Vilka material när man bygger skåp?

Där har du ju den vertikala mittskivan som ger stabilitet. Spånskiva (dvs inte sådan som är fylld med papp, som en del IKEA-hyllor) är hållbar om än inte vacker.
Precis. Men jag ser inte riktigt skillnaden mellan konstruktionen jag visade nu som akvariemöbel och det jag visade tidigare som "mini-garderob"? (förutom möjligen proportionerna mellan höjd/bredd, men ja, där vill jag ju ha mer akvariemöbel-style).
 
Precis. Men jag ser inte riktigt skillnaden mellan konstruktionen jag visade nu som akvariemöbel och det jag visade tidigare som "mini-garderob"? (förutom möjligen proportionerna mellan höjd/bredd, men ja, där vill jag ju ha mer akvariemöbel-style).
En annan fördel med att bygga själv i t ex stavlimmat är att du kan sätta ev hål var du vill för att kunna dölja pumpar och stickkontakter till akvariet. :)
 
(förlåt att jag kapar din tråd lite @Red_Chili)

Till mina projekt har jag tänkt att använda plyfan som baksida för stabilitet, dvs den kommer inte att synas. Men även om den syns är den fortfarande snyggare än plastlaminat...
Ja, det är ju en vanlig teknik. Plastlaminat är inte kul, då kan man lika gärna handla på IKEA.

Synlig plywood är inte heller jättekul förstås men spacklat och målat så tycker jag att det blir tillräckligt bra för många saker.
 
Här finns liknande det jag tänker mig. Det är 200L akvarium och en "öppen" del undertill. Och byggt på spånskivor. Känner mig skeptisk till dem men tja, det fungerar ju tydligen.
https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.378.19849/aquael-opti-set-200-liter-vitt-mobelakvarium

aquael-opti-set-200-liter-vitt-mobelakvarium.jpeg


aquael-opti-set-200-liter-vitt-mobelakvarium.jpeg
Så är okej, men din första bild hade en hel öppen del utan mittenstag, jag tolkade som att du skulle lägga den ned (den såg lite kort ut annars) men ska den stå stå då går det. Jag tolkade din bild fel, sorry
 
Så är okej, men din första bild hade en hel öppen del utan mittenstag, jag tolkade som att du skulle lägga den ned (den såg lite kort ut annars) men ska den stå stå då går det. Jag tolkade din bild fel, sorry
Läste du vad jag skrev i inlägget med första bilden eller tittade du bara på bilden?
 
Stor skillnad ändå på 50 - 60 cm och 1 m. Jag hade aldrig ens köpt ett som var 1 m djupt om det inte hade rört sig om typ 720 l, men så stora akvarier hoppas jag att jag aldrig skaffar. 😅
Det.är.min dröm men jag skulle aldrig våga ha ett sånt stort. Det häftigaste jag sett var ett platsbyggt som var 8 m långt, 2 m brett och 50 cm högt. Inte helt i glas dock, var cement el liknande mellan glasskivorna. Var markbyggt i ett inglasat uterum. Ångrar jag inte frågade om jag fick fota det (var hemma hos en av mina patienter). Om jag kommer dit någon gång mer kommer jag definitivt att fråga! (Var tyvärr bara inhoppare pga sjukdom).
 
Stämmer in i kören som säger hyllplan av limträ. Har byggt ett antal platsbyggda möbler (garderober och hyllor) med det och målat i den färg som önskats. Robust och håller mycket bättre last än spånskivor.

Några metallvinklar ska det inte vara - borra och skruva "dolt" är lätt som en plätt med en skruvdragare.

(Jag bygger också med metallvinklar ibland när utseendet inte är lika viktigt, som ute i stallet och förråden)
 
Här finns liknande det jag tänker mig. Det är 200L akvarium och en "öppen" del undertill. Och byggt på spånskivor. Känner mig skeptisk till dem men tja, det fungerar ju tydligen.
https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.378.19849/aquael-opti-set-200-liter-vitt-mobelakvarium

aquael-opti-set-200-liter-vitt-mobelakvarium.jpeg


aquael-opti-set-200-liter-vitt-mobelakvarium.jpeg
Jag har haft ett aquael möbelkar och skåpet var helt okej och stadigt. Efter det hade stått och droppar vatten ett tag (vet inte hur länge då det smygdroppade på baksidan) så svällde skivan, men den var fortfarande tillräckligt stabil. Minns inte hur många liter jag hade, men jag skulle gissa att 1m långt stämmer ganska bra. Detta är dock en massa år sedan, när aquael räknades som budgetkar. Jag vet inte hur det är med kvaliteten nu
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har nu två "svin" och funderar på (ja, alldeles troligen) att skaffa ytterligare en. Har en vanlig hederlig bur nu med plastbotten och...
Svar
7
· Visningar
20 547
Senast: mysecretgarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp