Bukefalos 28 år!

Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Jag har aldrig ridit någon barocklektion ännu, men jag läser det mesta jag kommer över och är väldigt nyfiken på att prova.
Läsandetr och tänkandet har i alla fall fått mig att bli petigare med var jag har hästens huvud och hals till att bvöjra med och det har fått mig att inse att det är ok att rida dem i en form som passar dem för stunden, inte alltid kanske där den slutgiltiga formen finns.
Hmm, trassligt inlägg, kasnke någon med lite tur förstår vad jag menar...
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

dressyrtant skrev:
Så numera förstår jag inte hur en enda häst någonsin har kunnat galoppera med mig på ryggen innan jag började med detta - det borde varit omöjligt... ;)

Förstår precis hur du menar. :crazy:

mvh Jessica
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

:bow:
Jag gillar såna här trådar :).

Först och främst - iom att jag kom i kontakt med en tränare som var inspirerad av AR, så fick jag också upp ögonen för en hel del annat. Detta är nog den största grejen som hänt skulle jag gissa, för just AR i sej skulle inte tjänat nåt till utan "de andra delarna".
Hade jag inte träffat den tränaren vet jag aldrig vad som hänt, men skulle väl gissa att jag precis som mina bekanta som fortsatte i samma spår - skulle ha gett upp hästeriet helt.

Skulle jag skriva ner alla problem jag löst med olika hästar genom AR skulle det bli lite mastigt, men jag kan väl se på mina nuvarande hästar bara.

Den röda har redan från början en go arbetsvilja, hon har hjärta och hjärna "på rätt ställe". Men när hon kom till mej fick jag en känsla av att hon trodde att det enda hon kunde göra var att trava fort. Det tog ett tag, men med rätt metodisk, lugnt arbete vid hand och uppsuttet så började tjejen förstå och kanske också känna i sin kropp - att det här nya jobbet var rätt trevligt.

Känner igen det sista du skriver, detta om att lämna plats - stå i fältsits. Denna damen har lätt för att gunga iväg i en visserligen stunsig skritt, men korta av bakbenssteget och försöka skjuta iväg ryttaren från ryggen. Vi har jobbat en hel del med att få en bra sökning i överlinjen, att skapa en lugnare -mer gynnsam för hennes del, takt i kroppen. Detta dels med hjälp av en liknande variant som du använder - noga med att inte "landa på gumpen" utan ta emot mej med låren och sakta, mjukt sjunka ner i ryggsidan för att sedan "upp" igen och lämna plats. Man får ögonblicklig respons, damen frustar, pustar - sträcker ut sin överlinje fint och lugnar ner sin takt och börjar nå fram i sina bakben.
Har även jobbat på liknande sätt i traven.

Men nu ska den röda få vara barnledig ett par år, ska (förhoppningsvis) koncentrera mej på den mörka... Varför rida den som är lätt att träna när man kan lära sej en massa matnyttigt på den svåra...? Hm...

Med min mörka märr har jag träffat på en del olika tränare som alla har nån sorts knytning/koppling/förankring i begreppet "AR" - men på olika sätt och med olika kunskap, bakgrund och så vidare.
Hennes bakgrund, och problem, skapade för mej en anledning att lära mej mer om markarbetet. Inte visste jag, före jag träffade denna märren, att det kunde vara så förbaskat svårt bara att gå till och från hagen... Eller in och ut ur boxen.
Med mycken hjälp av tränare har jag kunnat gå tillbaka och arbetat med hennes grundförtroende för människor, att få vardagen att fungera smärtfritt och även påbörjat ridutbildningen.
Första tiden avskydde hon att vara i människors närhet och ännu värre var det om människorna försökte BE eller KRÄVA något av henne. Därtill hade hon ett förbaskat välutvecklat försvarssystem.

Detta har ju dock till stor del försvunnit, vi har fått en kommunikation som fungerar, även fast jag tycker att vi har lång väg att gå. Hon är i grund och botten en väldigt vänlig, känslig själ - men något av en dubbelnatur, och har inte haft de bästa förutsättningarna i livet.

AR har hjälpt mej med denna hästen att starta från minus och försöka bygga bit för bit, med tanke på att hon ska förstå och finna nån sorts glädje i arbetet. De olika tränarna har fått mej att se den röda tråden, även fast jag misströstade en hel del i början (och än idag, även fast jag numer har den röda tråden rätt klar för mej).
Visst har dte hänt otroligt mycket under våra år, när jag tänker tillbaka (eller läser gamla träningsdagböcker), men jag tvivlar fortfarande. Målet är fortfarande en vettigt ridbar häst, men jag är ännu inte helt hundra på om det är ett realistiskt mål... Med mina mått mätt ska det nog en del bitar till.

Hon är verkligen dr jekyll och mr hide på sitt sätt, har väldigt lätt för sej och har lätt för att stanna inom ramen - men samtidigt så är hon förbaskat besvärlig att ha mellan hjälperna. Låter som en omöjlighet men vad vet jag, sitter man på henne är det fasligt vad man slås av detta faktum.
AR har hjälpt mej mycket med att få henne att förstå hjälperna, men det där sista - att hon ska VILJA lyda dem, tja, det är inte alltid där.
Jag är "begåvad" med en följsam sits, men kanske har jag tidigare alltid varit lite väl beroende av att hästen balanserar upp mej och gör mej stabil. Detta existerar inte på den här hästen, tvärtom kräver hon av ryttaren att den har balans, fokus, andning, energi. I detta har mina tränare varit guld värd och hjälpt mej, men i slutänden är det ändå hästen som har visat mej. När jag får ordning på min kropp, så faller alla poletter ner hos denna tjej.
Sammanfaller våra goda dagar är hon en dröm att rida, så följsam, mjuk, känslig, begåvad. Men det händer ju inte extremt ofta.

Nå, nog babblat för tillfället, ska återgå till jobbet!
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Intressant, en häst som stannar inom ramen men ändå inte är på hjälperna? Går hon bakom hand? Jag tror jag förstår vad du menar, så kan min häst kännas när han krupit bakom hand (fd ridskolehäst vars främsta knep är kort steg och gå bakom hand).
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Jag tycker mest att AR har gett mig insikt i hur mycket problem jag har kvar att lösa. Suck och stön. Det hade varit bättre att vara lyckligt ovetande och fortsätta att hang-and-banga, tänk vad med tid man hade sparat... :eek:
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Och så lycklig man var när man trodde man kunde rida... Det var ju oftast hästen det var fel på. :angel:
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Ju mer jag lär mig rida desto mer avslappnad blir min tidigare (stundtals MYCKET) spända arab. Jag rider mjukare, skyller inte på hästen när jag blir frustrerad vilket hände OFTA tidigare. Nu får jag hjälp att se problemen och att lösa dem. Jag är mycket lugnare och nöjdare också och då blir hon oxå det. Och så tycker hon om mig mycket mera nu! :banana:
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Det jag har vunnit mest är tid.
Att göra rätt på en gång går mycket fortare än att trassla till det.
Jag kommunicerar nu med hästen på ett sätt som hästen förstår utan att den behöver utblidning.

Detta gör att jag kan få alla dessa unghästar som jag rider och utbildar att göra rätt med en gång.
De bygger därmed sin kropp rätt från början och musklerna kommer på de rätta ställena på mycket modest ridning.

Bekvämt för en lat och tids-snål person som jag.
Jag orkar helt enkelt inte kämpa så mycket som den moderna ut kavalleriet sprungna dressyren kräver.
Utan jag vill ha resultat nu, på en gång och medetsamma.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

En sak till.
Det håller min rygg frisk och stark.
MIn kropp mår så bra av det.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

jaha ja men då travar du ju iallafall :bump: Det låter nämligen ibland i dina inlägg att du enbart skrittar och har gjort det i 100 år men då var det ju inte så.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Carmenzita skrev:
För övrigt, ta gärna dina problem direkt med mig och gå inte på mig oprovocerat i trådar. Jag har full förståelse att du inte är så förtjust i mig, men ta det via pm är du snäll, det blir så trist att läsa det på forumet där det inte hör hemma.


Och som vanligt är det bara du och Djurjouren som får ifrågasätta folk och andras tränare "läs BB":smirk: (när det är ändå är tal om sekter och annat)
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Ärligt talat kan jag inte ge ett enkelt eller ens logiskt svar på frågan.
Kanske beror på vad man har för referensramar? Tidigare hade jag en fåle som stannade perfekt inom ramen men hade SVÅRT för att stanna där om jag gjorde ramen mindre. Då skapade han sej en större ram och så fick vi jobba vidare. Denna hästen har inga problem med att följa med när man gör ramen mindre och mindre - om alla bitar faller på plats (dvs det hänger på mitt fokus, min sits, min balans), men är det något som blir knas så funkar ingenting och hon blir som en orm. Att ens skritta genom ett hörn på ridbanan kan te sej som ett helt oövervinnerligt problem.

Ang bakom hand så ja, hon har provat de flesta varianter. Fast när hon hamnar bakom hand så brukar det kännas som om hon totalt försvinner ur min ram - baken dit och bogarna åt andra ållet och ryggen som ett S emellan (något överdrivet, men i princip). (falsk) "Eftergift" på denna hästen skapar inget annat än problem - kontakten är en förutsättning för att nånting övht ska funka. När hon hamnar bakom hand så förlorar vi helt kontakten både med sits, fokus och givetvis hand - både jag och hon.

Men jag har egentligen ingen riktig ordning på vad det är som händer och vad känslan beror på...
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Det jag har lärt mig mest är att ju mer jag tror att jag lär mig desto mindre vet jag.
Sen kan jag ju inte skylla det på AR/Barock/Klassisk Dressyr men det här måste nog tamejtusan vara det mest deprimerande forumet på hela Bukefalos för mig... :smirk:
Hälften av det ni skriver fattar jag inte ett dyft av (trots att jag med behållning läser exvis Sally Swift på originalspråket) och av det jag kan fatta så tycks det bara som att jag:
a) aldrig kommer lära mig rida (har ju bara hållt på i 25 år nu så... :smirk: )
b) förmodligen har ridit sönder min första arab alldeles på egen hand och jag fattar inte vad jag ska göra för att vare sig fixa till det eller undgå att göra om det på nästa... :cry:

Skulle verkligen behöva en sån där instruktör som ger mig tillbaka gnistan (och gärna förståndet också.. om jag nu haft nåt förut? :D )
Hör jag någon utnämna sig som frivillig?? :angel:

/JES
NH - om hästen själv får välja.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Äsh!
I teorin är ju alla en mästare. Oftast är det dom som skriker högst som är okunnigast (åtminstonde saknar de ödmjukhet och får därför svårt att ta in andras erfarenheter och lärdommar). De som kommit någon vart har dels insett att dom ingenting kan och dels har dom inte samma hävdelse behov :-).
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Jo, så långt är jag med. Så fort man tror man är fullärd är man totalt körd! :smirk: Men faktum kvarstår att mitt arabsto får återkommande ledinflammationer och vet. hittar ingenting och här på Buke får jag ofta höra att det kan bero på ryttaren. Problemet är att jag inte vet vad jag rimligtvis kan ha gjort för fel. Mesta delen av tiden har jag skrittat på helt långa tyglar rakt fram i skog och på väg och stig?? :confused:

/JES
villrådigare än någonsin nu...
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Haha jag tycker synd om alla er som ska behöva läsa min historia om och om,vet att jag skrivit att ja lämnat bukes forum men e så nyfiken o vissa saker svarar ja på som ja finner intressant :D

jag har fått en bättre kontakt med mina två stora hästar och jag känner att jag känner varenda mm av deras kropp till 100% nu,eftersom AR handlar mycket om kordination,balans och att läsa av varandras tankar och rörelser.

min valack har varit mycket skadad innan jag fick han då han hade en massa skador med sig,han var en stor älg som sprang över allt o alla,var rädd för det mesta o ej trafiksäker och det är inte roligt att ha en sådan häst som är 175 cm i manken.
nu är han min vackre prins som tror han e en stor don juan och han charmar alla!!
han älskar att arbeta och tycker det är bland det bästa som finns att verkligen få arbeta,han e lite svår då han inte riktigt nöjer sig med en sak i taget utan vill göra komplicerade saker då han tröttnar fort på dom lätta sakerna.
jag känner att kemin mellan oss två är 110% och att vi hör ihop,han gillar att showa och visa upp sig och vet att han är vacker men matte har alltid sista ordet :-)

mitt sto köpte jag av en hästhandlare när hon var endast tre år gammal då hade hon redan gått igenom detta
*resa från irländsk marknad
*resa från dansk marknad där hästhandlaren hittade henne nästan död
*resa från hästhandlare till mig.
*när ja fick henne va hon dräktig,full i löss,skabb o mask. undernärd så man kunde spela på revbenen,ingen glans i ögonen o rädd för allt,gick inte att komma när henne eller röra ben,huvud o svans.
efter ett år hos mig visade jag henne och hon fick betyget klass 1 sto!!
då ville hästhandlaren köpa tillbaka henne för han tyckte vi hade fått henne för billigt :-)
fölet dog tyvärr och kastades efter ngra månaders gång.
nu har hon ett nytt föl som heter theia och är 4 ½ månad gammal,på pricken lik sin mor i temperament o tecken.

mitt sto är väldigt smart och förståndig,lär sig olater snabbt men också tvärtom. hon är mitt allt och skulle aldrig kunna leva utan henne,min stora kärlek!! :love:
vi har kommit varandra väldigt mycket närmre än innan AR.

AR har startat om mitt liv och fått mig att tänka som en helt annan människa i allting,öppnat en helt ny värld,tack vare AR o mina underbara tränare har jag börjat yoga som är helt underbart (inte visste jag att jag var så ovig:-)

jag tänker mer logiskt och funderar mycket över alla rörelser och varför dom finns o vad dom gör för nytta för mina hästar.

jag hade problem med min kropp efter en ridolycka,men AR hjälpte mig tillbaka att finna balans och kordination och kunna sitta med balanserad vikt.
det är nog inte bara AR som hjälpt mig utan det är också alla underbara människor som jag mött inom AR och som fått mig att mogna själv som människa.

herregud vad ja skriver ja kan bli filosof :rofl: ;)
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Fio...
Varför har du en sån otrevlig attityd mot Carmenzita? Vart jag än läser på Buke så hittar jag dina inlägg som är rent ut sagt otrevliga. VARFÖR?

/CJ
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Funderat på om det är felvinklat i hoven?
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Detta gäller bara i sveriga med sin jante lag.
Kom inte och påstå att dom som inget kan vet allt.
För man kommer ingenstan om man inget vet.
Varför ska alla som inget kan, inget vil,l alltid tas fram som bra?
Detta medför att all kunskap försvinner.
Till slut finns ingen kvar som kan, bara dom som kan snacka och fjäska med tungan långt upp i r.... på andra.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

seejii skrev:
Fio...
Varför har du en sån otrevlig attityd mot Carmenzita? Vart jag än läser på Buke så hittar jag dina inlägg som är rent ut sagt otrevliga. VARFÖR?

/CJ

Tyvärr är det ofta en ganska otrevlig stämning här med massor av påhopp och kommentarer.......jag undrar också varför :confused: :confused:

De flesta kommentarerna handlar oftast om vem som rider på "det rätta" sättet...om det nu finns bara ett sätt....som jag ser det finns det lika många rätta sätt och sanningar som det finns utövare..

Vem bestämmer vilket som är det RÄTTA ???????? Lite respekt för varandras kunskaper tycker jag skulle passa bra här !

Mvh Aker som vill lära sig hela tiden men som är trött på alla otrevliga inlägg
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 030
Senast: Elzaa
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 273
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 064
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 238
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp