Vilka olika slags täcken har ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Twixi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 8 686
Sv: Vilka olika slags täcken har ni?

Jag har till hästen:

1 fleecetäcke
1 Hansbo Combi svett/transporttäcke
1 Lätt vadderat svettäcke

1 regntäcke fodrat med mesh
1 100 g regntäcke (fungerar i princip året om)
1 lite tjockare regntäcke, detta köptes billigt på rea för att ha som byte då det regnade så mkt förra hösten att jag inte ens hann torka de andra två täckena mellan gångerna.

1 reflexridtäcke
1 regnridtäcke

Skulle räckt med bara ett ridtäcke, om det med reflex hade varit vattentätt :)

Ponnyn har:

1 fleecetäcke
1 regntäcke med tunt bomullsfoder

Ingen av hästarna klipps (förutom förra hösten då jag klippte en liten snutt på undersidan halsen och bogen, men det behövdes inget täcke för), så de behöver inte täcke så ofta. Jag tycker som sagt att 100 g täcket fungerar bra till hästen nästan jämt. Kanske inte mitt i sommaren, men då behövs å andra sidan sällan täcke. Han har ju olika tjock päls beroende på årstid, så då brukar det bli varmare/kallare i takt med årstiderna.

Jag har två oklippta hästar en Welsh Cob och en paintkorsning. Hårlagen skiljer sig lite så den förstnämnda får räknas till "raggsocka" och den andra har lite kortare men tät hårrem. Dom går på lösdrift.

Täckesförrådet är som följer:

2 fleecefodrade regntäcken (används enbart vid 0-gradigt väder och det är regnigt/blåsigt)
2 vintertäcken (har ingen aning om hur många gram och de används inte)
2 fleecetäcken (används möjligen om någon behöver torka upp inne innan utsläpp och det är väldigt kallt ute, då står den inne efter att jag torkat "by hand" först).
2 ofodrade regntäcken

När jag bodde i Småland användes alla täcken bra ofta då vädret alltid var grått, blött och blåsigt. Här i Västernorrland är det torrt och kallt så det finns inget behov av täcken. Dock har jag dom redo ifall det skulle behövas ;)

Till min grabb har jag

* Ofodrat regntäcke x2
* Fleecefodrat regntäcke
* 100g Utetäcke halvhals
* Fleecefodrat 300g täcke med helhals
* Stalltäcke 200g
* Ulltäcke
* Fleecetäcke x2
* Fleece/pile´täcke
* Nättäcke
* Flugtäcke med hals och "mage"
* Ridtäcken x3 (ull, fleece + reflex)

Inventerade nyss täckesförrådet i källaren och i stallet så jag har för en gångs skull koll på hur mycket jag har ;)

3 st ofodrade regntäcken
2 st regntäcken med fleecefoder
2 st 100 g utetäcken
2 st 200 g utetäcken
2 st 300 gram utetäcke
1 st 350 g utetäcke

9 st fleecetäcken av varierande tjocklek (:o)
1 st 50 g innetäcke
1 st 150 g innetäcke
1 st 300 g innetäcke
1 st 400 g innetäcke
2 st ulltäcken, olika tjocka
3 st bommullstäcken
1 st tävlingstäcke i sammet :D

3 st ländtäcken i fleece
1 st fodrat reflexridtäcke
1 st ofodrat reflexridtäcke
1 st fodrat och vattentätt ridtäcke

Allt är till en häst ;) Han har dock en förmåga att blöta ner och gegga in alla täcken så det tar såå lång tid för dem att torka, så jag vill gärna ha minst två av varje som ska bäras ute. Sen hittar man ju alltid billiga fleecetäcken som kan vara bra att ha :angel: Tror aldrig jag har haft mindre än fyra fleecetäcken samtidigt

Senast ändrad av en moderator:

Jag försöker ha till mina hästar:

*Fleecetäcke
*Ylletäcke
*Stalltäcke 150 och 300 g

Regntäcke (ofodrat eller fleecefodrat)
200g övergångstäcke
300+ vintertäcke

Sedan har jag lite olika varianter som extra och ett antal fleecetäcken/coolertäcken per häst. Men minst ett av vardera ska de ha för att jag ska tycka att de har det de behöver.

Har följande täcken till mina djur;

Fullblodet är utrustad med ett ofodrat Bucas Freedom, ett Bucas Smartex Medium samt ett Bucas Power Turnout. Utöver detta har hon ett fleecetäcke, ett ulltäcke samt ett Horseware Cooler-täcke. Har alltså lagt pengarna på dyrare utetäcken som verkligen ska hålla. Känns bättre än att riskera att behöva byta ut grejorna direkt.
Fattas gör ett fleecefodrat regntäcke (typ Bucas Smartex) samt två stalltäcken, 150g och 300g.

Araben har även hon ett Bucas Freedom, samt ett övergångstäcke och ett vintertäcke från Ullergårds. Utöver det ett fleecetäcke, ett ulltäcke och ett stalltäcke (150g).

Man kan väl egentligen inte ha för många täcken men för mig känns det ganska oekonomiskt att inte lägga sina surt förvärvade kronor på riktigt bra saker, utan istället köpa en triljon billiga täcken. Det är ju bättre för både hästen (passform, komfort, regnskydd) och för en själv (ekonomiskt) att spara pengar och sedan köpa riktiga grejor. Sedan finns det ju billiga, superbra regntäcken också, om man vet var man ska leta. :)

Har man inte råd att köpa helt nya riktigt bra täcken, så finns alltid underbara saker som andrahandsmarknaden! :love:

Det verkar visst som om en del KAN ha för många täcken....kolla eiwo:eek: Hon måste vara täckes-maniac av stora mått;) Kunde starta en täckesaffär alldeles själv....
Det är väl upp till var o en hur många pengar man vill lägga på täcken, däremot så ska man väl tänka på att inte lägga på för många på kusen på en o samma gång...../L

Jo jo, precis! Egentligen är det struntsamma, men man kan undra ibland när folk i ens närhet eller stall köper en miljon riktigt kassa täcken som sitter på trekvart på hästen. Det är såklart upp till var och en dock! Skulle också vilja påstå att det eviga övertäckandet är ett betydligt större problem i så fall.
Och sen är det ju inte dumt att ha två uppsättningar, om man nu har den möjligheten. Har det varit riktigt ruskväder är det ju inte säkert att ens dem bästa av täcken håller tätt.

Sedan finns det ju alltid ett antal som har både många OCH bra täcken. Det är bara att gratulera. ;)

*kl*

Min häst är oklippt valack som går ute under dygnets ljusa timmar (+ lite till under mörkaste vintern) och nattetid står på box.

Jag har, och har hittills klarat mig bra med:
- tunnt fleecetäcke med kryssgjordar
- tjockare fleecetäcke
- ofodrat regntäcke, står emot vätan bra, torkar snabbt
- fleecefodrat regntäcke
- 200-grams vintertäcke
- 300-grams vintertäcke
- 100-grams halsdel som funkar till alla utetäcken

- 2 fodrade ländtäcken, regntåliga, ett av dem med reflex
- ofodrat reflexländtäcke
- skrittäcke i fleece

Och i "reserv" som sällan används, men som följde med från förra ägarna:
- 1 fodrat innetäcke (något varmare än fleece)
- 1 ofodrat regntäcke, står emot lättare regn, men inga skyfall.

Det jag skulle vilja komplettera med är ett 100-gramstäcke (alltså inte fleecefodrat) med halvhals, främst för att det är den tjocklek som används mest under vinterhalvåret och det vore bra med något att växla med.

Det jag anser mig behöva är ett par fleecetäcken och ett par regntäcken.

Det jag har är nog ungefär 10 regntäcken, 3 termotäcken, 10 vintertäcken, ett par sommartäcken och kanske 20 fleece.

Jag har ett antal täcken och dom flesta kommer faktiskt till användning oxå :)
Eftersom min häst har kissning spines så har vet ordinerat täcke alltid så då går det ju åt om det tex. har regnat i några dagar - täckena hinner inte torka. Så har typ 2 uppsättningar av varje.

3 st ofodrade regntäcken, ett med isydd yllefilt. (Dessa kan bara användas på sommaren om det kommer någon lätt skur)
2 st fleecefodrade regntäcken
3 st fleecetäcken
1 st 200 grams täcke
1 st 300 grams täcke
1 st ylletäcke (som nästan alltid får användas som kompliment till de fleecefodrade regntäckena vid regn)
1 st flugtäcke
2 st bomullstäcken
+
3 st ridtäcken, ylle, fleecefodrat och ett 100 grams.

Såå det var nog alla tror jag :P

Jag har lyckats samla på mig extremt många täcken på ett år. Mycket beror dock på en helklippt häst förra året när vinter slog till med -20°C. (I år är h*n filtklippt, det räcker).

2 ofodrade regntäcken (ett Börjes och ett Gekås)
2 fleecefodrade regntäcken ( Börjes m. hals, Hööks)
2 fleecetäcken (Jaason, hööks)
ett 100g Shires med hals
1 st 200g HW Amigo med hals
1 st 300g Gekås som knappt används, sitter ej helt 100
1 st 100g stalltäcke
1 st 300g stalltäcke, HW Amigo :love:
Reflexridtäcke
200g ländtäcke (Whether Beeta)
Ofodrat regnridtäcke
Tunn fodrat ridtäcke

Tror det var allt :P

har tunnhudad, tunnpälsad oklippt travardam på lösdrift.

har 2 fleecetäcken (1 trasigt)
1 ofodrat regntäcke
1 fleecefodrat
1 ländtäcke
1 varselridtäcke.

Vintertäcke köps snart,dock inte tjockare än 300 gram.

Ang övertäckning far jag illa när jag hör vad en del lägger på sina hästar vid x grader.. (menar dock ej i denna tråd)

I min samling finns det
1 Fleecetäcke
1 Ofodrat regntäcke
1 Regntäcke 100 g
1 Vintertäcke 300 g
Hästen är helklippt på vintern så ett ridtäcke står på inköpslistan.

Jag har just nu:

1 ofodrat regntäcke
2 regntäcken 100 g
1 vintertäcke 300 g
1 stalltäcke 150 g
1 fleecetäcke
1 våffeltäcke

3 (:o) ridtäcken, varav ett ofodrat, ett fleecefodrat och ett reflex.

Har även ett slitet halvt fleecefodrat regntäcke som reserv.

Hästen är en frusen travare, oklippt just nu (konvalescent, spårklipps ev om det behövs när han är igång) och står i kallstall. Samma täcke ute som inne. 100 gramstäcket är definitivt det som används mest.

Jag har bara dom som foderhästen hade med sig när hon kom.
Är vädret hyfsat går hon utan. Hon står inne nattetid, går ute länge på dagarna, är oklippt och rids inte speciellt hårt.

2 regntäcken så att det som blivit blött hinner torka.
1 vintertäcke
1 ulltäcke
1 reflexländtäcke för ridning

Vintertäcket är inte jättehäftigt men skulle det bli brutalkallt får hon ha ulltäcket under.
Vi har bra torkmöjligheter i stallet så det är ingen riksolycka om täckena blir dyngsura.

Verkligen rolig tråd det här! Det är underhållande att läsa om allas garderober;)
Jag har:
2 regntäcken
1 tjockt stalltäcke
1 tunt stalltäcke
1 ofodrat stalltäcke
5 fodrade utetäcken
2 fleecetäcken
2 svett
1 cooler
1 reflexrid
2 vinter körtäcken

:o Jag har inte tänkt igenom detta tidigare.
Ändå går man och känner och klämmer på nya fast det är onödigt:confused:

Jag har täcken som torkar snabbt och möjlighet att hänga in dem i värme då och då om hästarna efter sista passet varit ute i hällregn. Dessutom vill jag bara ha täcken som andas bra när hästen åker transport till träning/tävling. Är rätt nöjd med min uppsättning nu, den täcker alla min hästs behov från sommar till oklippt eller helkippt på vintern.

Regntäcke 0 g: vår/höst vid nederbörd
Utetäcke 100 g: vintertäcke om ej helklippt
Utetäcke 200 g: vintertäcke om helklippt
Ulltäcke med kryssgjordar: vintertid om ej klippt och däremed svettig ut i hagen/vid intag om hästen är genomblöt och frusen om nederbörd och otäckad.

Ulländtäcke
Fleeceländtäcke
Reflexridtäcke ofodrat

Insektstäcke med helhals: sommartid de värsta dagarna

Stalltermotäcke 150 g: inne om helklippt

Till transport och i kombinatoner:
Ullfilt, sådan där megastor gammal äkta golden stripe: under ulltäcke om helklippt och kallt
Ulltäcke: lagom typ hela vintern om ej helklippt
Rambo fleece: tjock fleecetäcke
Fleece: tunnare som "vanlig" fleece
Cotton cooler: väldigt tunt svettäcke
Net cooler: nättäcke alla varma dagar mot insekter

Sedan har jag tre gamla fleecetäcken som används som svettäcke i stall om oklippt och svettig och ska in i boxen, att lägga på om hästen kommit in blöt och ska torka innan ridning, ett med hals som används efter tvätt om lite kallt osv.

Det räcker gott för min häst :)

Hade jag haft onödigt mycket pengar hade jag gärna haft ett ofodrat regntäcke till för att bara använda på tävling att lägga över sadel om det regnar. Men jag tävlar inte så mycket att det känns befogat :p

Däremot vill jag införskaffa ett regntäcke med helhals och har införskaffat en hals till 100 g-täcket. Blir min framtid som jag vill så kommer pålle får en betydligt mer blåsig och öppen hage än nuvarande samt mindre tillsyn under dagen (nu kan täcke läggas på/tas av/bytas resp hästarna tas in/släppas ut typ precis när som hela dagarna varje dag). Så jag kollar in reor och bidar min tid ;)

kl

Det där med vad man anser sig behöva och vad man faktiskt behöver är ju lite olika :angel:

Min gamla dam gillar inte täcken, så hon har det inte så ofta men hon hade klarat sig på ofodrat regntäcke, nått svettäcke och ett tunnare termo.
Fullblodet är lite av prinsessan på ärten och lite mer frusen men hon hade klarat sig på samma som gammel tanten plus antingen ett tjockare termo eller ett vintertäcke.
Samt varsitt flugtäcke.

Sen har jag;

3 ofodrade regntäcken
1 ofodrat regntäcke m hals
1 vintertäcke 300g m hals
2 vintertäcke 200g
3 riktiga svettäcken + 1 HW fleece
2 bomullstäcken
3 termotäcken
x antal fleecetäcken
4 flugtäcken

Då har jag just sålt iväg 16täcken som jag inte ansåg mig behöva... :-o

*kl*

Jösses, vad med täcken vissa har! Helt plötsligt framstår min egen garderob som obefintlig... :D

Till hästen har jag ett regntäcke med bomullsfoder, (alltså i stort sett ofodrat) ett ylletäcke, och ett termotäcke. Dessa kombineras beroende på temperatur och väderlek. Än så länge använder jag bara regntäcket, hon står inne på nätterna och det är fortfarande över nollan dagtid.

Dessutom har jag två fleecefodrade ländtäcken, ett reflex och ett vanligt, ett nytt oanvänt termotäcke och ett fintäcke i våfflad bomull.

Jag är inget fan av vintertäcken (alltså rejält fodrade utetäcken), tycker de är så jäkla tunga och klumpiga, men antar att det är en vanesak. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 258
Senast: Rie
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
10 034
Senast: Emine
·
Hästhantering Har en welsh 21 år gammal, en skogsmulle som rids ett par ggr i veckan! Han kommer gå på lösdrift dygnet runt även nu i vinter. Fri...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Hej! Jag ska under detta år köpa min första egna häst! Trots många år som medryttare inser jag att det är mycket jag ännu inte kan...
Svar
11
· Visningar
1 490
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka