Bukefalos 28 år!

Vilka prover?

_FiA_

Trådstartare
Jag ska iväg och ta massa prover, jag litar på läkaren såklart. Men det hade varit intressant ändå att veta vad dessa Prover står för/ testar för/sjukdom. Någon som har lite tråkigt och koll? :p

 
Jag ska iväg och ta massa prover, jag litar på läkaren såklart. Men det hade varit intressant ändå att veta vad dessa Prover står för/ testar för/sjukdom. Någon som har lite tråkigt och koll? :p

Kanske ska tillägga att jag utreds för värk i kroppen

 
De första tre är som man kan ta för att leta reumatologiska sjukdomar, de finns ibland i vissa av dem.

EVF, MCV, LD, homocystein, ferritin, folat, kobalamin och Hb kollar hur det är med dina röda blodkroppar, hur många de är och om de är normala. Leukocyter är vita blodkroppar (dom kollar antal) och trombocyter är blodplättar (kollar antal).

SR och CRP är prov för att kolla om man har inflammation i kroppen.

Glukos är ditt blodsocker.

ALAT, ASAP, GT är för att kolla om levern är frisk.

Kreatinin och urat är för att kolla så njurarna funkar som de ska.
Ca är kalcium och tas för att kolla efter brist och kan även vara förändrat vid njurproblem.

CK är för att kolla efter muskelskada.

D-vitamin, 25-OH är för att kolla efter D-vitamin brist.

TSH är för att kolla så sköldkörteln funkar som den ska.

Tror jag fick med alla :)
Känns som en rätt grundlig check för att inte missa eventuell anledning till dina symptom :)

Hoppas det går bra för dig :)
 
De första tre är som man kan ta för att leta reumatologiska sjukdomar, de finns ibland i vissa av dem.

EVF, MCV, LD, homocystein, ferritin, folat, kobalamin och Hb kollar hur det är med dina röda blodkroppar, hur många de är och om de är normala. Leukocyter är vita blodkroppar (dom kollar antal) och trombocyter är blodplättar (kollar antal).

SR och CRP är prov för att kolla om man har inflammation i kroppen.

Glukos är ditt blodsocker.

ALAT, ASAP, GT är för att kolla om levern är frisk.

Kreatinin och urat är för att kolla så njurarna funkar som de ska.
Ca är kalcium och tas för att kolla efter brist och kan även vara förändrat vid njurproblem.

CK är för att kolla efter muskelskada.

D-vitamin, 25-OH är för att kolla efter D-vitamin brist.

TSH är för att kolla så sköldkörteln funkar som den ska.

Tror jag fick med alla :)
Känns som en rätt grundlig check för att inte missa eventuell anledning till dina symptom :)

Hoppas det går bra för dig :)
Tack snälla!!
ja det verkar vara en grundlig check i så fall...
 
Det var så lite så :)

Värk i kroppen är tyvärr ett rätt ospecifikt symptom, så dom gör väl sitt bästa för att kolla under alla stenar :)
Ja visst är det det, jag har fått diagnosen Fibromyalgi, men läkaren ville utesluta annat också genom att ta dessa prover. Håller tummarna att dom hittar något behandligsbart :P
 
Svar på proverna:
B12 värde 220
homocystein förhöjt 19
folat : normalt

Innebär det här att jag har b12 brist? visst ligger det ändå inom normalvärdet? Vad kan homocystein värdet innebära/bero på? är 19 mycket förhöjt? Får inte tag i min läkare just nu.
 
B12 är inom normalvärdet. Homocystein är lite förhöjt och det kan bero på många saker, men ett så måttligt förhöjt värde är inget tecken på nått allvarligt, kan till och med vara så att du normalt ligger lite över det man satt som standard.
Jag antar att din läkare tänker prata med dig igen när hen fått alla provsvar och kan då gå igenom alla prover med dig och om det är nått som står ut :)
 
Svar på proverna:
B12 värde 220
homocystein förhöjt 19
folat : normalt

Innebär det här att jag har b12 brist? visst ligger det ändå inom normalvärdet? Vad kan homocystein värdet innebära/bero på? är 19 mycket förhöjt? Får inte tag i min läkare just nu.

Är inte utbildad så svarar bara för hur det är för mig.
När jag hade b-12 värde på runt 180 så ansågs det som lågt och skulle enligt läkaren ligga över 200.
Som jag ser det så ligger du alltså åt lägre hållet men inom referensvärdet.
Jag lider av kronisk b-12 och folsyrabrist och äter tillskott dagligen och har gjort i flera år efter diverse blodprover och ett försök att sluta med b-12 tabletterna. Nu ligger jag på högre värden men det är ju pga tillskotten. Det var tal om injektioner sist men nu såg provet bra ut så får turligt nog fortsätta med pillerna :p

Ring din läkare och se om du ska prova med b-12 tillskott om du känner av symptomen som man kan ha vid brist?
Mitt liv förändrades totalt när jag fick tillskotten :)
(Du kan be om att få burken på recept så ingår den i högkostnadsskyddet).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Tog nya prover förra måndagen och jag undrar lite kring mitt järnvärde. Har legat bra tidigare, kring 22, nu helt plötsligt var jag...
Svar
4
· Visningar
613
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 641
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 135
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp