Vilka olika slags täcken har ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Twixi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 8 686
Sv: Vilka olika slags täcken har ni?

kl

Jag tyckte alla har så lite täcken när jag tänker efter hur många täcken jag har :o ojoj.. Men sen kanske jag ska skriva att vissa täcken skulle jag faktist kunna slänga för att dom är sådär men så är jag ju så jäkla snål så jag tänker att ne men det kan jag ha på honom nån dag när vädret är si eller så. Men en snabbis av mina täcken

Innetäcken
1 200g
1 400g
2 termotäcken 1 skulle jag kunna kasta
4 fleec (2 räknade till min andra häst)
3 ylle (1 räknat till min andra häst)
1 st egen sytt

Utetäcken
2 "skal" regntäcken
2 fleec regntäcken
1 helhals 300g
1 helhals 400g men man kan ta av halsen på det
1 halvhals 300g
1 175g
2 vintertäcken vet inte vad det är för g på dom
Känns som om jag glömt något utetäcke

1 ridtäcke
4 ländtäcken

Så det här är för en häst förutom dom jag skrivit som jag köpt till unghästen

Jag har två till varje häst. Ett ofodrat regntäcke och ett fleecetäcke. Mina hästar hatar täcken, och de används bara i nödfall. Och så har jag ett reflexländtäcke till ena hästen också förstås...

Oj, då ska vi se, har en dam med lite ryggissues, egentligen inte särskilt frusen för övrigt. Hennes garderob innehåller;

1 st Bucas Sun shower
1 st fleecefodrat regntäcke
1 st vintertäcke, runt 200g
1 st vintertäcke 300g
2 st fleecetäcken
1 st ylletäcke med fleecefoder
1 st reflexländtäcke
2 st skrittäcken

Det här klarar alla väder och temperaturer imho.

Unghästen har, eh, 0 st täcken. Haft täcke på sig 2 dgr under sitt 3.5-åriga liv.

Kallblodstravare 12 år som grundtränas i western. Spårklippt och blir lätt för varm.

1 st fleecefodrat regntäcke
1 st äldre Bucas med filt(?)foder
1 inköpt fleecetäcke
1 ylletäcke
1 träckfilt vunnen i travlopp
1 fleectäcke vunnet i tipspromenad.
1 egensytt ländtäcke i fleece
1 hemmasydd, ärvd halskrage i fleece (aldrig använd)
1 ärvt reflexländtäcke

Han har regentäcke vid nederbörd annars otäckad. Iochmed spårklippningen så kanske det blir Bucastäcke ivid sträng kyla. I transport har han sällan täcke då risken är att han snarare blir för varm och därmed mycket obekväm i vagnen.

Oj täcken...det måste vara det roligaste man kan köpa åt hästen!

Jag har:
-3 fodrade regntäcken
-ett ofodrat
-1 tjockt vintertäcke
-1 vintertäcke vattenavstötande
-1 slarvvintertäcke...lappat här och var...
-ett reflexridtäcke
-flera tjocka filtar
-2-3 st stallstäcken
-1 fleecetäcke

MEN! Fjordingen hade täcke en gång förra året och det var då det regnade och stormade. Annars gick han naken (med nallepäls). Nu har jag inga hästar men kan inte sälja/kasta för jag vet ju inte vilken storlek nästa häst har...

Har två isläningar, en heltklippt å en helt oklippt.

Den oklippta har 1 fleectäcke! :D

Den oklippta har:
2 fleectäcken, en med hel hals och ett vanligt.
1 vintertäcke 200 g.
1 regntäcke, ofodrat.
1 regntäcke med fleecefoder.
1 stalltäcke 300 g.
1 vintertäcke 300 g (dock aldrig använt, aningens för stort och har aldrig varit så kallt att han behövt de!) :p

*kl*
Jag har en hel hög med täcken, men nu när min underbara prins ska få åka till de evigt gröna ängarna imorgon och jag letar en ny stjärna så vet jag inte om de täckena jag har kommer att passa min nya stjärna...

De jag har är i alla fall dessa:
3 st ofodrade regntäcken

1 st 200 gr mellantäcke

1 st 350 gr vintertäcke med 150 gr löstagbar hals

2 st 300 gr stalltäcken
1 st 150 gr stalltäcke
1 st 220 gr stalltäcke

6 st fleecetäcken

5 st ridtäcken

Jag har i stort sett enbart HW täcken då jag tycker att de håller bäst och sitter bäst på hästen utan att ge skav.

Jag är inget fan av vintertäcken (alltså rejält fodrade utetäcken), tycker de är så jäkla tunga och klumpiga, men antar att det är en vanesak. :)

Nej, det är INGEN vanesak. De flesta vintertäcken är svintunga, speciellt om de blir blöta. Därför har vi helt övergått till HW, aldrig mer något annat utetäcke! De är superlätta jämfört med tidigare och stramar inget när hästen bär dem samt torkar jättebra!

Jag har två ulltäcken, ett ofodrat regntäcke, ett 100 g och ett 300 g vintertäcke. Ett fleecefodrat skrittäcke finns också, men det används mest bara för reflexens skull.

Flyttade nyss från ett stall utan torkmöjligheter, och slapp därmed med nöd och näppe från att köpa två regntäcken till...

Använder bara täcke vid nederbörd, i stort sett.

Kl.

Jag har:

1st ofodrat Amigo regntäcke
1st ofodrat Shires regtäcke
1st 50g Bucas regntäcke
1st Bucas Smartex regntäcke
1st 200g Amigo Övergångs/vintertäcke
1st 200g Bucas Övergångs/vintertäcke
1st 300g Bucas vintertäcke
1st 370g Rambo wug

+ Ett gäng fleecetäcken.

När jag tänker efter äger jag ju faktiskt inte ett enda stalltäcke..

Jag har bara två tunnt fodrade regntäcken till min häst...

Men inom kort kommer han ha ett ridtäcke och ett fleecetäcke också, kanske ett ylletäcke med.
Klarar han sig inte med de täckena i vinter köper jag hemskt gärna fler:P

*KL*
Min häst är oklippt, men har inte särskilt tjock päls och har lätt för att få ont i ryggen vid fukt eller kyla. Därför behöver jag vara lite "pjåskig" med täcken. Ute ca 8 h/dag, inget regnskydd i hagen och står i utebox resten av dygnet. Men, jo, något färre täcke skulle jag kunna ha, men de är införskaffade under de senaste 15 åren ursäktar jag mig med.

1 ofodrat regntäcke Rhino Wug
1 ofodrat regntäcke Börjes Himalaya
1 100 g regntäcke WeahterBeeta Landa
1 340 g utetäcke WeatherBeeta Orican
1 ofodrat stalltäcke, används ej
1 150 g stalltäcke Shires, används ej
1 300 g stalltäcke Börjes, används ej
1 fleecetäcke utan kryssgjordar, används vid transportering under kalla delen av året
1 fleecetäcke med kryssgjordar, används vid enstaka tillfällen i stallet eller vid promenad
1 kombitäcke Hansbo, används ej
1 ländtäcke i ylle
1 ländtäcke reflex
1 ridtäcke, "vattentätt"

Har nyss beställt ett körtäcke att ha vid tömkörning för jag tröttnade på att försöka pussla ihop det med något av de andra. Jag funderar på att köpa ett bra 200 g utetäcke att ha istället för 100 g täcket när det är typisk Göteborgs-vinter och för att 100 g-täcket har fått små hål här och där. Jag lägger hellre pengar på att ha flera bra utetäcken som jag kan växla med och som kan användas i boxen också istället för dubbla täcken. Byte av täcke ingår inte i stallservicen, utan bara täcke på/av. Inget uppvärmt utrymme för täckestorkning.

Nej, det är INGEN vanesak. De flesta vintertäcken är svintunga, speciellt om de blir blöta. Därför har vi helt övergått till HW, aldrig mer något annat utetäcke! De är superlätta jämfört med tidigare och stramar inget när hästen bär dem samt torkar jättebra!

Aha. Inte bara jag som är ovan och klen då. :D

Gammelgubben har en miljard täcken och prylar känns det som efter alla år ihop.
Han har ett regntäcke med nylonfoder, 2 med fleecefoder(ett med halvhals och ett utan) och ett med avtagbar hals och tjockare foder.
Han har några fleecetäcken i enkel fleece. Och han har ett i fleece med luddig insida. Han har två ylletäcken. Han har några thermotäcken i olika tjocklek.
Och han har ett flugtäcke.

Unghästen har inte hunnit få så många täcken än. Han delade med gamlingen förut. Men har nu vuxit ur de flesta av dem.

Nu har han ett regntäcke med tunnt foder, ett ylletäcke, ett fleecetäcke och ett thermo. Han ska få ett tjockare utetäcke har jag tänkt. Gärna ett med avtagbar hals. Jag ska också köpa ett till tunnt regntäcke att ha i reserv.

Jag har de täcken jag behöver :)

Jag använder knappt täcken men det kan ju vara bra att ha ibland när det katastrof regnar hur länge som helst eller är kallare än vad det är i Sibiren...

1 HW Amigo ofodrat regntäcke
1 HW Amigo ofodrat regntäcke med hel hals till

1 Bucas regntäcke med fleecefoder
1 Hansbo regntäcke med fleecefoder och halvhals

1 HW Rhino Wug med 370g fyllning eller vad det är
1 Shires täcke med 400g foder

Sen har jag även

1 ful fleecetäcke som är slit å släng hemma
1 fin fleecetäcle för träning/tävling
1 ulltäcke

och 1 Sverige Täcke med mesh foder som inte används.

Mer än så tycker jag inte att det behövs, men jag vill gärna ha 2 av varje för att kunna byta om de blir genomblöta eller jättesmutsiga.

Senast ändrad:

Till mina 10 hästar (varav 5 rids just nu) har jag:
5 vintertäcke
7 regntäcke (olika foder)
3 rid/ländtäcke
7 fleecetäcke
1 bomullstäcke
1 reflextäcke

Oj, vad kul att se att min fråga satte igång en sådan diskussion (Har inte varit inne här på ett tag och blev glatt överraskad av alla svar).
Ser att många aver ligger i ungefär samma nivå som mig... Har ca 10 täcken - men trots det känner jag behov av fler, tihi... :rofl:

Till min enda häst har jag:

Utetäcken:
Rambo wug heavy
Amigo turnout heavy
Hööks 400 gr 1670D
Amigo 1200D lite
Hööks 100gr fleecefodrat

Innetäcken:
Amigo insulator heavy
Olympic 200gr
Shires 200gr
Ylletäcke
HW underblanket 300gr

Övriga täcken:
Amigo jersey cooler
Rambo Newmarket fleece
Amigo skrim cooler
Några ylletäcken

Några av innetäckena är på väg att dö och jag behöver ett nytt 200gr utetäcke, detta står mao på listan:).

Kl
Jag har:
Fleecetäcken 4st
Hansbo combitäcken 3st
Ylletäcke 1st
Tjockt stalltäcke 1st
Svetttäcke 1st
Flugtäcke 1st
Ofodrade regntäcken 2st
Fleecefodrade regntäcken 6st
Vintertäcken 5st

Detta är till 3 hästar. Jag kan säkert ha missat något täcke men ungefär så många är det

Jag har 3 hästar och då alla 3 har samma storlek har jag inte behövt sälja bort några av de äldre täckena. Använder de äldre i reserv och bland svettäckena används alla till alla sas, de tvättas så pass ofta att jag inte tycker det är äckligt. även om jag nu är lite löjlig ochde har "varsin färg".

Häst nr 1 är filtklippt törs inte klippa mer då hon går ute så mkt.
Regntäcke Börjes
Amigo 200gr med hals som vintertäcke
Rambo Supreme 200gr i reserv

Nr 2 oklippt
Regntäcke Börjes
Amigo 200gr utan hals på vintern vid nederbörd

Nr 3 Raggsock
Regntäcke Bröjes

Utöver det finns det
2 fleecetäcken och 1 med hel hals
1 Rambo newmarket fleece som fortfarande ligger i sin väska ouppackat ( var en gåva men i fel färg, brunrandigt :eek:)
2 vardagsulltäcken och 2 ullfiltar, vet ej märket
2 finare ulltäcken från Equiline och Exklusiv som transporttäcke från träning och tävling
1 Rambo orginal heavy reservtäcke med åtminstone 10 år på nacken..
1 Bucas skrittäcke, 1 ländtäcke i bävernylon m teddyfoder som jag sytt själv och 1 Jacson reflex skrittäcke

På önskelistan finns 1 Rambo regntäcke och 1 cotton cooler i grönt,
ullländtäcke från Mias eller liknande

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 258
Senast: Rie
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
10 034
Senast: Emine
·
Hästhantering Har en welsh 21 år gammal, en skogsmulle som rids ett par ggr i veckan! Han kommer gå på lösdrift dygnet runt även nu i vinter. Fri...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Hej! Jag ska under detta år köpa min första egna häst! Trots många år som medryttare inser jag att det är mycket jag ännu inte kan...
Svar
11
· Visningar
1 490
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden