vilka raser passar in på dessa kriterier?

Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

jag mena bara att en 3-4 årig stövare som inte har nåt större jaktintresse är en väldigt bra sällskapshund
luzernstövare är en välding trevlig ras.
med en bra lydnad på sin hund kan jaktraser vara lösa
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Vart ska hon hitta en 3-4 årig luzernstövare med bra lydnad, trevlig och tillgiven, utan jaktintresse som omplaceras?

TS: Welsh springer spaniel kanske kan vara intressant med.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Jag föreslår den ULTIMATA rasen: Labrador!! :D

Visst finns en del rasrelaterade sjukdomar, men inte fler än på många andra nämnda raser!

Labbar är - "lagom" stora, hänger med på allt men kan även ta det lugnt några dagar utan att få "damp" ;) tåliga vad gäller väder och vind och enkla att motivera!

Rasen fungerar utmärkt för både bruksgrenarna, lydnad, jakt - antingen som "verklig" apportör eller för jaktprov - och som sällskap på joggingrundan.

Välj linjer noggrannt och du kommer få allt det du önskar och lite till!

/Swat
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Haha... Jag tänker bara på labradorvildarna i hundrastgården här. Shit pommes vilken energi man behöver för att hänga med i svängarna innan labben blivit 3-4 år och lugnat ner sig lite. Jesus. Men vill man ha en aktiv hund är de perfekta.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

ja alltså... då får man leta noga. de som är föriga är det oftast rejält med kräm i, och de som är lugna är inte alltid så intresserade av samarbete. hellre då en jaktgolden som är mycket mildare till sinnet och inte blir så jobbiga som labben om man vill ta det lugnt någon dag.

TS: försök känna efter vilken typ av hund du vill ha. är det en spaniel/retriever, en vallhund, en terrier eller en pincher? de kan användas till liknande saker men är väldigt olika att leva med och kräver lite olika tekniker i träningen.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Håller INTE ALLS med dej faktiskt!

Det finns många alldeles "lagom" labradorer som varken "flänger runt" som idioter tills de är 3-4 år ELLER berstår av en enda stor pung med fyra ben! :)

Hör gärna av dej om du vill träffa några! :D

Personligen skulle jag aldrig välja en jakt-golden, då jag anser att deras "förighet" i många fall tangerar oförmåga att tänka själv och skapar hundar som är allt för veka för att tåla det hundliv jag vill leva!

Sedan sticker jag inte alls under stol med att vissa jakt-labbe linjer snart varken ser ut eller beter sej som en labbe ska - i MINA ögon!
Och det samma gäller "tjock-smock-trög-hög-könsdrifts"-utställnings linjerna!

En bra labbe är en balanserad labbe som kan och vill allt, men som inte kräver att detta "allt" skall ske varje dag i flera timmar!

/Swat - labbe anhängare av stora mått :D
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

du kan få låna min :D. han var typ 8 år innan det gick att prata med honom. en misslyckad blandning av jaktlabbe och "fetlabbe". massor med ös men "samarbetsvilja vad är det?". jättesvår att lämna bort till hundvakter eftersom han blir helt bäng i huvudet om han inte får tillräckligt med stimulans (= skäller för minsta ljud, drar som en galning i kopplet, stjäler allt och lite till, måste bokstavligen låsas in om man ska lämna honom ensam). missförstå mig inte, han är inte sån i vanliga fall, men i vanliga fall är det också träning varje dag + ordentligt med motion + en tumme i ögat konstant + hela hemmet är "labbesäkrat".

jag tror jag har träffat EN labbe som har passat in på TS beskrivning, en jättefin och snäll tik som jag tränar med. men alla de andra har antingen varit det ena eller det andra.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

kanske ska tillägga att jag gillar inte heller goldens sådär överdrivet mycket, och inte spaniels heller för den delen. ska det vara retriever så ska det vara labbe. men jag tror ändå att goldens passar fler typer av människor än labben gör. de ÄR onekligen lättare att ha och göra med.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Welsh springer spaniel såklart! En glad, trevlig och social hund. Med på det mesta. Kanske inte blir nån elit i lydnad men i lagom dos uppskattas det säkert. Fantastisk på agility.

En förhållandevis väldigt frisk hund och lagom stor.

Jag kommer i alla fall aldrig ångra mitt val.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Att rekomendera en jakthund till någon som inte vill jaga är bland det dummaste man kan göra. Både för rasens skull och för ägaren som vill ha en hund att jobba med.

Alla stövare är och ska vara jakthundar, och en stövare är/ska inte ha lågt viltinresse och är ingenting man ska uppmuntra.:(

Sry om jag låter hård och elak eller någonting sådant men folk måste förstå att en jakthund ska vara en jakthund...;)
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Staffordshire bullterrier? :)
Kanske whippet eller västgötaspets kunde vara nåt också?
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Aussieterrier?!
Terrier med vall... Vallen gör terriern lättare att föra, nöjer sig med att ligga vid mattes fötter en dag eller två! Terriern gör att den är självständig och uff. Kan det bli bättre?
http://aussieklubben.se/
Lite liten kanske, men mycket hund i liten förpackning. Kan lätt hänga med på ridturer!
Bordern är ju snäppet stööre utan att bli stor.. Men utan vall:confused:
Schnauzer finns ju i flera storlekar...
Likaså Pudeln, lättlärd och fäller inte!:d
Korthårig collie, stabilare psyke än den populära långhåriga varianten och inte lika mycket päls... Dock snäppet större och har värdelösa nosar... Så spår ska man nog inte ha som huvudintresse;)

Lycka Till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 275
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 286
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 611
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
26 428
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp