag att jag aldrig skaffar. 😅
 
Hur stort är akvariumet? Om det är mer än 40l tror jag inte denna konstruktion är den rätta. Du måste stötta upp den stora ihåliga delen i mitten. Sen hur högt är akvariet? Om hyllan är 1 m hög och akvariet 1 m högt, har du över 2m (du kommer behöva en akvariematta mellan då underdelen inte är speciellt byggd för just ditt akvarium) och det lär bli rätt besvärligt vid vattenbyten/rengöring. Visst man kan stå på en stege men för mig skulle det komplicera för mycket.

Titta på hur akvariemöbler är byggda, tex Juvel som säljer set så ser du hur det bör vara byggt och även materialet.
Här finns liknande det jag tänker mig. Det är 200L akvarium och en "öppen" del undertill. Och byggt på spånskivor. Känner mig skeptisk till dem men tja, det fungerar ju tydligen.
https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.378.19849/aquael-opti-set-200-liter-vitt-mobelakvarium

aquael-opti-set-200-liter-vitt-mobelakvarium.jpeg


aquael-opti-set-200-liter-vitt-mobelakvarium.jpeg
 
Ja, precis så! Jag har börjat bygga lite småmöbler hemma. Och plywood och limträskivor ska inte underskattas. Det billigaste blir kanske att bygga i plywood. Plywood som spacklas och målas blir en helt ok hallmöbel. Det kan tom bli mer än ok.

(förlåt att jag kapar din tråd lite @Red_Chili)

Till mina projekt har jag tänkt att använda plyfan som baksida för stabilitet, dvs den kommer inte att synas. Men även om den syns är den fortfarande snyggare än plastlaminat...
 
Stor skillnad ändå på 50 - 60 cm och 1 m. Jag hade aldrig ens köpt ett som var 1 m djupt om det inte hade rört sig om typ 720 l, men så stora akvarier hoppas jag att jag aldrig skaffar. 😅
Verkligen :D Det som jag kikat på är 56cm högt, och det känner jag att är absolut max. Jag varken vill eller har plats för större. Har hellre ett gäng små pluttakvarium i så fall. Att jag ens funderar på ett 200L nu är för att det är vad som max får plats. Men fiskarna jag vill ha ska visst trivas på 110L, så det är mycket möjligt att jag köper ca 150L istället, och det är ju ganska mycket mindre totalt än ett 200L. På jobbet har vi 240L som störst, och nä, det är inte för mig.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har nu två "svin" och funderar på (ja, alldeles troligen) att skaffa ytterligare en. Har en vanlig hederlig bur nu med plastbotten och...
Svar
7
· Visningar
20 547
Senast: mysecretgarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp