vilka regler..?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare lansburg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 176
L

lansburg

det är så att jag har precis köpt ett jätte snyggt hollänskt halvblod som jag gärna skulle vilja tävla lite i dressyr med(även fast jag kanske är mer för hoppning) men så är det detta att han har ett sånt JÄKLA bra/stort steg i traven så jag kan bara inte sitta ner i traven, måste alltså rida lätt. hur är detta på en lokal dressyr tävling?
vad händer om man rider lätt i stället??
kan man fortfarande vara med och tävla eller måste man då rida programmet som en clear round??
kan man bli utesluten.. :crazy:
eller får man "bara" poäng avdrag? :angel:

mkt tacksan före svar! :bow:
/sandra

Sv: vilka regler..?

Om du rider lätt blir du utesluten efter tre moment då det räknas som felridning.

Så satsa på sitsträning istället så du lär dig sitta ner! :)

Aha, intressant att veta :)

Men i LC klasserna så är lättridning tillåten så du får väl börja med dem tills du tränat lite nedsutten trav :)

aha, läste slarvigt trodde det bara var i ökningarna. Men ok om det gäller all trav då kan det ju bli svårare.

fasen oxå... :D
jo det är självklart att jag ska träna på att sitta ner! ;)
jag tänkte bara att ifo jag skulle våga mig på en dressyr tävling nu innan säsongen är slut.
men jag tror inte att jag klarar att lära mig att sitta ner på honom innan dess.. :crazy:
jag kan alltså sitta ner i traven på så gott som alla andra hästar jag rider/har ridit.
och jag har ganska ok sitts. det är bara det att han har ett sånt jäkla steg!! vilket ju är bra, men ändå..
kanske ska tillägga att förra ägaren (hade honom i två år) inte heller hade lärt sig att sitta ner på just honom :o .
ändå så var hon en jätte duktig fälttävlans ryttare som för ett par år sedan tävlat i landslaget (young rider).

har ni ngt bra tips om hur man kan träna på att sitta ner i traven även på en häst med stort & luftigt steg...
skulle vara mkt tacksam för lite tips!

*bli longerad
*rid utan stigbyglar
*rid barbacka
*slappna av och hitta de tre punkterna att sitta på så du inte sitter på fläsket. ;)
*känn att bäckenet är rörligt och tar upp stötarna
*träna din egen styrka i mage och rygg

Lite snabba tips bara. Ta hjälp av en duktig tränare! :banana:

jo jag vet.
men han går jätte bra. han går i fin-fin form och är jatte "mjuk" och lösgjort på alla sätt och vis. :love:
det är steget som är problemet. :crazy:

jag brukar tänka när min häst får den där goa traven som kommer mer och mer nu, så tänker jag för mig själv. sitt, sitt, sitt och värkligen gör mig avslappnad och sitta på rumpan och hitta en rytm

lycka till med träningen det som rumpnissen skrev är jätte bra sätt att öva på, specielt om man blir longerar då beehöve man inte tänka på ngt annat än på dig själv och din sits

:rofl: är det bara jag som tycker det är lättare att sitta ner på sådana hästar? De med stor och härlig gång. Har istället svårt med de med halvtaskigt steg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 042
Senast: Mli
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 464
Senast: Freazer
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 031
Senast: Kristall10
·
Dressyr Nyfiken fråga från en som inte tävlar dressyr själv, men uppskattar att titta på internationella tävlingar; Jag har observerat, vid mer... 2
Svar
21
· Visningar
4 210
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025